Από Enet.gr, του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΠΟΥΓΑΝΗ
Προανάκριση για το περιβαλλοντικό σκάνδαλο μόλυνσης από εξασθενές χρώμιο του υδροφόρου ορίζοντα των περιοχών, γύρω από τον Ασωπό ποταμό, διενεργείται μετά τη μήνυση της Ομοσπονδίας των Συλλόγων Ωρωπού και την άσκηση ποινικής δίωξης.
Προανάκριση για το περιβαλλοντικό σκάνδαλο μόλυνσης από εξασθενές χρώμιο του υδροφόρου ορίζοντα των περιοχών, γύρω από τον Ασωπό ποταμό, διενεργείται μετά τη μήνυση της Ομοσπονδίας των Συλλόγων Ωρωπού και την άσκηση ποινικής δίωξης.
*«Η μήνυση στρεφόταν εναντίον του ΥΠΕΧΩΔΕ, της Νομαρχίας Βοιωτίας και των υπευθύνων βιομηχανιών. Παρά την οικολογική καταστροφή, ακόμη και σήμερα δίνονται άδειες διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων στον υδροφόρο ορίζοντα», τονίζει στην «Κ.Ε.» ο Χ. Παναγόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας.
Το καρκινογόνο εξασθενές χρώμιο Cr(VI) όσο και άλλα βαρέα μέταλλα συνεχίζουν να ρίχνονται ανεξέλεγκτα στο ποτάμι, όπως αποδεικνύει μελέτη του Γεωπονικού Πανεπιστημίου που ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο. Ειδικά στη βιομηχανική ζώνη μετρήθηκε Cr(VI) σε συγκέντρωση 148 μg/l, ενώ το νικέλιο ήταν 31 μg/l.
Συνεχίζεται η μόλυνση
*«Πραγματοποιήσαμε μεγάλη συλλογή δειγμάτων κατά μήκος του ποταμού και επιβεβαιώσαμε τη συνεχιζόμενη καθολική μόλυνσή του», τονίζει ο Θ. Μιμίδης, αναπληρωτής καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου.
Είναι εντυπωσιακό ότι το νερό το οποίο παροχετεύεται προς τις εκβολές οφείλεται αποκλειστικά σε εκχύσεις βιομηχανικών αποβλήτων!
*«Ο Δήμος Οινοφύτων δεν παρακολουθεί πλέον τον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα, τον οποίο χρησιμοποιούν εκατοντάδες αγρότες χωρίς καμία ενημέρωση», καταγγέλλει ο ιερωμένος Ι. Οικονομίδης.
Στο ΥΠΕΧΩΔΕ, πάντως, δεν φαίνεται να προβληματίζονται ιδιαίτερα: Τον Ιούλιο ο Γ. Σουφλιάς αναφερόταν σε υψηλό ποσοστό συμμόρφωσης των βιομηχανιών στον Ασωπό βάσει των «καθημερινών επανελέγχων των επιθεωρητών περιβάλλοντος».
Είναι εντυπωσιακό ότι το νερό το οποίο παροχετεύεται προς τις εκβολές οφείλεται αποκλειστικά σε εκχύσεις βιομηχανικών αποβλήτων!
*«Ο Δήμος Οινοφύτων δεν παρακολουθεί πλέον τον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα, τον οποίο χρησιμοποιούν εκατοντάδες αγρότες χωρίς καμία ενημέρωση», καταγγέλλει ο ιερωμένος Ι. Οικονομίδης.
Στο ΥΠΕΧΩΔΕ, πάντως, δεν φαίνεται να προβληματίζονται ιδιαίτερα: Τον Ιούλιο ο Γ. Σουφλιάς αναφερόταν σε υψηλό ποσοστό συμμόρφωσης των βιομηχανιών στον Ασωπό βάσει των «καθημερινών επανελέγχων των επιθεωρητών περιβάλλοντος».
Αφαντα τα πρόστιμα
Ωστόσο, η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (ΕΥΕΠ) αρνείται να μας χορηγήσει τις πράξεις βεβαίωσης παράβασης των πρώτων 20 προστίμων που επιβλήθηκαν μετά το ξέσπασμα του περιβαλλοντικού σκανδάλου.
Σε έγγραφη απάντησή της η υπηρεσία παραπέμπει στην ιστοσελίδα του υπουργείου με τη σημείωση ότι «είναι διαθέσιμα όλα τα στοιχεία που αφορούν σε ελέγχους στον Ασωπό ποταμό». (Οσο και να ψάξαμε πάντως, δεν βρήκαμε το παραμικρό έγγραφο)...
