Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2009

Μαθήματα ...Πολιτισμού



Του Γιάννη Γ. Χατζίνα



Είναι πλέον εμφανές,
λύθηκε το εξασθενές,
κατω οι μάγκες τα σπαθιά
και για τη μάσα μια γροθιά.

Τελείωσε ο τζερτζελές,
η σκόνη και ο χαβαλές,
γίνανε οι μάγκες σοβαροί
και του πολιτισμού φρουροί.

Ολος ο κόσμος απορεί,
πως χάθηκαν οι τολμηροί
και των λεόντων βρυχηθμοί,
έχουν πια γίνει ασπασμοί.

Επεσε πια η λεοντή,
τωρα στον Διόνυσο σπονδή,
οι αντιθέσεις στη γωνιά,
λιάνισμα τώρα στα αρνιά.

Δεν είναι ο πολιτισμός,
ρε μάγκες καρναβάλι,
να τρώτε και να πίνετε
και να πληρώνουν άλλοι.

Δεν είναι ο πολιτισμός,
σκούφια και φουστανέλλα
κι ο νους μας νάναι συνεχώς,
στην αχνιστή πιατέλα.

Δεν είναι ο πολιτισμός,
πάλα και καρυοφίλλι,
να τρώνε και να πίνουνε,
οι συγγενείς κι οι φίλοι.

Δεν είναι ο πολιτισμός,
κάπα και κοντοβράκι
και πρόβλημα η επιλογή,
σπάλα ή παϊδάκι.

Δεν είναι ο πολιτισμος,
τσαρούχι και γονατάρι,
γιατί στο τέλος μάγγες μου,
ο διάολος θα μας πάρει.


14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολυ ωραιο το ποιημα εμεις στα Βαγια τελικα μονο για τα πανηγυρια ειμαστε πρωτοι.Ο Δημαρχος για αυτα βρισκει χρηματα για να κανει εξετασεις στο νερο δεν βρισκει τι να πει κανεις!!!

Ανώνυμος είπε...

ΕΜΑΘΑ ΟΤΙ Ο ΒΛΑΧΙΚΟΣ ΓΑΜΟΣ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΛΟΓΩ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΑΛΗΘΕΥΕΙ; ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΕΛΕΙΟ......

Ανώνυμος είπε...

Aνωνυμε εμεις το βλαχικο γαμο θα τον κανουμε και δεν πανε να λενε, για οικονομικη κριση,για νερο δηλητηριο με εξασθενες,για πλαστα τιμολογια και κλεμενο ΦΠΑ, για κοψιμο του ελαωνα απο εγκληματιες,για τα ναρκωτικα που κυκλοφορουν στα Βαγια,για τα τοξικα που καινε στη χωματερη,για τα λυματα στα χωραφια κ.α.Εμεις στο ξαναλεω το βλαχικο γαμο θα το κανουμε!!!!!!!!!!!!!!

Ανώνυμος είπε...

ΠΩΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ ΔΕΝ ΕΙΧΑΜΕ ΤΗΝ ΤΥΧΗ ΤΟΥ ΔΙΣΤΟΜΟΥ

{ Δεν είμαι ο καταλληλότερος για να διηγηθώ την ηρωική πράξη της Γεωργίας και του Τασούλη Τσέλιου. Αυτό θα πρέπει να κάνουν τα εγγόνια τους. Επιπλέον να δώσουν στη δημοσιότητα μια φωτογραφία των παππούδων τους, για να τους γνωρίσουν οι νεότεροι. Ανταποκρίνομαι στο αίτημα κάποιων φίλων και εξιστορώ περιληπτικά αυτή την πράξη, όπως την είχα ακούσει από τους γονείς μου, φίλους και συγγενείς του άφοβου και πανέξυπνου ζευγαριού}

