Τρίτη 10 Μαρτίου 2009

Ο αγώνας των γυναικών απ’ το 19ο αιώνα μέχρι σήμερα





Από τον Πολιτικό Μηχανικό Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου (8-3-09)

Η Ημέρα της Γυναίκας γιορτάστηκε την Κυριακή 8.3.09 σε όλο τον κόσμο. Ήταν μια ημέρα αφιερωμένη στη γυναίκα με τους πολλαπλούς ρόλους, που δίνει καθημερινά τη δική της μάχη για ν’ αντιμετωπιστεί ισότιμα με τους άνδρες. Πομπώδεις διακηρύξεις, στομφώδεις εξαγγελίες, εύηχα μηνύματα, ευσύνοπτα λογύδρια ακούσθηκαν και γράφηκαν τις τελευταίες ημέρες . Σε συμβολικό επίπεδο: απ όσα έγιναν έπεσαν στην αντίληψή μου τα παρακάτω : 1) Η διεύθυνση της ιστορικής εφημερίδας ‘’ΑΥΓΗ’’ την 1.3.09 ανακοίνωσε ότι «...Από την προσεχή Κυριακή 8 Μαρτίου, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας, η "Αυγή" θα παρουσιαστεί στους αναγνώστες της ανανεωμένη…» και το πρωί της 8ης Μαρτίου η νέα "Αυγή" έγινε πράξη 2)Επικαλούμενη την χρονική αυτή σύμπτωση το ίδιο έκαμε και η εφημερίδα του συντηρητικού χώρου ‘Απογευματινή’ 3) Ως ελάχιστη, συμβολική χειρονομία αναγνώρισης του ρόλου και της συμβολής της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία, ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Στυλιανίδης υπέγραψε σχετική απόφαση ώστε την ημέρα αυτή όλες οι γυναίκες θα μετακινηθούν πανελλαδικά δωρεάν, τόσο με τα μέσα μεταφοράς Αθήνας και Θεσσαλονίκης όσο και με τον ΟΣΕ και τα ΚΤΕΛ. Τελικά παρά την βαρύγδουπη υπουργική ανακοίνωση, σημαντικός αριθμός γυναικών που μετακινήθηκαν με τα Μ.Μ.Μ, πλήρωσε εισιτήριο, γιατί δεν είχαν διευθετηθεί οι απαιτούμενες για την υλοποίηση μιας τέτοιας απόφασης γραφειοκρατικές διαδικασίες … Άνθρακες λοιπόν ο θησαυρός … Παρά την διάθεση δεκάδων χιλιάδων ευρώ για την επικοινωνιακή προβολή της απόφασης άλλο ένα δείγμα δυστυχώς της σοβαρότητας και του σεβασμού με τον οποίο αντιμετωπίζει η ΝΔ τις γυναίκες στη χώρα μας. 4) Aφιερωμένες στη προχθεσινή Παγκόσμια Ημέρα της γυναίκας ,ήταν δύο συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής. Η μια με την Ορχήστρα Καμεράτα σε έργα γυναικών συνθετριών υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ και η άλλη με την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.
Με αυτή την ευκαιρία επισκέφθηκαν ενημερωτικά στις 6.3.09 τη Λιβαδειά η κα Εύη Χαλάτση και η κα Εύη Χριστοφιλοπούλου τη Λάρισα. Την Δευτέρα 9.3.09 η κα Φ. Γεννηματά το Ηράκλειο. Ιστορικό περίγραμμα: Στις 8 Μαρτίου του 1857 οι ράφτρες και οι υφάντρες της Νέας Υόρκης κατέβηκαν στους δρόμους ντυμένες στα άσπρα απαιτώντας μείωση των εξαντλητικών ωρών εργασίας - από 16 σε 10 ώρες την ημέρα, ωράριο που οι άντρες είχαν ήδη κατακτήσει πριν από 17 χρόνια - και ζητώντας ίσα μεροκάματα με τους άντρες όπως και ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς. Η εξέγερση αυτή πνίγηκε στο αίμα ύστερα από βίαιη επίθεση της αστυνομίας, αλλά ο δρόμος για ίσα δικαιώματα των δύο φύλων άνοιξε, τουλάχιστον στο δυτικό κόσμο. Το 1910 η Κλάρα Τσέτκιν, διεθνής αγωνιστική φυσιογνωμία του εργατικού και γυναικείου κινήματος, κατά τη διάρκεια του παγκόσμιου Συνεδρίου Σοσιαλιστριών