Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2009

Η αλχημεία (α’ μέρος )



[[ δαμ-ων ]]


Η σημερινή Χημεία, σαν επιστήμη, είναι η εξέλιξη της αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Χυμευτικής και της μεσαιωνικής Αλχημείας.
Υπάρχει ένα πέπλο μυστηρίου γύρω από την Αλχημεία και πολλοί έχουν διαστρεβλώσει το πραγματικό της νόημα, ενώ έχει καταπολεμηθεί από την εκκλησία, κυρίως τη Δυτική, αλλά και την Ανατολική. Έχει εξάψει τη φαντασία πολλών αναγνωστών αλλά και ερευνητών. Πολλά μυθιστορήματα έχουν γραφτεί, με πολλές υπερβολές και παραμυθικά- φανταστικά στοιχεία. Κάποιοι από σας, που αυτή τη στιγμή διαβάζετε αυτή την ανάρτηση, θα έχετε διαβάσει το θαυμάσιο μυθιστόρημα του Paulo Coelho “Ο Αλχημιστής”.
Με αυτή τη μονογραφία θα προσπαθήσουμε να δώσουμε μερικές πληροφορίες γι’ αυτή την επιστήμη και να διεισδύσουμε στο εσωτερικό της νόημα. 
Ο όρος Αλχημεία οφείλεται στους Άραβες του 7ου μ.Χ. αιώνα, οι οποίοι αφού κατέλαβαν τη Συρία και την Περσία, ήρθαν σ’ επαφή με την τέχνη της Χυμευτικής των Ελλήνων και μετέπειτα των Βυζαντινών. Στα συριακά χειρόγραφα συνάντησαν τον όρο Χυμεία, όρο καθαρά ελληνικό, και στη νέα επιστήμη γι’ αυτούς έδωσαν την ονομασία Al-kymiya ( Αλκιμίγια ), απ’ όπου προέρχεται και καθιερώθηκε η λέξη Αλχημεία. 
Αλχημεία ονομάστηκε στον Μεσαίωνα μια απόκρυφη τέχνη, που είχε, εκτός των άλλων, σαν σκοπό τη μεταστοιχείωση των μετάλλων, τη μετατροπή δηλ. των λεγόμενων “αγενών μετάλλων”, όπως του σιδήρου, του χαλκού, του υδράργυρου, του κασσίτερου και του μόλυβδου, σε “ευγενή μέταλλα”, όπως ο άργυρος και ο χρυσός, και την εύρεση της λεγόμενης “Φιλοσοφικής Λίθου”.
Η Φιλοσοφική Λίθος έχει διάφορες υπερφυσικές ιδιότητες, ανάμεσα στις οποίες και την παράταση της ζωής αυτού που θα γνώριζε το μυστικό της ( ελιξίριο της ζωής ).
Ο Παράκελσος λέει: « Η Αλχημεία είναι μια επιστήμη που διδάσκει πώς να μεταβάλλουμε τα μέταλλα ενός είδους σ’ άλλο είδος.» Ο Denys Ζachaire αναφέρει για την Αλχημεία: « Είναι ένα μέρος της φυσικής φιλοσοφίας, που επιδεικνύει τον τρόπο για να τελειοποιήσουμε τα μέταλλα επί της γης, μιμούμενοι τη Φύση στη λειτουργία της, όσο γίνεται περισσότερο.» Ο Rorer Bacon έδωσε έναν ακριβέστερο ορισμό: « Η επιστήμη που διδάσκει πώς να προετοιμάζουμε ένα φάρμακο ή ελιξίριο, το οποίο, όταν προβληθεί επί των ατελών μετάλλων, τους μεταβιβάζει την τελειότητα ακριβώς κατά τη στιγμή της προβολής ». 
Μπορεί να θεωρηθεί ότι η βασική ιδέα της αλχημείας προήλθε από τη διδασκαλία του Εμπεδοκλή και του Αριστοτέλη για τα τέσσερα στοιχεία, από τις μίξεις και τις αναλογίες των οποίων παράγονται όλα τα σώματα, καθώς και την άποψη του Αριστοτέλη ότι όλα τα πράγματα τείνουν προς την τελείωση.