Ήταν τα χρόνια της γερμανικής κατοχής. Για τις μεταφορές ο σιδηρόδρομος είχε ιδιαίτερη σημασία (θυμηθείτε την ανατίναξη της γέφυρας του Γοργοποτάμου). Γι’ αυτό οι Γερμανοί είχαν εγκαταστήσει φρουρά φύλαξης της σιδ. γραμμής στον παλιό σταθμό της Σφίγγας. Οι στρατιώτες ανέβαιναν στο χωριό μας για τα αναγκαία τους εφόδια. Το έμαθαν αυτό οι άνδρες της αντίστασης και κάποια μέρα τους έστησαν ενέδρα. Λίγο πάνω από το νεκροταφείο υπήρχαν πολλές ροδιές της οικογένειας Αγγελή ( μου ‘ρχονται στη θύμηση τα παιδικά χρόνια και τα γιουρούσια που κάναμε σ’ αυτά τα περιβόλια για να κόψουμε ρόδια- το κυνήγι που μας έκανε ο καλόκαρδος Τηλέμαχος ). Εκεί λοιπόν οι άνδρες της αντίστασης (πιθανόν ΕΛΑΣ-ίτες) κρύφτηκαν και επιτέθηκαν στους τρεις Γερμανούς που ανέβηκαν για ανεφοδιασμό, τους οποίους σκότωσαν. Μετά, αφήνοντας τα πτώματα, έφυγαν οι δικοί μας στα βουνά, όπου ήταν τα λημέρια τους.
Όταν το έμαθαν οι Βαγαίοι, πανικοβλήθηκαν και πολλοί άρπαξαν ό,τι μπόρεσαν και κατέφυγαν σε συγγενείς τους στο Κασκαβέλι και στο Ρημόκαστρο ( Λεοντάρι και Θεσπιές ). Η Κοντούλα και ο Τασούλης, που το σπίτι τους ήταν δίπλα στο μέρος που έγινε το επεισόδιο, για να μη βρουν τα πτώματα οι Γερμανοί, τα κουβάλησαν στο νεκροταφείο και τα έριξαν σε έναν άδειο χτιστό τάφο, που τον είχε ετοιμάσει κάποιος Βαγαίος στην καταγωγή. Μετά τον σκέπασαν με την έτοιμη ταφόπλακα. Έτσι δεν υποκινούσε την υποψία πως μέσα ήσαν τα πτώματα των Γερμανών. Φρόντισαν να εξαφανίσουν κάθε ίχνος που να έδειχνε πως έγινε μακελιό.
Οι Γερμανοί αναζήτησαν τους εξαφανισμένους στρατιώτες τους , αλλά δεν βρήκαν κανένα ίχνος, οπότε υπέθεσαν πως οι αντάρτες τους έπιασαν αιχμάλωτους και τους πήραν μαζί τους. Έτσι γλύτωσαν τα Βάγια τα Γερμανικά αντίποινα, που θα ήταν εκτέλεση κατοίκων και κάψιμο του χωριού όπως στο Δίστομο και στα Καλάβρυτα.
Αντιλαμβάνεστε τη σημασία της πράξης του ζεύγους Τσέλιου…

Ανώνυμος είπε...

Επίσης άλλο ένα φυλάκιο εφεδρικό, υπήρχε στην γραμμή τη σιδηροδρομική, που πήγαινες για τη Δαύλωση, μετά τα Μαυροματαίικα- αμπρί/πυροβολείο- όπου κι κεί από όσα μου είχαν πει, υπήρχε φρουρά προερχόμενη από το Σταθμό της Σφίγγας, μιας και ήταν η μόνη δίοδος και έξοδος από ΚΩΠΑΙΔΑ.
Από όσα δε έχω ακούσει οι αντάρτες ήταν Βαγαίοι -ή και Βαγαίοι-, χαρκτηρηστικά έχω ακούσει για τον μακαρίτη Σωτήρη Τσώτση.

