Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2009

«Καπέλα» έως 944% σε τρόφιμα



Θερίζουν τα καρτέλ καταναλωτές και αγρότες:
Τρόφιμα και αγροτικά προϊόντα πωλούνται ακριβότερα έως και 944% σε σχέση με τις τιμές που εισέπραξαν οι παραγωγοί.
Το «Εθνος» αποκαλύπτει σήμερα έρευνα της ΠΑΣΕΓΕΣ, με την οποία πιστοποιείται η ανενόχλητη δράση καρτέλ και μεσαζόντων σε όλο το κύκλωμα παραγωγής - διακίνησης των τροφίμων.
...
Το ψωμί
Χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ το ψωμί:
Το τύπου «χωριάτικο» πωλείται προς 1,7 ευρώ ανά κιλό, ενώ ο παραγωγός εισέπραξε για το μαλακό σιτάρι 0,18 ευρώ/κιλό. Στον καταναλωτή τελικά φτάνει ακριβότερο το ψωμί κατά 944%, αλλά από την πρωτοφανή αυτή ληστεία ευνοημένοι φαίνεται πως είναι οι πάσης φύσεως μεσάζοντες και λιανοπωλητές και όχι βέβαια ο αγρότης, καθώς το μερίδιό του είναι μόλις 11% από την τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής.
Για να γίνει περισσότερο αντιληπτό το μέγεθος της κλοπής αγροτών και καταναλωτών:
Στα 100 ευρώ που πληρώνει για την αγορά ψωμιού ένα νοικοκυριό, μόνο τα 10 πηγαίνουν στον παραγωγό.

Διαβάστε το άρθρο ΕΔΩ


2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Από τον σημερινό ημερήσιο τύπο:

[[ ΔΙΝΟΥΝ ΓΗ, ΑΕΡΑ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑ ΣΤΟΝ "ΝΤΑΒΑΤΖΗ" ΜΑΣ
Της Κύρας Αδάμ

Σε μονομερή τροποποίηση-διόρθωση, για εσωτερική χρήση σε πρώτη φάση, των ανατολικών ορίων του FIR Αθηνών σχεδιάζει να προχωρήσει η κυβέρνηση, συμπαρασύροντας έτσι κατ' ανάγκην και τη χάραξη θαλάσσιων συνόρων Ελλάδας-Τουρκίας (εκεί όπου δεν είναι χαραγμένα), έτσι ώστε τα σύνορα και τα «νέα» όρια του FIR να συμπίπτουν.
Αυτό αποκαλύπτεται από σειρά πολιτικο-στρατιωτικών συσκέψεων, που άρχισαν το 2002, για να ατονήσουν στη συνέχεια, να επαναληφθούν στις αρχές του καλοκαιριού του 2008 και να εντατικοποιηθούν από τον Σεπτέμβριο του 2008. Το θέμα προέκυψε το 2002, όταν ζητήθηκε, στο πλαίσιο του Euroglobal, η συμπαραγωγή ψηφιακών χαρτών των χωρών της Ευρώπης. Τουρκική εμμονή

Η Τουρκία δεν έδωσε ποτέ συντεταγμένες των συνόρων της και του FIR στο Αιγαίο (δηλαδή 6ν.μ. από τις δυτικές τουρκικές ακτές). Και τούτο γιατί η Τουρκία εμμένει στην επέκταση της κυριαρχίας και των αρμοδιοτήτων της για θαλάσσια έρευνα και διάσωση στη μέση του Αιγαίου. Για το λόγο αυτό άλλωστε έχει εκδώσει το 1999 τη διεθνή notam 240 με την οποία χαρακτηρίζει πλασματικό και χωρίς νομική βάση το FIR Αθηνών, καθώς και το νόμο 24611 του 2001, ορίζοντας μονομερώς ως τουρκική περιοχή θαλάσσιας έρευνας και διάσωσης το μισό Αιγαίο από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικό (σ.σ.: με αποτέλεσμα και τα πρόσφατα επεισόδια στο Φαρμακονήσι).

