Aπό τον Πολιτικό Μηχανικό, Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου
Μια ξεχωριστή μέρα για την ελληνική κοινωνία είναι πάντα η ημέρα έναρξης των μαθημάτων στα σχολεία, μια ημέρα γιορτής, μια ημέρα απόφασης, αφετηρία νέων προσπαθειών και ελπίδας Η πρώτη αυτή ημέρα της σχολικής χρονιάς παραδοσιακά βρίσκει μαθητές και εκπαιδευτικούς έτοιμους και αισιόδοξους να εξερευνήσουν το συναρπαστικό κόσμο μάθησης και γνώσης. Η γενίκευση όμως της κρίσης αξιών η οποία πλήττει την σημερινή κοινωνία και όλους μας προβληματίζει, επηρεάζει ποικιλοτρόπως τα σχολεία μας και είναι ένα ακόμη πρόβλημα Παιδείας. Μόνο μέσω των σχολείων, της σωστής διαπαιδαγώγησης και εκπαίδευσης των νέων μας, μπορούμε να αντισταθούμε στις σαρωτικές αλλαγές που έφερε η λαίλαπα της παγκοσμιοποίησης.
Το ελληνικό σχολείο μπορεί και πρέπει να παραμείνει ο θεματοφύλακας της ιστορίας και της παράδοσης, σφυρηλατώντας συνειδήσεις πολιτών με ελεύθερη σκέψη, μορφώνοντας ανθρώπους ικανούς να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο, διατηρώντας την εθνική μας ταυτότητα μέσα σ' ένα ανταγωνιστικό πολυπολιτισμικό ευρωπαϊκό περιβάλλον. Μεγάλο το έργο και τεράστια η προσφορά των εκπαιδευτικών που καλούνται να ανταποκριθούν σ' ένα τιτάνιο έργο με πολλές αντιξοότητες.
Ανέκαθεν θεωρούσα ότι ως εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι στον υψηλής ευαισθησίας αυτό κοινωνικό χώρο με τα συλλογικά τους όργανα επικεφαλής, οφείλουν να συνοικοδομήσουν ένα ισχυρό μορφωτικό και αγωνιστικό ρεύμα που να διαπερνά και να διαχέεται στο σύνολο της κοινωνίας. Στην πολιτιστική αλλοτρίωση, στη συνεχή υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και του εκπαιδευτικού συστήματος όλων των βαθμίδων, οφείλουν να δώσουν συλλογική απάντηση με την ποιότητα των ιδεών και των προτάσεων τους. Μπορούν να δυναμώσουν τη συνοχή και τη συλλογική δράση του κλάδου τους με τη διαρκή, ανιδιοτελή και συνολική προσφορά. Όμως στο άκρως νευραλγικό αυτόν τομέα για το παρόν και το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας συνυπάρχουν δύο παράγοντες: 1) ένα εκπαιδευτικό σύστημα υποδεέστερο τις απαιτήσεις της εποχής, παρά τις ωραιολογίες που μηρυκάζουν οι εκάστοτε κυβερνώντες και 2) τα ‘λύτρα’ που ως ‘αιχμάλωτοι’ καταθέτουν οι γονείς όλο και περισσότερο απ΄ το υστέρημα των στο βωμό της ευόδωσης των προσδοκιών τους γιατί διαιωνίζεται το ανεπίλυτο πρόβλημα της παιδείας. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) για το 2008, το 2,4% των μηνιαίων εξόδων των Ελλήνων δαπανάται στην εκπαίδευση, ποσοστό μεγαλύτερο από κάθε άλλη χώρα της Ευρώπης. Επειδή όμως: 1) η επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού είναι υπέρμετρη για τα ελληνικά νοικοκυριά, ενώ το συνολικό κόστος διαβίωσης συνεχώς ανεβαίνει με την έξαρση της ακρίβειας που υπάρχει στη χώρα μας. 2) σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των χωρών που δίνουν τα λιγότερα χρήματα ανά φοιτητή (μόλις που ξεπερνά τα 4.200 ευρώ ετησίως), όταν ο μ. ο. των χωρών του ΟΟΣΑ είναι περί τα 8.500 ευρώ. 3) η χώρα μας βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις με ποσοστό μικρότερο από 20% όσον αφορά τον αριθμό των φοιτητών που παίρνουν πτυχίο από τη σχολή τους στη λήξη του κανονικού χρόνου φοίτησης, όταν ο μέσος όρος στις 23 από τις 30 χώρες του ΟΟΣΑ ανέρχεται στο 37%. 4) τα νοικοκυριά του Δήμου Βαγίων, του Ν. Βοιωτίας, της Περιφέρειας αλλά και της Χώρας γενικότερα αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην κάλυψη των εξόδων των σπουδών και διαβίωσης των μαθητών και των φοιτητών, πού τη νέα σχολική χρονιά σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν τον οικογενειακό προϋπολογισμό, ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ο κ. υπουργός και οι τοπικοί κυβερνητικοί βουλευτές: ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν ή να προτείνουν προκειμένου να υπάρξει όχι μόνο επαρκής χρηματοδότηση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, αλλά και βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, για να μην απαξιώνεται ο δημόσιος ρόλος της εκπαίδευσης στη χώρα μας”.