Στην αδρανή και "ακούνητη" εδώ και παρά πολύ καιρό πλέον ιστοσελίδα του Δήμου, στο ιστορικό διάστημα που αφορά το 1940 και εντεύθεν περιλαμβάνεται-ευτυχώς- σχετικό απόσπασμα που όπως και πολλά άλλα ιστορικά στοιχεία που κατά ακιρούς μαθίνουμε, είναι αποτέλεσμα ιδιωτικής έρευνας και καταγραφής...
Δυστυχώς... η επίσημη Δημοτική Αρχή ή δεν ενδιαφέρεται για καταγραφή ή στο παρελθόν κάποιοι αποτόλμησαν ακόμη και λαθροχειρίες επί αρχείων και ντοκουμέντων του χωριού για ίδιο ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ...
Δυστυχώς ξανά...
Το απόσπαμα:
"...Αξίζει όμως εδώ να υπομνησθεί και να επισημανθεί η προνοητικότητα της Κωνσταντίνας Τσέλιου, συζύγου του Αναστασίου Τσέλιου, που κατοικούσε κοντά στο σημερινό νεκροταφείο, που με άμεσο κίνδυνο της ζωής της, έσωσε στην κυριολεξία το χωριό τότε, στη διάρκεια της μαύρης κατοχής, από πολύ χειρότερα δεινά και βέβαια από την ολοκληρωτική καταστροφή.
Κατάφερε λοιπόν έγκαιρα, να απομακρύνει και να μεταφέρει στο νεκροταφείο και να θάψει σε τάφο τους νεκρούς Γερμανούς, μετά από μάχη με αντάρτες, ώστε το μηχανοκίνητο άγημα που κατέφθασε μετά από την Θήβα να μην τους βρει και να μην γνωρίζει τι ακριβώς συνέβη.

Στο ενδιάμεσο διάστημα οι κάτοικοι είχαν ήδη στην πλειοψηφία φύγει και κρυφτεί σε διάφορες τοποθεσίες μακριά από το χωριό.

Οι κατακτητές τότε αφηνιασμένοι από την εμφάνιση και τη δράση των ανταρτών στα Βάγια και το χτύπημα της γερμανικής ομάδας, προέβησαν σε εμπρησμούς σπιτιών και στην εκτέλεση σε αντίποινα, δυο Βαγαίων κατοίκων, του Αθανασίου Κων/νου Θεοδοσίου και του γέροντα Δημητρίου Τσέλλου κατόπιν φρικτών βασανιστηρίων.

Μπορεί το χωριό να γλύτωσε την πλήρη καταστροφή αλλά και πάλι πλήρωσαν τα Βάγια το βαρύ τίμημα του αίματος..."

Αναζητούνται λοιπόν πατριώτες και άνθρωποι υπεύθυνοι που θα συνεργαστούν για να μπεί ένα λιθαράκι στην ιστορική καταγραφή των "σελίδων που άνοιξαν" οι πρόγονοί μας σε όλα τα πεδία...

** Α, να μην το ξεχάσουμε το γεγενός κατέγραψε πολλά πολλά χρόνια μετά και ο κ. ΜΗΤΡΟΥ!!!!
όχι βρε συντοπίτεσ μην πάει το μυαλό σας την σκοπιμότηρα... Τόκανε για να μην "χαθεί" το γεγονός...
"O tempora o mores...", ώ καιροί ώ ήθη έλεγαν δικαίως οι Λατίνοι...

Ανώνυμος είπε...

Αν τα ονοματεπώνυμα των εκτελεσθέντων είναι τα σωστά,τότε ο Αθανάσιος Κ.Θεοδοσίου είναι ο πατέρας του Κώστα Θεοδοσίου που έχει την ταβέρνα στην πλατεία,του γνωστού μας "Ούγκλα".(Ζητώ συγνώμη που χρησιμοποιώ το παρατσούκλι). Πράγματι ο πατέρας του εκτελέσθηκε με φρικτά βασανιστήρια στην Κατοχή,αλλά δεν ξέρω αν ήταν τότε.
Ο ίδιος θα πρέπει να γνωρίζει. Απο όσο ξέρω και τον ίδιο,μικρό παιδί,προσπάθησε ένας Γερμανός στρατιώτης να τον ρίξει στην φωτιά που ήδη καίγανε τον πατέρα του,αλλά τον έσωσε τόσο η λυσσασμένη αντίσταση της μητέρας του (Χρυσάφω),όσο και η αντίδραση του επι κεφαλής αξιωματικού,που μάλλον θεώρησε οτι μεγαλύτερη τιμωρία ήταν το παιδί να βλέπει να καίνε,ζωντανό ακόμη,τον πατέρα του.
Για τον Δημήτριο Τσέλλο δεν γνωρίζω την οικογένεια ή άλλες λεπτομέρειες για την εκτέλεσή του. Το πιό πιθανό είναι να είχε κοινή τύχη με τον Θεοδοσίου.Καλό και σωστό είναι όποιος συντοπίτης γνωρίζει να γράψει τα γεγονότα σ'αυτό εδώ το blog.Έστω και καθυστερημένα θα είναι ένας μικρός φόρος τιμής,εκτός του οτι θα βοηθήσει να μή ξεχνιούνται οι αφανείς ΗΡΩΕΣ του τόπου μας.
Α.ΚΡΗΤΙΚΟΣ