«Νέος χάρτης»
Ομως και το 2004 η ελληνική κυβέρνηση αποδέχθηκε την κατάργηση των ανατολικών ορίων του FIR Αθηνών ώστε να μην υπάρχει σύγχυση με τα σύνορα, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης των θαλάσσιων συνόρων της Τουρκίας προς τα δυτικά.
Τον Οκτώβριο του 2008, η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με το σχετικό πρακτικό της σύσκεψης όλων των συναρμόδιων φορέων στο υπουργείο Εξωτερικών, έκρινε «απαραίτητη» την παραγωγή ενός «εκσυγχρονισμένου χάρτη αποτύπωσης του FIR Αθηνών τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή... και συνακόλουθα της ελληνικής περιοχής αρμοδιότητας για έρευνα και διάσωση κατά τον καλύτερο επιστημονικό τρόπο...», ενώ «...ο εν λόγω χάρτης άπαξ και παραχθεί θα είναι κατ' αρχάς εθνικής εσωτερικής χρήσης από τις αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες...» και η σκοπιμότητα διεθνούς προβολής και χρήσης του «θα εξεταστεί στη συνέχεια».
Οπως είναι γνωστό, το 1952, ο ICAO (Διεθνής Οργανισμός Αεροναυτιλίας) ως αποκλειστικά αρμόδιος φορέας καθόρισε τα ανατολικά όρια του FIR Αθηνών από τη συντεταγμένη 4045Ν-2110Ε (δηλαδή το σημείο των χερσαίων ελληνοτουρκικών συνόρων στον Εβρο), ακολουθώντας τη γραμμή των βορειοδυτικών συνόρων της Τουρκίας, με επόμενη συντεταγμένη αυτήν του Καστελόριζου, 3333Ν-3000Ε, μέχρι το πολυμερές σημείο συνάντησης των FIR Αθηνών-Λευκωσίας και Αγκυρας στην Αν. Μεσόγειο.

Δεν αναγνωρίζεται

Η πολυτεθλασμένη αυτή γραμμή του FIR Αθηνών αναγνωρίζεται και ακολουθείται ανελλιπώς από το 1952 και καμιά τροποποίηση δεν μπορεί να επέλθει σ' αυτήν χωρίς τη σχετική απόφαση του ICAO και τη σύμφωνη γνώμη της Τουρκίας φυσικά. Επομένως καμιά αναπαραγωγή-διόρθωση της γραμμής του FIR Αθηνών, έστω και «για εσωτερική χρήση», δεν μπορεί να αναγνωριστεί και πολύ περισσότερο να χρησιμοποιηθεί ούτε από την Ελλάδα ούτε από κανέναν άλλο.
Σύμφωνα όμως με το ίδιο έγγραφο του ΥΠΕΞ και με ομόφωνη απόφαση όλων των πολιτικο-στρατιωτικών φορέων» «σκόπιμο ωστόσο θα ήταν, ως κατευθυντήρια γραμμή να ληφθεί η γραμμή ICAO 1952 διορθωμένη στα σημεία όπου υπάρχουν ελληνοτουρκικά σύνορα [είτε συμφωνημένα (Εβρος και Δωδεκάνησα) είτε βάσει της αρχής της μέσης γραμμής (απόσταση έναντι των ακτών μέχρι 12 ν.μ.)] ώστε αυτή (η γραμμή) να συμπίπτει με τα σύνορα αυτά...».

Με άλλα λόγια, το ΥΠΕΞ επιχειρεί αναδιάταξη-διόρθωση του FIR Αθηνών, που συνεπάγεται και ταυτόχρονη τροποποίηση των δυτικών συνόρων της Τουρκίας διότι τα όρια του FIR Αθηνών ακολουθούν ανελλιπώς τα δυτικά σύνορα της Τουρκίας.

Αυτή η «διορθωμένη γραμμή» του FIR Αθηνών θα συμπίπτει (όπου δεν υπάρχουν χαραγμένα Ε/Τ σύνορα) με τη γραμμή συνόρων, με βάση την αρχή της μέσης γραμμής, δηλαδή απόσταση από τις ακτές μέχρι 12 ν.μ. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει επιλέξει να χαράξει θαλάσσια σύνορα με την Τουρκία, σύμφωνα με τη μέθοδο της μέσης γραμμής μέχρι 12 ν.μ. έναντι των ακτών.

