Σάββατο 10 Ιανουαρίου 2009

φ = 1, 618... >> Η θεία φύση



[ δαμ-ων ]

« Γνώσει δ’ ει θέμις εστι, Φύσιν περί παντός ομοίην.»

Στη φύση «τα πάντα εν σοφία εποιήθησαν». Έτσι η θεία αναλογία και οι αριθμοί της ακολουθίας Fibonacci προβάλλουν μπροστά μας σε κάθε βήμα, σε κάθε παρατήρηση. Τα τελευταία 150 χρόνια - από τότε που ανακίνησε το θέμα ο γερμανός ψυχολόγος Theodor Fechner - ο «χρυσός κανόνας» αποκαλύπτεται συνεχώς να υπάρχει παντού στη φύση ως η βέλτιστη επιλογή ανάπτυξης ή αναδίπλωσης. Από τα πέταλα των λουλουδιών ως τα φύλλα των δένδρων και από τις έλικες των κοχυλιών ως τα τμήματα του σώματος των μελισσών, όλα μοιάζουν να ακολουθούν τη χρυσή αναλογία.
H ακολουθία κάνει την εμφάνισή της στη διάταξη των φύλων γύρω από το μίσχο. Εμφανίζεται επίσης στην ανάπτυξη των βελόνων αρκετών ειδών ελάτου, καθώς επίσης και στη διάταξη των πετάλων στις μαργαρίτες και τα ηλιοτρόπια. Μερικά κωνοφόρα δένδρα παρουσιάζουν τη σειρά αριθμών στη δομή της επιφάνειας των κορμών τους, ενώ τα φοινικόδενδρα στους δακτυλίους των κορμών τους.
Αναφέρουμε κάποια παραδείγματα:

Ανανάς: τα λέπια τοποθετούνται σε δύο σειρές ελικοειδών , όπου η μια έχει τη φορά των δειχτών του ρολογιού και η άλλη την αντίστροφη φορά, με αριθμούς λεπιών, που είναι όροι της ακολουθίας. Σε δειγματολειπτική έρευνα 2000 ανανάδων δεν υπήρχε ούτε μια παρέκκλιση!
Κουκουνάρες πεύκων: Σε έρευνα 4000 κουκουναριών από 10 διαφορετικά είδη πεύκων το 98% είχαν 8 ελικοειδείς προς τη μια φορά και 13 αντίθετα.
Πέταλα στα άνθη: τα περισσότερα έχουν 3, 5, 8, 13, 21 πέταλα.Το ίδιο συμβαίνει με τη διάταξη των φύλλων και των κλαδιών. Mε αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η καλύτερη έκθεση στο ηλιακό φως.
Αριθμός μελισσών στην κυψέλη: Αν μετρήσεις τις μέλισσες σε μια κυψέλη οπουδήποτε στον κόσμο θα παρατηρήσεις οτι η αναλογία των θηλυκών προς των αρσενικών μελισσών καταλήγει πάντα στον αριθμό φ.
DNA: Στη δομή του έχει δύο έλικες σε κάθε σπείρα με αναλογία φ. Αυτή είναι βήμα μεγάλης έλικας σε σχέση με τη μικρή έλικα 21 Α/ 13 Α. Το Κηρύκειο του Ερμή είναι συμβολισμός του DNA.
Θέση των πλανητών στο ηλιακό μας σύστημα: Οι Πυθαγόρειοι είχαν με μεγάλη ακρίβεια προσδιορίσει τις ακτίνες των τροχιών των πλανητών γύρω από τον ήλιο, θεωρώντας το πλανητικό μας σύστημα όχι γεωκεντρικό, αλλά ηλιοκεντρικό! Για τις τροχιές των 5 πρώτων πλανητών γνώριζαν πως η απόσταση της τροχιάς (ακτίνας ) κάθε πλανήτη ισούται με το άθροισμα των αποστάσεων των δύο προηγούμενων. Έτσι :

Eρμής --------1
Αφροδίτη-----Φ
Γη --------------Φ^2
Άρης ------------Φ^3
Αστεροειδείς ----Φ^4


Το σύστημα αυτό επεκτείνεται με βάση την κοσμογονική θεώρηση της δημιουργίας του σύμπαντος του Πυθαγόρα, οπότε προβλέπει 12 πλανήτες για το ηλιακό μας σύστημα σε τροχιές ακτίνων αν = Φ^ν /2, δηλ.

Ερμής ---------α = Φ/2
Αφροδίτη -----β = Φ^2 /2
Γη --------------γ = Φ^3 /2 = α + β
Άρης -----------α4 = Φ^4 /2 = β + γ κ.λ.π.