Χωρίς όμως τη συσπείρωση σε ζωντανούς ‘και όχι σφραγίδες’ συλλόγους γονέων, η γονική ατομική αντιμετώπιση δεν λύνει συνολικά το πρόβλημα Τέτοιοι ικανοί σύλλογοι μέχρι πρότινος υπήρξαν στα Βάγια τόσο στο 2ο Δημοτικό Σχολείο, όσο και στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Με δική τους πρωτοβουλία και επιμονή έφτιαξαν τις αίθουσες πολλαπλών χρήσεων κλπ, πέρα από κάποιες ομιλίες σε φλέγοντα θέματα της εποχής μας και ευελπιστώ ότι αυτή η παράδοση θα έχει συνέχεια, με αρωγό και συμπαραστάτη την ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ στη βάση των διακριτών ρόλων. Αν πάμε στην εποχή μου (όχι για να περιαυτολογήσω αλλά να απαντήσω σε σε αναρτημένο σχόλιο στο άρθρο μου με τίτλο «... Latet anguis in herba ...» στις 8-9-08 όσο αφορά τα δικά μου πριν 26 χρόνια πεπραγμένα ), ιδρύθηκε αλλά δυστυχώς δεν συνεχίσθηκε η πρώτη σχολή γονέων στην Ελλάδα. Ήταν μέσα στα πλαίσια της τότε πολιτιστικής αναβάθμισης μαζί με άλλες αξιόλογες δράσεις π. χ. το « Ανοικτό Πανεπιστήμιο» πού συντόνιζε με επιτυχία ο νέος τότε τοπογράφος μηχανικός Σωτήρης Νίκας και η ίδρυση Κοινοτικής Βιβλιοθήκης με πρωταγωνιστή το ακόμη μαχητικό μαθηματικό Γιάννη Χατζίνα, που πρέπει να έλιωσε κάποια ζευγάρια παπούτσια για να μαζέψει βιβλία απ΄ όλους τους εκδοτικούς οίκους και τα βιβλιοπωλεία της Αθήνας Από πολλών ετών, στα πλαίσια του Δήμου υπάρχει ένα αξιόλογο αλλά αναξιοποίητο θεσμοθετημένο «εργαλείο», η λεγόμενη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας …
Εύχομαι ολόψυχα σε όλους τους μαθητές καλή πρόοδο, στους εκπαιδευτικούς καλή δύναμη και κουράγιο για μια παραγωγική σχολική χρονιά, με υγεία και επιτυχία.
Εύχομαι ολόψυχα σε όλους τους μαθητές καλή πρόοδο, στους εκπαιδευτικούς καλή δύναμη και κουράγιο για μια παραγωγική σχολική χρονιά, με υγεία και επιτυχία.