στην Κοπεγχάγη, πρότεινε να καθιερωθεί η 8 του Μάρτη "ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ". Για να εκφράσουμε "είπε" την αλληλεγγύη και την αγάπη για Ειρήνη που μας ενώνει και να διαδηλώσουμε τη συνεχή διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας". Και ακόμα πρόσθεσε ότι, "την ημερομηνία αυτή πρέπει οι συνδικαλιστικές οργανώσεις να συμπεριλάβουν στις εκδηλώσεις τους και τη διοργάνωση μιας ημέρας των γυναικών, που σε πρώτη φάση θα διεκδικεί το δικαίωμα της ψήφου των γυναικών και η εκδήλωση αυτή θα πρέπει να πάρει διεθνή χαρακτήρα". Το 1975 ο ΟΗΕ στη Γενική του Συνέλευση καθιέρωσε την Ημέρα της Γυναίκας, ως Ημέρα για τα Δικαιώματα της Γυναίκας και τη Διεθνή Ειρήνη.
Σημασιολογική, Κοινωνική και Πολιτική αναφορά: Η γυναικεία απελευθέρωση, η αναγνώριση του ρόλου της γυναίκας και η ισοτιμία των φύλλων απαίτησαν και απαιτούν ακόμη πολλούς αγώνες για να καθιερωθούν παγκόσμια. Σε αρκετές ακόμα χώρες του κόσμου δυστυχώς ο ρόλος της γυναίκας είναι υπηρετικός και υπάρχουν πολλές διακρίσεις. Ακόμα όμως και στις ανεπτυγμένες χώρες η γυναίκα συχνά είναι αντικείμενο εκμετάλλευσης και αδυνατεί να ανταποκριθεί στους πολλούς ρόλους που έχει επωμιστεί γιατί είναι σύζυγος, μητέρα, εργαζόμενη και υφίσταται πολλές ψυχολογικές και άλλες πιέσεις ώστε να ανταποκριθεί στα πρότυπα που προβάλλονται. Στη χώρα μας υπάρχει ένα από τα προοδευτικότερα θεσμικά πλαίσια, που κατοχυρώνει την πλήρη ισότητα στις οικογενειακές σχέσεις στην εργασία και στην κοινωνία. Απομένει όμως ένα ευρύ πεδίο δράσης ώστε να αλλάξει η νοοτροπία και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις που θα δώσουν τη δυνατότητα ώστε η γυναίκα να λειτουργήσει με πλήρη ισοτιμία. Νέες γυναίκες, εργαζόμενες, μητέρες, νοικοκυρές, επιστήμονες, επιχειρηματίες συμμετέχουν ενεργά στην κοινή προσπάθεια για να γίνει καλύτερος ο Νομός μας. Όπως σε πολλά μέρη του Νομού μας έτσι και στα Βάγια, η γυναικεία παρουσία δίνει ένα δυναμικό παρόν και διευρύνει τις δυνατότητες για την ανάπτυξη. Συμμετέχουν στα Δημοτικά Συμβούλια. Λειτουργούν δύο ενεργοί Σύλλογοι Γυναικών. Διαδραματίζουν πρωτεύοντα και ηγετικό ρόλο στον Πολιτιστικό Σύλλογο που συνδιοργανώνει το ‘ΦΛΑΜΠΟΥΡΟ της ΤΙΜΗΣ’ τις Απόκριες. Όμως το σπουδαιότερο όλων είναι ότι με την άμεση και δυναμική κίνηση και δράση τριών-τεσσάρων γυναικών ιδρύθηκε η κινηματική οργάνωση ‘ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ’ των ΠΟΛΙΤΩΝ για το ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ όταν αυτό επιβουλεύθηκε από την εγκατάσταση παραγωγής Η/Ε από Φ/Α και την διαπίστωση εν συνεχεία εξασθενούς χρωμιορρύπανσης στους υδάτινους πόρους της περιοχής μας. Ως ενεργός πολίτης τιμώ και σέβομαι το ρόλο και τη δράση της γυναίκας, με κάθε μέσο συμπαρίσταμαι στον αγώνα για την πλήρη ισοτιμία των δύο φύλλων και προσυπογράφω στη δημιουργία όλων των διευκολύνσεων (δημιουργία παιδικών σταθμών κ.