*Εδώ και ένα χρόνο έχουν επιβληθεί 35 πρόστιμα, με μόλις δύο συγκεκριμένες αναφορές σε εξασθενές χρώμιο.
Η περίπτωση της Europa Profil Αλουμίνιο είναι χαρακτηριστική: Ενώ στην πράξη βεβαίωσης παράβασης αναφέρεται η ύπαρξη ποσότητας εξασθενούς χρωμίου στο σημείο εκβολής αγωγού της βιομηχανίας στο ρέμα, στην απόφαση που υπογράφει ο υπουργός η μέτρηση της καρκινογόνου ουσίας παραλείπεται και η μόνη αναφορά αφορά την «ανεξέλεγκτη διάθεση υγρών αποβλήτων».
Αντίθετα, στις περιπτώσεις των Aluminco και ICR Ιωάννου επισημαίνεται η ύπαρξη της ουσίας σε γεωτρήσεις.
*Προβληματισμός υπάρχει και ως προς τη νομοθεσία που χρησιμοποιούν οι επιθεωρητές για να επιβάλλουν τις κυρώσεις. Απόφαση που υπογράφει ο υπουργός και αφορά παράβαση για υπέρβαση του ανώτατου ορίου απόρριψης νικελίου (βιομηχανία «Μ. Ι. Μαΐλης») σημειώνει ότι το ανώτατο όριο εκπομπής «δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 2 mg/l», και στηρίζεται σε νόμο του 1979 (που έχει καταργηθεί, σύμφωνα με την Ενωση Ελλήνων Χημικών).
Παρ' όλ' αυτά σε ΦΕΚ του 2003, που αφορά τον Ασωπό, αναφέρεται ότι η τιμή πρέπει να είναι 0,2 mg/l (μηνιαίως) και 0,4 mg/l ημερησίως.
«Γι' αυτό είναι αναγκαία η αναθεώρηση των αδειών λειτουργίας και απόρριψης αποβλήτων όταν οι νομοθεσίες αλλάζουν, πράγμα που στη Βοιωτία συστηματικά δεν γίνεται», εξηγεί ο Θ. Παντελόγλου, χημικός-μηχανικός.
*Στο μεταξύ, μία ακόμη δίκη θα διεξαχθεί στη Θήβα την επόμενη Τετάρτη, με κατηγορούμενους τέσσερις υπεύθυνους από βιομηχανίες της Βοιωτίας για «υποβάθμιση περιβάλλοντος και σοβαρή ρύπανση θάλασσας», από ολικά διαλυμένα και αιωρούμενα στερεά. Πρόκειται για τις BIC ΒΙΟΛΕΞ, Μ. Ι. Μαΐλης, FANCO Α.Ε. (πρώην ΛΑΝ-ΝΕΤ) και ΕΑΒ (η οποία πρόσφατα διοργάνωσε και ημερίδα περιβαλλοντικής προστασίας!).
Σε έγγραφη απάντησή της η υπηρεσία παραπέμπει στην ιστοσελίδα του υπουργείου με τη σημείωση ότι «είναι διαθέσιμα όλα τα στοιχεία που αφορούν σε ελέγχους στον Ασωπό ποταμό». (Οσο και να ψάξαμε πάντως, δεν βρήκαμε το παραμικρό έγγραφο)...
*Εδώ και ένα χρόνο έχουν επιβληθεί 35 πρόστιμα, με μόλις δύο συγκεκριμένες αναφορές σε εξασθενές χρώμιο.
Η περίπτωση της Europa Profil Αλουμίνιο είναι χαρακτηριστική: Ενώ στην πράξη βεβαίωσης παράβασης αναφέρεται η ύπαρξη ποσότητας εξασθενούς χρωμίου στο σημείο εκβολής αγωγού της βιομηχανίας στο ρέμα, στην απόφαση που υπογράφει ο υπουργός η μέτρηση της καρκινογόνου ουσίας παραλείπεται και η μόνη αναφορά αφορά την «ανεξέλεγκτη διάθεση υγρών αποβλήτων».
Αντίθετα, στις περιπτώσεις των Aluminco και ICR Ιωάννου επισημαίνεται η ύπαρξη της ουσίας σε γεωτρήσεις.