Με βάση την παραπάνω Πυθαγόρεια μέθοδο ο συμπατριώτης μας Ιπ. Δάκογλου προέβλεψε με ακρίβεια τη θέση του 10ου πλανήτη 15 χρόνια πριν ανακαλυφτεί από τους αστρονόμους- επιστήμονες της ΝΑSA.
Γαλαξίες: Οι περισσότεροι έχουν σπειροειδές σχήμα, ακολουθώντας το χρυσό ελικοειδές. Σ’ αυτούς ανήκει και ο δικός μας.
Ακόμη και η στροφορμή μιας μαύρης τρύπας δεν παρεκτρέπεται από τη θεία αναλογία!


2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

«Αριθμός μελισσών στην κυψέλη: Αν μετρήσεις τις μέλισσες σε μια κυψέλη οπουδήποτε στον κόσμο θα παρατηρήσεις οτι η αναλογία των θηλυκών προς των αρσενικών μελισσών καταλήγει πάντα στον αριθμό φ.»

Όσο για αυτό, αγαπητέ Δάμωνα, σε βεβαιώνω, σαν μελισσοκόμος, ότι είναι αυθαίρετο και λανθασμένο.
Σε καμμία εποχή το χρόνου η αναλογία αυτή δεν φτάνει τον αριθμό φ. Ούτε κατά την διάρκεια του Μαϊου, που ο αρσενικός πληθυσμός είναι αυξημένος, πλησιάζει ποτέ τον αριθμό αυτό αλλά είναι πάντα υποπολλαπλάσιος.

Σε μία περίπτωση θα μπορούσε να ισχύσει αυτός ο αριθμός: Όταν ένα μελίσσι χάσει την μητέρα-βασίλισσά του και για διάφορους λόγους δεν δημιουργήσει καινούργια, τότε αρχίζουν και γεννούν αγονιμοποίητες θηλυκές μέλισσες-εργάτριες των οποίων οι απόγονοι είναι όλοι αρσενικοί-κηφήνες.

Τότε το μελίσσι γίνεται ανώμαλο, δηλαδή αρρενοτόκο και σε λίγο καιρό θα χαθεί.
Μετά από 2-3 τέτοιες γέννες-εκκολάψεις και με την φθορά των θηλυκών-εργατριών, κάποια στιγμή θα παρουσιαστεί αυτή η αναλογία φ στο μελίσσι αλλά αυτό θα κρατήσει λίγες ώρες και κατόπιν θα ανατραπεί προς όφελος των αρσενικών μελισσών-κηφήνων.

Ξέρω και μερικούς δικούς μου φίλους που υιοθετούν οποιαδήποτε τέτοια αυθαιρεσία-ανοησία για να υποστηρίξουν την προγονοπληξία τους, που στο κάτω-κάτω είναι δογματική και βλάπτει την διαλεκτική αμεσοδημοκρατική σκέψη και τα επιτεύγματα του λαμπρού αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού.