Ανώνυμος είπε...

Πολύ σωσστές οιεπισημάνσεις του Αντ. Κρητ...
Έ ας αφυπνισθούμε επιτελους οι Βαγαίοι...
Γιατί μέσα στους στραβούς -ιστορικά και λεξι-παικτικά- βασιλεύουν οι ιστορικά "μονόφθαλμοι"*...

*Τύπου "ΜΗΤΡΟΛΑΜΠΡΕΩΝ" που κυνηγάνε "ιστορικές χορηγίες"....

Ανώνυμος είπε...

Σε όσα μετέφερε ο ανώνυμος 11.39 θα κάνω δύο διορθώσεις:
1) Το όνομα τη ηρωικής Βαγαίας δεν ήταν Κωσταντίνα, αλλά Γεωργία.
2) Ο Θεοδοσίου Κων/νος δεν βασανίστηκε από τους Γερμανούς ,αλλά από τους Ιταλούς. Ο Κωστάκης (Ούγκλας) σώθηκε από Γερμανό αξιωματικό, οδηγημένος από Βαγαίο στο σπίτι του Θεοδοσίου που είχαν βάλει φωτιά οι Ιταλοί, και στην κυριολεξία ο Γερμανός άρπαξε από τα χέρια του Ιταλού που ετοιμαζόταν να ρίξει τον μικρό ζωντανό στη φωτιά.

Ανώνυμος είπε...

Στον σιδηροδρομικο σταθμο των Βαγιων "Σφιγξ" οι γερμανοι -κατα την κατοχη- ειχαν κρυψει στις ριζες ενος δεντρου διπλα στον σταθμο,κασα με λιρες η οποια βρεθηκε -αν θυμαμαι καλα- μεσα στο 1996.Η απορια μου ειναι απο ποιους να βρεθηκε αραγε?Ποιοι ηταν αυτοι που γνωριζαν το τι κρυβει η περιοχη?Το μονο σιγουρο ειναι πως δεν πηγαν ψαχνωντας αλλα ηξεραν ακριβως που να σκαψουν.

Συγνωμη για το αστοχο σχολιο αλλα διαβαζοντας το ολο story το θυμηθηκα!!!

Ανώνυμος είπε...

ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
Αστυνομικοι του Τμηματος Ασφαλειας Θηβων ενεργωντας ελεγχους την 11-2-2009 στο Πυρι Θηβων,συνελαβαν 32χρονο ημεδαπο,κατοικο Βαγιων,γιατι στην κατοχη του βρεθηκε και κατασχεθηκε ποσοτητα ηρωϊνης μικτου βαρους 0,6 γραμμαριων περιπου.Συλληφθεις με την εις βαρος του δικογραφια οδηγηθηκε αρμοδιως κ. Εισαγγελεα Πρωτοδικων Θηβων.

Ανώνυμος είπε...

Η ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΣΤΑ ΒΑΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΝΩΡΙΖΕΙ. ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ; ΤΙΠΟΤΑ!!!!!!!! ΑΛΩΝΙΖΟΥΝ ΚΛΕΒΟΥΝ, ΠΟΥΛΑΝΕ ΜΕ ΤΗΝ ΗΣΥΧΙΑ ΤΟΥΣ. ΕΧΟΥΜΕ ΦΤΑΣΕΙ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΜΕΡΙΚΟΙ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ, ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΝΟΜΑ ΝΑ ΤΑ ΘΕΩΡΟΥΝ ΝΟΜΙΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΜΑΡΩΝΟΥΝ ΓΙΑΥΤΟ.ΑΥΤΟ ΕΙΝΑ ΚΑΤΑΝΤΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΚΑΤΙ ΝΑ ΓΙΝΕ!!!!!!!