*Προβληματισμός υπάρχει και ως προς τη νομοθεσία που χρησιμοποιούν οι επιθεωρητές για να επιβάλλουν τις κυρώσεις. Απόφαση που υπογράφει ο υπουργός και αφορά παράβαση για υπέρβαση του ανώτατου ορίου απόρριψης νικελίου (βιομηχανία «Μ. Ι. Μαΐλης») σημειώνει ότι το ανώτατο όριο εκπομπής «δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 2 mg/l», και στηρίζεται σε νόμο του 1979 (που έχει καταργηθεί, σύμφωνα με την Ενωση Ελλήνων Χημικών).
Παρ' όλ' αυτά σε ΦΕΚ του 2003, που αφορά τον Ασωπό, αναφέρεται ότι η τιμή πρέπει να είναι 0,2 mg/l (μηνιαίως) και 0,4 mg/l ημερησίως.
«Γι' αυτό είναι αναγκαία η αναθεώρηση των αδειών λειτουργίας και απόρριψης αποβλήτων όταν οι νομοθεσίες αλλάζουν, πράγμα που στη Βοιωτία συστηματικά δεν γίνεται», εξηγεί ο Θ. Παντελόγλου, χημικός-μηχανικός.
*Στο μεταξύ, μία ακόμη δίκη θα διεξαχθεί στη Θήβα την επόμενη Τετάρτη, με κατηγορούμενους τέσσερις υπεύθυνους από βιομηχανίες της Βοιωτίας για «υποβάθμιση περιβάλλοντος και σοβαρή ρύπανση θάλασσας», από ολικά διαλυμένα και αιωρούμενα στερεά. Πρόκειται για τις BIC ΒΙΟΛΕΞ, Μ. Ι. Μαΐλης, FANCO Α.Ε. (πρώην ΛΑΝ-ΝΕΤ) και ΕΑΒ (η οποία πρόσφατα διοργάνωσε και ημερίδα περιβαλλοντικής προστασίας!).
Λάθος κατηγορούμενοι
Η υπόθεση θα έπρεπε να έχει εκδικαστεί από το Μάιο του 2007, ωστόσο τότε δεν παραπέμφθηκαν οι πραγματικοί κατά το νόμο υπεύθυνοι των εταιρειών (πρόεδροι ή διευθύνοντες σύμβουλοι), αλλά δέκα απλοί υπάλληλοι, οι οποίοι αθωώθηκαν λόγω «έλλειψης της απαιτούμενης από το νόμο ιδιότητας».
Ηταν ένα λάθος που έγινε από την νομαρχία, καθώς ο υπάλληλος που ανέλαβε να συγκεντρώσει τα στοιχεία τους έκανε δεκτά τα ονόματα που του παρουσίασαν οι επιχειρήσεις, χωρίς να ζητήσει τους κατά νόμο υπεύθυνους.
Η υπόθεση αυτή χρονολογείται από το 1999 (!), όταν και κατατέθηκε μηνυτήρια αναφορά από την Ομοσπονδία Συλλόγων Ωρωπού. Κατηγορήθηκαν 18 άτομα από 13 επιχειρήσεις. Πρωτόδικα αλλά και στο εφετείο καταδικάστηκαν έξι εκπρόσωποι εταιρειών (ΚΡΕΝΤΙΝ ΕΛΛΑΣ, Αφοί Σταυρινού, ΕΛΦΙΝΚΟ, Αφοί Λειβαδίτη, FANCO, Γ. ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΥ ΑΕΒΕ) και άλλοι δύο αθωώθηκαν.
Ηταν ένα λάθος που έγινε από την νομαρχία, καθώς ο υπάλληλος που ανέλαβε να συγκεντρώσει τα στοιχεία τους έκανε δεκτά τα ονόματα που του παρουσίασαν οι επιχειρήσεις, χωρίς να ζητήσει τους κατά νόμο υπεύθυνους.
Η υπόθεση αυτή χρονολογείται από το 1999 (!), όταν και κατατέθηκε μηνυτήρια αναφορά από την Ομοσπονδία Συλλόγων Ωρωπού. Κατηγορήθηκαν 18 άτομα από 13 επιχειρήσεις. Πρωτόδικα αλλά και στο εφετείο καταδικάστηκαν έξι εκπρόσωποι εταιρειών (ΚΡΕΝΤΙΝ ΕΛΛΑΣ, Αφοί Σταυρινού, ΕΛΦΙΝΚΟ, Αφοί Λειβαδίτη, FANCO, Γ. ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΥ ΑΕΒΕ) και άλλοι δύο αθωώθηκαν.