Και αυτό που είναι χειρότερο, είναι που ξέρω ότι αυτοί οι γνωστοί μου προγονόπληκτοι, αναχωρούν στο παρελθόν και στις ανοησίες και αποφεύγουν τώρα πια να παίρνουν θέση στα σύγχρονα καυτά προβλήματα του τόπου μας.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε 12.28. Χαίρομαι για την επισήμανση και τη διόρθωση.
Δεν παριστάνω την επιστημονική αυθεντία, κι ούτε είναι δυνατό κάποιος να γνωρίζει λεπτομέρεις από κάθε επιστημονικό τομέα. Πολύ περισσότερο να γνωρίζει κάποιος μελισσοκομία, όταν καλά- καλά δεν ξέρει να διακρίνει τις ποιότητες μελιού.
Τα όσα αναφέρεις για τις μέλισσες δεκτά. Είναι μια ελλειπής αναφορά κάποιων ερευνητών, όχι δική μου έρευνα, που αποτελεί ένα ελάχιστο παράδειγμα, το οποίο δεν μπορεί να αμφισβητήσει τον χρυσό αριθμό. Γιατί υπάρχουν πάμπολλα άλλα παραδείγματα που επιβεβαιώνουν την ύπαρξη του νόμου της αρμονίας.
Πριν γίνεις τόσο αυστηρός κριτής, χρησιμοποιώντας εκφράσεις του τύπου:"υιοθετούν οποιαδήποτε τέτοια αυθαιρεσία-ανοησία για να υποστηρίξουν την προγονοπληξία τους", θα έπρεπε να πεις:"εν οιδα ότι ουδέν οίδα". Γιατί τα δεδομένα που παραθέτονται είναι στατιστικά με το όποιο επιστημονικό λάθος ή περέκκλιση, και με την επισήμανση πως δεν είναι αυθαίρετα.
Επιθυμώ στις αναρτήσεις των διαφόρων θεμάτων να γίνονται συμπληρώσεις, διορθώσεις λαθών- όπως η δική σου- το ποθετήσεις και γενικά ένας γόνιμος διάλογος. Μόμο να είμαστε επιεικείς με όσους έχουν διαφορετικές απόψεις μ' εμάς.
Αναρωτήσου μόνο μήπως κινδυνεύεις να αναδειχθείς ως γνωστικός αλλαζόνας με τις δύο τελευταίες παραγράφους σου.
Θα σταθώ στην "προγονοπληξία" και θα επεκτείνω στον "εθνικισμό", που κάποιοι προοδευτικοί της πλάκας, ημιμαθείς και ανερμάτιστοι αναφέρουν χωρίς να γνωρίζουν την έννοια της λέξης και σπυριάζουν.
"Προγονόπληκτος", κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι ο οπαδός του Δημοσθένη Λιακόπουλου κι όχι αυτός που σέβεται τον πολιτισμό και τις γνώσεις των προγόνων του. Με τη χρήση της ακολουθίας Φιμπονάτσι στο άρθρο, που έχει πολλές πτυχές, δεν θεωρώ ότι όλα τα είπαν οι πρόγονοί μας, κι ούτε ασπάζομαι ότι όλα όσα είπαν ταιριάζουν στην εποχή μας. Μα θα σταθώ στην φυσιολατρία τους, στο σεβασμό της φύσης και θα πω πως ο ορθολογισμός της εποχής μας έχει κάνει μεγάλα εγκλήματα! Πως οι πρόγονοί μας παρήγαγαν γνώση για να ανέβουν πνευματικά και να καλλιεργήσουν τη σκέψη και τον πολιτισμό κι όχι να πλουτίσουν και να γίνουν αιχμάλωτοι της τεχνολογίας. Έκαναν κι αυτοί τα λάθη τους, και πολλά τα πλήρωσαν ακριβά, αλλά δεν μας κληρονόμησαν έναν λεηλατημένο και γεμάτο ρύπους πλανήτη. Ήδη πολλοί σοφοί της εποχής μας αναγνωρίζουν πως είναι αναγκαίο να πισωγυρίσουμε στον αρχαιοελληνικό τρόπο σκέψης και ήθους για να ανακάμψουμε σαν ανθρωπότητα.
Όταν ο Σκοπιανός λεηλατεί την ιστορία μας και θεωρεί τον Μ. Αλέξανδρο πρόγονό του και με πείσμα δικδικεί το όνομα Μακεδόνας, θα κατηγορηθώ ως εθνικιστής όταν του το αρνηθώ ή του προβάλλω το αντιεπιχείρημα πως μιλούσε την ελληνική γλώσσα; Όταν οι Τούρκοι λένε πως είναι απόγονοι των Ιώνων της Μ. Ασίας και ο Όμηρος πως ήταν Τούρκος θα στιγματιστώ σαν εθνικιστής αν του πω πως δεν υπάρχουν τέτοιες αναφορές στην ιστορία τους πριν από 100 χρόνια κι ότι η τουρκική γλώσσα δεν έχει κοινές ρίζες με την αρχαία ελληνική, ενώ η γλώσσα μου προέρχεται από την ομηρική;
Στα λεξικά διαβάζουμε: "εθνικισμός": η σε μεγάλο βαθμό προσήλωση στο έθνος και στα εθνικά ιδανικά. Η προσήλωση στο έθνος, που τα ξένα πολιτικά μαγειρεία θέλουν να φτάσει στην Κατερίνη, η εναντίωση στη παραχάραξη της ιστορίας μας, η εμμονή στα εθνικά ιδανικά, αφού ο μιμητισμός του ξένου τρόπου ζωής μας οδήγησε στην ανεπίτρεπτη άμβλυνση των ηθών, αποτελεί εθνικισμό; Αν αυτό είναι εθνικισμός, τότε είμαι εθνικιστής. Με κανένα τρόπο όμως δεν υιοθετώ τον εθνικισμό του Χίτλερ.
Να δούμε τα σημερινά προβλήματα και να επιχειρήσουμε να τα λύσουμε, όπως λες. Με βάση, όμως, τον ορθό λόγο των προσωκρατικών, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, των νεοπυθαγορείων και των νεοπλατωνικών κι όχι με βάση τον ορθό λόγο της καρτεσιανής-καντιανής και καπιταλιστικής φιλοσοφίας που τα δημιούργησε... Κι αυτό φίλε μου, δεν είναι προγονοπληξία, αλλά επιστροφή στις ρίζες που τόσο επώδυνα εγκαταλείψαμε...