Διεθνή στην Τουρκία

Είναι άγνωστο πού, πότε και πώς ποια ελληνική κυβέρνηση επέλεξε και επέβαλε αυτόν τον τρόπο καθορισμού θαλάσσιων συνόρων Ελλάδας-Τουρκίας. Με τη μέθοδο αυτή πάντως παραχωρείται πρόσθετη κυριαρχία στην Τουρκία, δηλαδή κομμάτι της διεθνούς θάλασσας (π.χ. στις περιοχές μεταξύ Λήμνου-Λέσβου-Χίου). Με δεδομένο ότι τα ανατολικά όρια του FIR Αθηνών συμπίπτουν με τα θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας, η χάραξη ορίων-συνόρων με βάση τη μέση γραμμή 12 ν.μ. συνεπάγεται ότι η διεθνής θάλασσα μεταξύ ελληνικών νήσων μεταβιβάζεται στην κυριαρχία της Τουρκίας. Τα δυτικά θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας, που είναι και το όριο των ανατολικών συνόρων του FIR Αθηνών, μετατοπίζονται δυτικά και κατ' αυτόν τον τρόπο οι αρμοδιότητες της Ελλάδας για παροχή εναέριας κυκλοφορίας καθώς και για έρευνα και διάσωση σε αέρα και θάλασσα υπάρχει κίνδυνος να περιοριστούν σημαντικά με τεράστιες εθνικές επιχειρησιακές και οικονομικές συνέπειες.]]

Για ένα τόσο σοβαρό θέμα, να γίνει ονομαστική ψηφοφορία στη Βουλή, ώστε να ξέρουμε ποιοί είναι οι επίορκοι να τους μαυρίσουμε... Γιατί να σκοτωθούν τα παλικάρια στα Ίμια, οι πιλότοι στο Αιγαίο; Το 1940 που είπαμε το ΟΧΙ είμασταν ηλίθιοι; Και καλά οι πολιτικοί φορούν τα παντελόνια για καμουφλάζ, ξεφωνιμένες πολιτικές αδελφές είναι που τους ενδιαφέρει τι θα φάνε, τι θα πιούνε και τι θα αρπάκει ο κ...ς τους, αλλά οι στρατιωτικοί για ποιό λόγο συμφωνούν; Γτατί ορκίστηκαν πίστη στην πατρίδα; Υπάρχει Έλληνας που θα παραχωρήσει κυριαρχικά διακαιώματα;

Παπαϊωάννου Θεόδωρος είπε...