Ανώνυμος είπε...

Το μεγα.. πολιτιστικο γεγονος του χωριου φετος θα ειναι πολυ φτωχο σε συμμετοχες. Αραγε εκει στο δημο εχουν καταλαβει το γιατι.Εχουν αντιληφτει οι ανθρωποι, οτι η συμπεριφορα τους απεναντι στο χωριο, στο θεμα του νερου και του εργοστασιου και η εν γενει συμπεριφορα τους, εχουν κανει το χωριο να τους γυρισει την πλατη, μην πω κατι χειροτερο.ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΖΕΡΤΖΕΛΕ ΕΙΝΑΙ.
Το ποιημα τα περιγραφει ολα οπως ακριβως ειναι.

Ανώνυμος είπε...

Σχολιαστή, τα εύσημά μου!!!

Εκ βάθους καρδίας για τις τόσο σημαντικές -κι άγνωστες- στο ευρύ κοινό, ιστορικές λεπτομέρεις που μας δίνεις, ώστε να συνθέσουμε όλοι το "ιστορικό πάζλ" ηρωίκών και αξιομνημόνευτρων προσώπων αλλά και γεγονότων...

Αλλα και για τις επί μέρους "δηκτικές" και με πνεύμα αναλύσεις ή σχολιασμούς κάνεις...

Ο τόπος αυτός έχει δυστυχώς παραμεληθεί πολιτιστικά και ιστορικά και φταίμε όλοι μας...

Ας ελπίσουμε ότι η δυναμική αυτού του blog...

Και οι εύστοχες και έγκαιρες τοποθετήσεις, απαντήσεις και γνώσεις όλων (μας) μηδενός και μηδεμιάς εξαιρουμένων...

Και ειδικά όσων θέλουν να τις μοιραστούν κι όχι να τις καταστήσουν "ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ"...

Γιατί με τη βούλησή τους αυτή, θα προσθέσουν ένα λιθαράκι πολιτισμού και ιστορικής αξιοπρέπειας...

{Από τάδε έφη: "SFIGGA"}.

* Όσο για την ποιητική απόδοση του "θεάτρου του παραλόγου" που ζούμε και βιώνουμε, του γνωστού εξάλλου για τον "κριτικό ποιητικό οίστρο" συντοπίτη μας, για να μην ξεφεύγουμε και από το θέμα, απλά...

Επιθυμούμε να το ξανακάνει στην επόμενη ευκαιρία...

Καμιά φορά η "λαϊκή στιχοπλοκή" και μερικοί συνταιριασμένοι στίχοι αρκούν, για να περιγράψουν γλαφυρά, τα ΑΠΕΡΙΓΡΑΠΤΑ που συμβαίνουν γύρω μας...

Ανώνυμος είπε...

ΣΦΙΓΓΑ, φίλε και συνοδοιπόρε, κάποιοι που έχουν κάτι να δώσουν στον κόσμο, και κυρίως στους νέους, έχουν χρέος να το κάνουν. Είπαμε να κάνουμε ένα ιδεολογικό παιγνίδι, αλλά έμεινα θλιβερά μόνος. Δε ζήτησα όσοι μας παρακολουθούν να ενστερνιστούν τα όσα γράφουμε. Μα αυτά να γίνουν αντικείμενο αντιλόγου, νοητικής αντιπαράθεσης έστω, ώστε να ξεφύγουμε από τα κουσκουσάδικα και την Πετρούλα. Η ανταλλαγή απόψεων σίγουρα προάγει τη σκέψη και βάζει λιθαράκια για να χτιστούν μερικές φορές πύργοι.
Ο λόγος σου, ο λόγος μου θέλουν σχόλια κι άλλες απόψεις, νέες ιδέες. Και τότε, ποιος ξέρει, μπορεί στο παιγνίδι να μπουν οι νέοι και οι νέες μας. Αυτή θα είναι η επιτυχία μας...