4 σχόλια:
Τι έγιναν τα βιβλία που είχε τότε η βιβλιοθήκη;
Αν θυμάμαι καλά, όποιος θυμάται κάτι περισσότερο ας διορθώσει, τα βιβλία ή μέρος τους, μήπως δόθηκαν στον τότε ιδρυθέντα Πολιτιστικό Σύλλογο;
Ο οποίος παρά τις όποιες αντικειμενικές δυσκολίες, κατάφερε να μαζικοποιήσει και να συσπειρώσει τους νεολαίους και να αποτελέσει μια "πνευματική όαση", με δανειστική βιβλιοθήκη και άλλο αξιόλογο πνευματικό έργο αλλά και να λειτουργήσει ψυχαγωγικά διοργανώνοντας μουσικές εκδηλώσεις, περιηγητικές εκδρομές κλπ
Ίσως τότε οι ανάγκες των νέων φοιτητών -που ήταν πολλοί- και των λοιπών εργαζόμενων να ήταν διαφορετικές και τα κριτήρια για το τι εστί πολιτισμός και πολιτιστική ανάπτυξη προς άλλη κατεύθυνση...
Και βέβαια άμεση ήταν η συνδρομή και η αρωγή των τότε Κοινοτικών αρχόντων, ανεξαιρέτως, και ο δυναμισμός που απέπνεε ο Σύλλογος έντονος και δυναμικός...
Αυτά μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990 και η συνέχεια μάλλον δεν υπήρξε το ίδιο έντονη.
Η βασική όμως αποστολή του Συλλόγου πέτυχε, μιας και η δανειστική βιβλιοθήκη γνώριζε "μέρες δόξας" και έφερε το βιβλίο στα χέρια όλων των μελών του γιατί "κακά τα ψέμματα", βοηθούσε και το τότε έντονο πολιτικοποιημένο κλίμα αλλά και η γνήσια δίψα για μάθηση και διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων...
Γιαυτό λοιπόν αδικούν τους εαυτούς τους όσοι παρουσιάζουν ηθελημένα "κενά μνήμης" και "επιλεκτική αμνησία", μιας και η προσφορά η κοινωνική και κατά συνέπεια πνευματική του κ.ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ ως Προέδρου, στον τομέα αυτό υπήρξε καταλυτική για τα όσα επηκολούθησαν γιατί βρέθηκε και έτοιμο υλικό, η δε ιδέα του Ανοιχτού -Λαϊκού ίσως η πιο δόκιμη λέξη-Παν/μιου, ήταν καινοφανής για τα τότε δεδομένα.
Επειδή λοιπόν πολλά λέγονται και
ακόμη περισσότερα γράφονται, στα Βάγια, υπήρξαν κατά εποχές και "οι
ευκαιρίες" και οι "κατάλληλοι άνθρωποι"...
Που πέρα από την πολιτική τροχιά που "διέγραψαν", η οποία εξαρτήθηκε και συνδέθηκε από πλήθος άλλων παραμέτρων, τοπικών ιδιαιτεροτήτων και "λεπτών ισορροπιών" και η οποία κατ΄ άλλους ήταν πετυχημένη και κατ΄ άλλους όχι,είχαν άμεση συμβολή στην "παραγωγή πνευματικού και πολιτιστικού έργου", δίνοντας την ευκαιρία και τη δυνατότητα, να "σπάσουν" οι Βαγαίοι "το φράγμα" της "ημιμάθειας" και της "άγνοιας" πολλών πραγμάτων...
Γιατί και η ημιμάθεια και η άγνοια αποτελούν δύσκολες και δυσεπίλυτες περιπτώσεις μιας άλλης μορφής "αναλφαβητισμού", που κάνει θραύση...
Και μια και πολλοί αρέάσκονται στην "συγκριτική μέθοδο", ως την αποδεικτική εκείνη διαδικασία που θα βοηθά στην "εξαγωγή συμπερασμάτων", ας κάνουν την σύγκριση, των "σημερινών πολιτιστικών δρωμένων και πνευματικών επιτευγμάτων των Βαγίων...", με τα χρόνια εκείνα, 26 πριν, 24 πριν κλπ...
Ακόμη και τα τοπικά ήθη και έθιμα είχαν μιαν άλλη λαογραφική "μορφή και χάρη", η συμμετοχή και η προσφορά ήταν σε άλλα επίπεδα συνεργασίας...