Ασύστολη αισχροκέρδεια
Ανενόχλητοι δρουν οι κερδοσκόποι στην αγορά, αφού βάζουν «καπέλο» που αγγίζει ακόμη και το 800% στις τιμές των αγροτικών προϊόντων ή των τροφίμων που έχουν ως πρώτη ύλη τα γεωργικά αγαθά. Ρύζι, όσπρια, ζυμαρικά, παιδικές τροφές που παρασκευάζονται με δημητριακά, μέλι και γαλακτοκομικά είναι μερικά από τα προϊόντα που φτάνουν στο καλάθι της νοικοκυράς σε υπερδιπλάσιες τιμές, σε σύγκριση με τις τιμές παραγωγού και χονδρικής. Επιπλέον, από τις αρχές Ιανουαρίου μεγάλες εταιρίες τροφίμων και βιομηχανικών προϊόντων «ξεπάγωσαν» τις τιμές και έστειλαν νέους τιμοκαταλόγους στις αλυσίδες τροφίμων, με συνέπεια να σημειωθούν στα ράφια ανατιμήσεις έως 17% σε τουλάχιστον 1.200 κωδικούς προϊόντων. Στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης ανέφεραν ότι η άνοδος των τιμών στη λιανική έχει «φρενάρει» τους τελευταίους μήνες, ενώ τόνισαν ότι συνεχίζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου οι εντατικοί έλεγχοι στο λιανεμπόριο. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ζοφερή για τους χαμηλόμισθους και τους συνταξιούχους, αφού εξακολουθούν να βρίσκονται σε καθεστώς «ομηρίας» από τους κερδοσκόπους και αναγκάζονται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, προκειμένου να αγοράσουν τα απολύτως απαραίτητα.
«Χρυσάφι» ρύζι και όσπρια Εννιά φορές ακριβότερα σε σύγκριση με το χωράφι πληρώνουν οι καταναλωτές το ρύζι. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ορυζοπαραγωγοί πούλησαν στους εμπόρους τη σοδειά τους περίπου 28 λεπτά το κιλό, ενώ στα ράφια των σούπερ μάρκετ το προϊόν πωλείται 2,50 με 3 ευρώ το κιλό, δηλαδή η αύξηση στη λιανική κυμαίνεται περίπου
στο 800%! Αντίστοιχα, η τιμή του προϊόντος στους συνεταιρισμούς φτάνει τα 97 λεπτά το κιλό, δηλαδή η διαφορά μεταξύ της χονδρικής και λιανικής τιμής ξεπερνά το 150%. Τους τελευταίους μήνες του 2008 η λιανική τιμή του ρυζιού αυξήθηκε κατά 30%, ενώ από τις αρχές του 2009 μπήκε και άλλη αύξηση κατά 9%. Ανάλογη είναι η εικόνα και στις τιμές των οσπρίων, αφού για παράδειγμα οι φακές πωλούνται στο ράφι έως 2,80 ευρώ το κιλό, ενώ η τιμή παραγωγού δεν ξεπερνά τα 35 λεπτά το κιλό. Από την 1η Ιανουαρίου του 2009 πέρασαν στα ράφια νέες τιμές σε περίπου1.200 κωδικούς προϊόντων. Τα ποσοστά των ανατιμήσεων φτάνουν το 17% και αφορούν παιδικές τροφές (κατά 3,5%),απορρυπαντικά (έως 6%), μέλι (έως 17%),αναψυκτικά (έως 4%), απορρυπαντικά (έως6%), ρύζι και όσπρια (έως 9%), δημητριακά (έως 4,5%) κ.ά
«Τσουχτερά» τα δημητριακά
Σε «τσουχτερές» τιμές φτάνουν στους καταναλωτές τα τρόφιμα που έχουν ως πρώτη ύλη τα δημητριακά. Το κόστος παρασκευής των μακαρονιών είναι 15 με 20 λεπτά το κιλό, αλλά στη λιανική ένα πακέτο μακαρόνια πωλείται ανάλογα με το είδος, από 99 λεπτά έως 1,20 ευρώ. Η τιμή παραγωγού στο καλαμπόκι κυμαίνεται από 10 έως 15 λεπτά το κιλό, ενώ ένα κουτί παιδικής τροφής με καλαμπόκι ή δημητριακά πωλείται στο ράφι περίπου4,30 ευρώ. «Τα σιτηρά και το καλαμπόκι πωλούνται από τους αγρότες για ένα κομμάτι ψωμί, ενώ υπάρχουν και μεγάλες ποσότητες που παραμένουν στα αζήτητα. Πανάκριβο είναι το μέλι για τους χαμηλόμισθους και τους συνταξιούχους, αφού ένα κιλό πωλείται στο ράφι ακόμη και 8ευρώ, στη χονδρική η τιμή του φτάνει τα3,70 ευρώ το κιλό, ενώ από το μελισσοκόμο πωλείται έως 3,28 ευρώ το κιλό. Υψηλές παραμένουν οι τιμές του γάλακτος και των τυροκομικών προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ενα κιλό αγελαδινό γάλα πωλείται από τους κτηνοτρόφους έως 37 λεπτά το κιλό, αλλά στο ράφι η τιμή του κυμαίνεται από 1,40 έως 1,70ευρώ το λίτρο. Αντίστοιχα, η φέτα στο τυροκομείο κοστίζει περίπου 4,50 ευρώ το κιλό, αλλά στα σούπερ μάρκετ η μέση τιμή της φτάνει τα 10,40 ευρώ το κιλό. «Καίνε» τα κηπευτικά θερμοκηπίου Εξωφρενικές είναι οι τιμές των κηπευτικών θερμοκηπίου που πωλούνται στους πάγκους των μανάβικων και των σούπερ μάρκετ. Η τιμή του πετρελαίου έχει μειωθεί αισθητά το τελευταίο διάστημα, οπότε οι κερδοσκόποι δεν έχουν δικαιολογία να ανεβάσουν τις τιμές των αγροτικών προϊόντων, με το επιχείρημα των αυξημένων μεταφορικών εξόδων. Ωστόσο, παρά την πτώση στις τιμές των καυσίμων, οι τιμές των λαχανικών θερμοκηπίου βρίσκονται στο ζενίθ. Oι πράσινες σαλάτες και τα μαρούλια θερμοκηπίου προέλευσης Βασιλικών «φεύγουν» από το χωράφι στα 80λεπτά το κιλό, η χονδρική τιμή τους κυμαίνεται από 1,10 έως 1,70 ευρώ το κιλό, αλλά στα μανάβικα και τα σούπερ μάρκετ πωλούνται 2 με 2,50 ευρώ το κιλό. Oι μελιτζάνες θερμοκηπίου Κρήτης πωλούνται από τους αγρότες περίπου έως 1,50 ευρώ το κιλό, στη λαχαναγορά 2 με2,80 ευρώ το κιλό, αλλά στα οπωροπωλεία η τιμή τους φτάνει και τα 3,70 ευρώ το κιλό. Η τιμή παραγωγού στις ντομάτες θερμοκηπίου κυμαίνεται τις τελευταίες μέρες στα 50 με 70 λεπτά το κιλό, στο χονδρεμπόριο αγγίζει και το 1 ευρώ το κιλό, αλλά στη λιανική πωλούνται έως 2,20 ευρώ το κιλό.