α.) που θα της επιτρέψουν στη γυναίκα να ανταποκριθεί στο ρόλο της και να συμμετέχει ενεργότερα στην οικονομική, κοινωνική και πολιτική ζωή Πέρα όμως από τις συμβολικές, ενημερωτικές, ιστορικές, σημασιολογικές, κοινωνικές και πολιτικές αναφορές, για την πληρότητα θα καταθέσω την ακόλουθη πρόταση: Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Βοιωτίας ίσως μαζί με την ΤΕΔΚ.Ν.Βοιωτίας, στο πλαίσιο ανάπτυξης της προληπτικής ιατρικής και την εξυπηρέτηση των γυναικών στο Νομό, να προβεί στην προμήθεια και λειτουργία κινητού μαστογράφου τελευταίας τεχνολογίας, που θα βοηθήσει τα μέγιστα στον τομέα της πρόληψης του καρκίνου του μαστού. Να ζητήσει από το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης την χορήγηση άδειας σκοπιμότητας κινητής μονάδας μαστογράφου. Να την εγκαταστήσει σε όχημα, που θα προμηθευτεί για τον προαναφερόμενο σκοπό η ΝΑΒ. Το συνολικό κόστος για την προμήθεια του κινητού μαστογράφου, ανέρχεται στις 45.000 ευρώ, χρήματα που μπορούν να βρεθούν με πολλούς τρόπους αρκεί να υπάρξει η θέληση. Στο κέντρο του Ηρακλείου είδα προ ημερών ότι τέτοια μονάδα διαθέτει και λειτουργεί η Ν. Α. Ηρακλείου (να ρωτήσετε την νομάρχη κα Ευαγγελία Σχοιναράκη). Προς τα εκεί διάβασα ότι προσανατολίζεται και η Ν. Α. Μαγνησίας. Για τη λειτουργία του θα απαιτήσει η πρόσληψη ενός ακτινολόγου ιατρού και δυο ειδικευμένων ακτινοθεραπευτών. Μετά τη χορήγηση της άδεια σκοπιμότητας το υπουργείο και την προμήθεια του κινητού μαστογράφου, μέχρι την πρόσληψη του απαιτούμενου προσωπικού, η ΝΑΒ να λειτουργήσει την μονάδα είτε με δικό της προσωπικό, είτε με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με τα Νοσοκομεία Λιβαδειάς και Θηβών αλλά και τους αντίστοιχους Ιατρικούς Συλλόγους του Νομού που είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και έχουν την ανωτέρω προαναφερόμενη δυνατότητα
Προτροπή: Παραλήπτριες της πρότασης μου προφανώς οι κατά ηλικιακή και εκλογική κατάταξη κυρίες της ΝΑΒ Βασιλική Τσόνογλου και Αριάδνη Αγάτσα, συναγωνιζόμενες αλλήλαις στην συσσώρευση σημαντικών αυτοδιοικητικών και κομματικών περγαμηνών επί δύο τετραετίες. Δεν αρκούν οι λεκτικοί καλλωπισμοί, οι αναμασημένες ωραιολογίες και η διέλευσή τους από την πασαρέλα των ΜΜΕ (έντυπων, ηλεκτρονικών, ιστολογίων κλπ). Ο Βοιωτικός λαός περιμένει από την πρώτη κυρία να του ανοίξει την «βασιλική οδό» και από την άλλη να του δώσει τον «μίτο της Αριάδνης» για να βγει από τον λαβύρινθο όπως ο Θησέας. Τελευτών ζητώ συγγνώμη από τον κ. Νομάρχη και τους/τις Νομαρχιακούς/ες Συμβούλους για αυτή την παραπάνω τιμητική εξαίρεση, αφού οι αποφάσεις της ΝΑΒ είναι συλλογικές.


2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ο κόσμος ψάχνει ηγέτες .Τα κόμματα όμως βγάζουν απο το αποδυτήρια στο γήπεδο τα δεύτερα. Τι θα γινόταν αν έκανε το ίδιο και ο ΠΑΜΒΑΓΙΑΚΟΣ;

Ανώνυμος είπε...

Τα λές πολύ σωστά.Ολοιαυτοί έρχονταιστα πανηγύρια κάνουν μεγάλο σταυρό ,το ίδιο και για άλλεςτελετές. Τελευταία φάνηκαν στο βλάχικο γάμο και ξανά της Αγίας Τριάδας. Ισως και καμιά βραδιά τη Μ.Βδομάδα περαστικοί αφού θα εχουνε πάρει μπάλα όλη τη βοιωτία. Ανέκαθεν τους τραπεζόνουμε
Κουβαλάνε πίσω τους και καναδυό περίεργες φάτσες ο καθένας γιά ακόλουθους. Φεύγουν χωρίς να ρωτήσουν τα προβλήματα.... ΝΤΡΟΠΗ...