Ο Αριστοτέλης πίστευε ότι ο υλικός κόσμος είχε φτιαχτεί από την Πρωταρχική Ύλη, που δεν είχε καμία από τις φυσικές ιδιότητες, αλλά στην οποία μπορούσαν ν’ αποτυπωθούν οι διαφορετικές μορφές όλων των ειδών. Η Μορφή δεν ήταν απλά το φυσικό σχήμα, αλλά κάθε συγκεκριμένη ιδιότητα ενός σώματος ή μιας ουσίας. Ανάμεσά τους υπήρχαν τέσσερις Ποιότητες: η Υγρασία και η Ξηρότητα, η Θερμότητα και η Ψυχρότητα. Αυτές οι Ποιότητες δημιούργησαν τέσσερα Στοιχεία ή Απλές Ουσίες: τη Φωτιά, που είναι θερμή και ξηρή, τον Αέρα, που είναι θερμός και υγρός, το Νερό, που είναι ψυχρό και υγρό και τη Γη, που είναι ψυχρή και ξηρή. 
Απ’ αυτήν την εικόνα των πραγμάτων ήταν πια εύκολο να εξελιχθεί η ιδέα ότι κάθε ουσία είναι μια σύνθεση και των τεσσάρων Στοιχείων, με διαφορετικές αναλογίες.
Οι αλχημιστές είχαν την άποψη πως τα βασικά μέταλλα ήσαν λιγότερο “τέλεια” από τον χρυσό και ήταν λογικό να υποθέσουν ότι η φύση σχημάτιζε χρυσό από τα άλλα μέταλλα. Έτσι κι αυτοί με την εργατικότητά τους και την τέχνη τους, αν μπορούσαν απλά να μιμηθούν τις διεργασίες της φύσης, θα μπορούσαν να κατασκευάσουν χρυσό στο εργαστήριό τους.
Οι ίδιοι οι αλχημιστές πίστευαν ότι την αλχημεία της εφεύρε ο περίφημος Ερμής ο Τρισμέγιστος των Ελλήνων, ο εφευρέτης των τεχνών και των επιστημών, ή ο θεός Θωθ των Αιγυπτίων ( που ταυτίζεται με τον Ερμή ). Θεωρείται μάλιστα το περίφημο έργο του “Ο Σμαράγδινος Πίνακας” πως περιέχει κωδικοποιημένη πλήρως την αλχημική φόρμουλα για την παραγωγή του Magnum Opus, του “Μεγάλου Έργου” των αλχημιστών. Γι’ αυτό οι νεότεροι αλχημιστές ονόμαζαν το έργο τους “Ερμητική Τέχνη” κι έβαζαν τη σφραγίδα του Ερμή πάνω στα δοχεία που χρησιμοποιούσαν. Απ’ αυτό άλλωστε προήλθε και η έκφραση “ερμητικά σφραγισμένα”.
Σαν ιερή τέχνη η αλχημεία αναπτύχθηκε στους τόπους των μυστηρίων στην Αίγυπτο από τους ιερείς και ιεροφάντες, απ’ όπου την διδάχτηκαν οι Έλληνες μύστες αυτής της τέχνης, δίνοντάς της την ελληνική φυσιογνωμία. Όμως σαν αρχέγονη τέχνη έχει ρίζες ελληνικές γιατί, όπως έχουμε αναφέρει σε άλλη ανάρτηση, ο αιγυπτιακός πολιτισμός αναπτύχθηκε από τον προκατακλυσμιαίο προϊστορικό ελληνικό πολιτισμό. 
Σαν βάση της ερμητικής φιλοσοφίας βρίσκουμε έναν μεγάλο νόμο: την Ενότητα της Ύλης: 
« Η Ύλη είναι μία, αλλά μπορεί να πάρει διάφορες μορφές, κάτω δε απ’ αυτές τις μορφές μπορεί να συνδυαστεί με τον εαυτό της και να παράγει νέα σώματα απείρου αριθμού ». 
Αυτή η Πρώτη ΄’Υλη ( Prima Materia ) ονομαζόταν επίσης σπορά, χάος, συμπαντική υπόσταση. Σ’ ένα αλχημικό κείμενο διαβάζουμε: « Όλα τα πράγματα έρχονται από την ίδια σπορά, όλα στην αρχή τράφηκαν από την ίδια μητέρα ». Η πρώτη ύλη δεν περιέχει κανένα σώμα εν δράσει αλλά τα αντιπροσωπεύει όλα εν δυνάμει!!!