1 σχόλιο:
Απάντηση του Επιτρόπου Στ. Δήμα σε ερώτηση
των Ευρωβουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κκ. Μπατζελή και Τζαμπάζη
Ο Έλληνας Επίτροπος Στ. Δήμας απαντώντας σε ερώτηση των Ευρωβουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κκ. Κατερίνας Μπατζελή και Ευαγγελίας Τζαμπάζη, σχετικά με την μόλυνση του Ασωπού ποταμού και τις σοβαρές επιπτώσεις για την δημόσια υγεία, επιβεβαιώνει για μία ακόμη φορά την σημαντική επιβάρυνση των υδάτων του ποταμού από μη επεξεργασμένα βιομηχανικά λύματα, καθώς και από υψηλές συγκεντρώσεις χρωμίου. Παράλληλα δηλώνει ότι το κύριο αντικείμενο της έρευνας της Επιτροπής είναι αν τηρούνται οι βασικές κοινοτικές διατάξεις σχετικά με τις απορρίψεις και την διαχείριση των αποβλήτων, καθώς και ότι προτίθεται να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα, συμπεριλαμβανομένης εφόσον κριθεί απαραίτητο και της έναρξης διαδικασίας παραβίασης του κοινοτικού δικαίου εις βάρος του ελληνικού δημοσίου (άρθρο 226 Συνθήκης ΕΚ), ώστε να εξασφαλίσει τη συμμόρφωση με την κοινοτική περιβαλλοντική νομοθεσία.
Σχολιάζοντας την απάντηση της Επιτροπής οι Ευρωβουλευτές δήλωσαν:
«Οι μέχρι σήμερα ενέργειες της κυβέρνησης χαρακτηρίζονται όχι μόνο από ανεπάρκεια σε σχέση με τη σοβαρότητα της κατάστασης, αλλά και απροθυμία για ουσιαστική και άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος με σημαντικές συνέπειες για τον αγροτικό πληθυσμό, αλλά και την υγεία των πολιτών. Τα χαμηλού ύψους πρόστιμα που επιβάλλονται στις βιομηχανίες δεν είναι ικανά να θέσουν οριστικό τέρμα στην αυθαίρετη λειτουργία τους και οι "πρόχειρες" εργασίες αποκατάστασης του ποταμού καταλήγουν σε τσιμεντοποίησή του με σοβαρές επιπτώσεις για το οικοσύστημα.
Η πλήρης μεταφορά και η ορθή εφαρμογή του κοινοτικού περιβαλλοντικού κεκτημένου συνιστά άμεση υποχρέωση των ελληνικών αρχών. Η κοινοτική νομοθεσία απαιτεί ολοκληρωμένη εθνική πολιτική ανασυγκρότησης και πρόληψης με μέτρα ποιοτικών ελέγχων, απαγόρευσης εισαγωγής επικίνδυνων ουσιών στα υπόγεια ύδατα και προληπτικής εισαγωγής οριακών τιμών, καθώς και την λήψη αντισταθμιστικών και ανταποδοτικών μέτρων ανάπτυξης της πληττόμενης περιοχής. Απαιτήσεις στις οποίες οι ελληνικές αρμόδιες αρχές έχουν παντελώς αποτύχει να ανταποκριθούν.»
Περαιτέρω όπως επισημαίνει η Επιτροπή, η πρόταση των ελληνικών αρχών για ένα εναλλακτικό αρδευτικό δίκτυο, δεν αποτελεί ουσιαστική λύση. Κι αυτό διότι καλύπτει εν μέρει τις ανάγκες των αγροτών, αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις άλλες βασικές υποχρεώσεις των κρατών μελών όπως προκύπτουν από την Οδηγία-Πλαίσιο για τα ύδατα και να εξασφαλίσει τις απαιτήσεις διασφάλισης της δημόσιας υγείας.
Σχετικά με το ενδεχόμενο επανεξέτασης των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων ποσοτήτων χρωμίου στο πόσιμο νερό, η Επιτροπή επισημαίνει ότι δεν θα διστάσει να προτείνει στο Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο αυστηρότερα πρότυπα ποιότητας για το νερό εφόσον προκύψουν νέα επιστημονικά στοιχεία ή σχετικές συστάσεις της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (ΠΟΥ).
Αναρτήθηκε από ΘΗΒΑ PRESS
Δημοσίευση σχολίου