Σήμερα;;
Η "πνευματική υποβάθμιση" και ο "εκχυδαϊσμός" πολλών πραγμάτων, οδήγησε μέχρι του ακραίου σημείου, να ενοχοποιούνται οι σπουδαγμένοι του χωριού "δια πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν..."
Και στην εποχή της με κάθε τρόπο έντονης προσπάθειας καταπολέμησης του αναλφαβητιμού αλλά και της ημιμάθειας και της άγνοιας και του δυστυχώς σύγχρονου και επίκαιρου για την χώρα μας "ηλεκτρονικού αναλφαβητισμού", εν Βαγίοις, η αγραμματοσύνη και η έλλειψη γνώσης, προβάλλεται σαν το ακλόνητο επιχείρημα ενασχόλησης με "τα κοινά"!!!
Και σαν επιχείρημα μάλιστα, που δεν χωρεί δεύτερη κουβέντα !!!
Κάτι λοιπόν "σάπιο" υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας...
Και κάθε άρθρο και παρέμβαση ενυπόγραφη όπως αυτή του κ. ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ, με ευκαιρία "ημερομηνίες σημειολογικές" προσφέρουν πολλά....
Από τον σημερινό τύπο, για ν'αντιληφθούμε πόσο ενδιαφέρεται η κυβέρνηση για την εκπαίδευση:
"Oχι μόνο παραμένουν απλήρωτοι οι εκπαιδευτικοί που εργάστηκαν την περασμένη χρονιά στο πρόγραμμα της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης, αλλά και εκείνοι που θα εργασθούν εφέτος θα δουν τις αποδοχές τους να μειώνονται, όπως καταγγέλλει η ΟΛΜΕ. Σύμφωνα με την ομοσπονδία, οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί και αναπληρωτές αμείβονταν ως σήμερα με 19,08 ευρώ (μεικτά) την ώρα, ενώ εφέτος οι ώρες διδασκαλίας στην Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη θεωρούνται υπερωρίες, με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να αμείβονται με 9 ευρώ (μεικτά) την ώρα. Την ίδια στιγμή, σημειώνει η ΟΛΜΕ, αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, με αποτέλεσμα «να ακυρώνεται στην πράξη το όποιο αντισταθμιστικό ευεργετικό αποτέλεσμα προκύπτει για τους μαθητές». Τέλος, η ΟΛΜΕ καταγγέλλει ότι στις προσλήψεις ωρομισθίων εκπαιδευτικών για το πρόγραμμα «επικρατούν η αδιαφάνεια και η πελατειακή ευνοιοκρατία» ."
H κυβέρνηση είναι φτηνή στ' αλεύρι κι ακριβή στα πίτουρα. Όταν είναι να χαρίσει εκατομύρια ευρώ στον ηγούμενο του Βατοπεδίου, τα δίνει απλόχερα. Μα όταν είναι να δώσει δουλειά στους άνεργους νέους, γιατί όσοι διδάσκουν στην Π.Δ.Σ. είναι κυρίως αδιόριστοι νέοι καθηγητές, απότομα γίνεται τσιγκούνα. Ο κάθε ωρομίσθιος παίρνει το πολύ 9 ώρες τη βδομάδα. Έχουμε και λέμε: 4 εβδομ.x9 ώρεςX9Ε= 324Ε ακαθάριστα. Τους κόβουν 10Ε την ώρα, δηλ. 360Ε μηνιαία, ακαθάριστα πάντα, ενώ τα είδη πετάνε στα ύψη. Βλέπετε καθηλώνουν την ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ για να πετάξουν τα είδη πρώτης ανάγκης!
Και μετά λένε πως έχουμε δημογραφικό πρόβλημα...Πως μπορούν οι νέοι των 250 και των 700Ε να ξεκινήσουν οικογένεια;
παλαιότερα οι νέοι πήγαιναν Γερμανία, Βέλγιο.
Σήμερα που είμαστε στη EU είναι πιο εύκολα.
Δημοσίευση σχολίου