[ Εδώ ίσως να υπονοείται η πρώτη φάση της δημιουργίας, όταν μετά το Big Bang στα πρώτα δισεκατομμυριοστά του 1ου δευτερολέπτου δημιουργήθηκαν τα αδρόνια, δηλ. πρωτόνια, νετρόνια και μεσόνια. Δεν υπήρχε ύλη, παρά ένα μίγμα αυτών των σωματίων. ]
Άλλος αλχημιστής κατά τον μεσαίωνα γράφει: « Κατά τους Χριστιανούς, ο Θεός έχει δημιουργήσει κατ’ αρχήν μια πρώτη ύλη…Απ’ αυτή την ύλη, διαμέσου του διαχωρισμού, Τα απλά σώματα, αφού αποσπάστηκαν απ’ αυτήν και μετά ανακατεύτηκαν τα μεν με τα δε, διαμέσου της σύνθεσης χρησίμευσαν για να φτιαχτούν αυτά τα οποία βλέπουμε. Μέσα στη δημιουργία υπήρξε ένα είδος υποταγής, τόσο καλά, ώστε τα απλούστερα άστρα χρησίμευσαν ως αρχές για τη σύνθεση των επόμενων κι αυτά για τη σύνθεση των υπολοίπων.»
[ Αυτά ακριβώς αναφέρει το πιθανότερο κοσμολογικό μοντέλο, όπως διαμορφώθηκε επιστημονικά τον 20ο αιώνα. Οι αλχημιστές πρέσβευαν τα ίδια κάπου 500 χρόνια νωρίτερα. ]
Η αλχημεία δεν είναι μια μέθοδος για να κάνει κάποιος κάτι από το τίποτα, αλλά μια μέθοδος για ν’ αυξήσει και να βελτιώσει αυτό που ήδη υπάρχει. Είναι η επιστήμη του πολλαπλασιασμού. Για τους αλχημιστές ήταν το ίδιο συγκλονιστικό και θαυμαστό και δεν υπήρχε μεγαλύτερο θαύμα στην ανάπτυξη και στον πολλαπλασιασμό του χρυσού, απ’ ό,τι σ’ ένα μικροσκοπικό- σαν τελεία- σπόρο σιναπιού, από τον οποίο αναπτύσσεται ένας θάμνος χιλιάδες φορές μεγαλύτερος από το μέγεθός του, ή από ένα βελανίδι μια θεόρατη βελανιδιά. 
Αν ο σπόρος σιναπιού μπορεί να δώσει ένα φυτό εκατό χιλιάδες μεγαλύτερο και ως προς το μέγεθος και ως προς το βάρος όταν φυτευτεί σε μια διαφορετική ουσία, στο έδαφος, τότε, κατ’ αναλογία, γιατί να μην μπορεί και ο σπόρος του χρυσού να πολλαπλασιαστεί εκατό χιλιάδες διαμέσου της Τέχνης, όταν φυτευτεί στο σώμα των βασικών μετάλλων και τραφεί με τη μυστική μέθοδο της αλχημείας;
Μέσα από την πίστη και την προσέγγιση στο Θεό μπορεί να μεταλλαχθεί η συνείδηση του ανθρώπου από τις βασικές ζωικές επιθυμίες του σε μια αγνή, χρυσή και θεϊκή συνείδηση, φωτισμένη και απελευθερωμένη από κάθε υλική προσκόλληση, και ο εκδηλούμενος μέσα απ’ αυτήν Θεός να αυξηθεί από έναν μικροσκοπικό σπινθήρα σε ένα μεγάλο και περίλαμπρο Ον. 
Επίσης τα βασικά μέταλλα της νοητικής άγνοιας μπορούν, διαμέσου της κατάλληλης άσκησης και προσπάθειας, να μεταλλαχτούν σε μια υπερβατική σοφία και ευφυΐα. 
[ Στον καθένα μας υπάρχει όπως μέσα στη στάχτη μια σπίθα φωτιάς, ο θείος σπινθήρας- το χριστικό στοιχείο- ο εν υμίν Χριστός, που περιμένει υπομονετικά, όπως η σπίθα να γίνει φωτιά θερμαντική και φωτιστική, ο θείος σπινθήρας να γίνει μια ακτινοβόλα γεμάτη αγάπη Οντότητα, ένας πραγματικός Υιός Θεού, Χριστός κι αυτός όπως ο Πρεσβύτερος Αδελφός μας, ικανός να μετακινεί όρη και να κάνει θαύματα! ]
Έτσι, πίστευαν οι αλχημιστές, αναλογικά μπορεί να ισχύει το ίδιο και στον υλικό κόσμο για την μετουσίωση της ύλης. 

( συνεχίζεται… )



1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Ο Ισαάκ Νεύτων και η Αλχημεία

Ο Ισαάκ Νεύτων, όπως ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, είναι ένα πεμπτουσιακό σύμβολο της ανθρώπινης διάνοιας και της δυνατότητάς της να αποκωδικοποιεί τα μυστικά της φύσης. Θεωρείται μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της φυσικής και των θετικών επιστημών και απέκτησε σημαντική φήμη με το έργο του Philosophiae naturalis principia mathematica, (Μαθηματικές Αρχές της Φυσικής Φιλοσοφίας) (1687). Οι θεμελιώδεις συνεισφορές του στην επιστήμη περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τον ποσοτικό προσδιορισμό της βαρυτικής έλξης, την ανακάλυψη ότι το λευκό φως είναι στην πραγματικότητα μίγμα αμετάβλητων φασματικών χρωμάτων και τη διατύπωση του διαφορικού λογισμού (calculus), για τον οποίο βέβαια συγκρούστηκε με τον μαθηματικό και φιλόσοφο Λάιμπνιτς. Όμως υπάρχει και μια άλλη σχετικά άγνωστη, μυστηριώδης πλευρά αυτού του λαμπρού επιστήμονα, μια δραστηριότητά του που κράτησε περίπου τριάντα χρόνια, αν και την κράτησε επιμελώς κρυμμένη από τους συγχρόνους και τους συναδέλφους του. Αναφερόμαστε στη συμμετοχή του Νεύτωνα στην μαθητεία της αλχημείας, ή όπως αναφερόταν συχνά στα μέσα του δέκατου έβδομου αιώνα στην Αγγλία, της Χυμείας.

Ο Νεύτων έγραψε και μετέγραψε περίπου ένα εκατομμύριο λέξεις σχετικά με το θέμα της αλχημείας, από τις οποίες μόνο ένα ελάχιστο τμήμα έχει δημοσιευθεί σήμερα. Τα αλχημικά χειρόγραφά του περιλαμβάνουν ένα πλούσιο και διαφορετικό σύνολο τύπων εγγράφων, ανάμεσα στα οποία συμπεριλαμβάνονται σημειώσεις εργαστηρίων, περιγραφές των αλχημικών ουσιών και των διαδικασιών, μεταγραφές από άλλες πηγές, ακόμη και ποίηση.

Η αποκάλυψη

Το 1936, ο κόσμος της επιστήμης δέχθηκε έναν ισχυρό κλονισμό. Εκείνη τη χρονιά ο οίκος δημοπρασιών Σόουθμπι έφερε στο φως της δημοσιότητας μια συλλογή 329 τμημάτων των χειρογράφων του Νεύτωνα, το ένα τρίτο των οποίων ήταν αναντίρρητα αλχημικό. Αυτά τα χειρόγραφα, τα οποία είχαν ταξινομηθεί ως "μη δόκιμα για έκδοση" μετά τον θάνατό του το 1727, ξεσήκωσαν πλήθος ερωτηματικών το 1936, που παραμένουν ακόμα και σήμερα. Ήταν ο θεμελιωτής της κλασικής φυσικής αλχημιστής; Και αν ήταν, τι μπορεί να σημαίνει κάτι τέτοιο; Ενασχολήθηκε με την αλχημεία για επιστημονικούς λόγους, ή απλά επειδή τον παρέσυρε το αρχαίο όνειρο της μετατροπής των μετάλλων σε χρυσό; Ανακάλυψε ο Νεύτωνας κάποια μυστική θεολογία στα αλχημικά κείμενα, τα οποία περιγράφουν συχνά το μυστικό της μετουσίωσης ως ειδικό δώρο που αποκαλύπτεται από τον Θεό στους εκλεκτούς του; Ή μήπως ένιωσε κάποια ιδιαίτερη έλξη για την εικονογραφία της αλχημείας, με τις απεικονίσεις ερμαφρόδιτων, τους δηλητηριώδεις δράκοντες, τα πράσινα λιοντάρια, και τους θνήσκοντες φοίνικες;

Φυσικά κανένα από τα παραπάνω ερωτηματικά δεν είναι δυνατόν να απαντηθούν από το γεγονός ότι οι εργαστηριακές σημειώσεις του Νέυτωνα, ακόμα και εκείνες που περιγράφουν την πρώτη πλήρη περιγραφή της ανακάλυψής του ότι το λευκό φως είναι στην πραγματικότητα ένα μίγμα αμετάβλητων φασματικών χρωμάτων, είναι γεμάτες με συνταγές που διαμορφώνονται προφανώς από αλχημικές πηγές, εμφανείς στα χειρόγραφα που πωλήθηκαν από τους Σόουθμπι το 1936. Εδώ, παράλληλα με τις ερμηνείες των οπτικών και φυσικών φαινομένων, όπως η πήξη και ο βρασμός, ανακαλύπτουμε την "Τρίαινα του Ποσειδώνα", το "Κηρυκείον του Ερμή" και φυσικά τον "Πράσινο Λέοντα. Όλα αυτά βέβαια συμβολίζουν ουσίες προερχόμενες από τις αλχημικές αναγνώσεις του Νεύτωνα. Όποιος και αν ήταν ο στόχος του Νεύτωνα, είναι φανερό ότι δεν μπορεί να βάλει κανείς διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στις αλχημικές και τις επιστημονικές προσπάθειές του.