Κυριακή 8 Μαρτίου 2009

Κυριακή της Ορθοδοξίας και αναθεματισμοί



[[ δαμ-ων ]]

Διαβάσαμε στον τύπο: « Στον ιερό ναό του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου θα μεταβεί την Κυριακή 8 Μαρτίου - εορτή της Κυριακής της Ορθοδοξίας - στις 9:30 το πρωΐ ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας, για να παραστεί στην Αρχιεπισκοπική και Συνοδική Θεία Λειτουργία. Την ίδια ημέρα στη 1 μ.μ. ο κ. Παπούλιας θα παραθέσει γεύμα προς τιμήν των μελών της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, στο προεδρικό μέγαρο. »
Όλος ο πολιτικός κόσμος θα τιμήσει τη γιορτή της Κυριακής της Ορθοδοξίας, μια γιορτή που στις απαρχές της στρεφόταν κατά του Ελληνισμού με τους κατάπτυστους “αναθεματισμούς” της. Ναι, καλά ακούσατε, η “θρησκεία της αγάπης” έχει αναθεματισμούς, όπως έχει κι αφορισμούς. Κι ενώ διδάσκουν την παραβολή του “ασώτου υιού”, όπου ο Πατέρας- Θεός δέχεται τον άσωτο σφάζοντας τον μόσχο τον σιτευτό, οι λειτουργοί του καταδικάζουν τους συνανθρώπους τους ( δηλ. όσους πάνε κόντρα στα άριστα οργανωμένα συμφέροντά τους, όσους θεωρούν εχθρούς τους ), κόντρα στην προτροπή του Ιησού: « εγώ δε λέγω υμίν, αγαπάτε τους εχθρούς υμών, ευλογείτε τους καταρωμένους υμάς, καλώς ποιείτε τοις μισούσιν υμάς και προσεύχεσθε υπέρ των επηρεαζόντων υμάς και διωκόντων υμάς ». Αλλά αυτά είναι ψηλά γράμματα, αντίθετα στο θρησκευτικό εμπόριο…
Ας δούμε πρώτα τι είναι αυτή η γιορτή. Με την ονομασία Κυριακή της Ορθοδοξίας φέρεται από τους χρόνους της εικονομαχίας στο Βυζάντιο η πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και που πρωτοκαθιερώθηκε από τα μέσα του 9ου αιώνα. Η Κυριακή της Ορθοδοξίας αποτελεί ιδιαίτερη χριστιανική θριαμβική εορτή, σε ανάμνηση της οριστικής αναστήλωσης των ιερών και σεπτών εικόνων στη Βασιλεύουσα από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα (το 843) όπου και έπαψε από το γεγονός αυτό ο μακροχρόνιος σάλος που είχε δημιουργηθεί εκ του ζητήματος των εικόνων. Στη Κωνσταντινούπολη, η αναστήλωση των εικόνων, εορτάσθηκε το έτος εκείνο με λαμπρό πανηγυρισμό και λιτανεία με μεγάλη πομπή όπου και αναθεματίστηκαν οι εικονομάχοι, συλλήβδην οι αιρετικοί και όλοι οι αναθεματηστέντες από τις Οικουμενικές Συνόδους. Στο τέλος μνημονεύθηκαν και όλοι οι "αθλητές" της ευσέβειας και της ορθόδοξης πίστης.
Το « Ωρολόγιο » της Εκκλησίας γράφει: « Για εκατό και πλέον χρόνια διαταράχθηκε η Εκκλησία με διωγμούς από κακοδόξους εικονομάχους. Πρώτος υπήρξε ο αυτοκράτορας Λέων ο Ίσαυρος και τελευταίος ο Θεόφιλος, άνδρας της αγίας Θεοδώρας, η οποία μετά το θάνατο του συζύγου της ανέλαβε την εξουσία και στερέωσε πάλι την Ορθοδοξία μαζί με τον Πατριάρχη Μεθόδιο. Η Βασίλισσα Θεοδώρα διακήρυξε δημόσια ότι ασπαζόμεθα τις Εικόνες, όχι λατρευτικά, ούτε ως Θεούς, αλλά ως εικόνες των αρχετύπων. Την πρώτη Κυριακή των νηστειών το έτος 843, η Θεοδώρα μαζί με το γιό της αυτοκράτωρα Μιχαήλ, λιτάνευσαν και ανεστήλωσαν τις άγιες εικόνες μαζί με τον κλήρο και το λαό. Από τότε εορτάζουμε κάθε χρόνο την ανάμνηση αυτού του γεγονότος γιατί καθωρίσθηκε οριστικά ότι δεν λατρεύουμε τις Εικόνες, αλλά τιμούμε και δοξάζουμε όλους τους Αγίους που εικονίζουν και λατρεύουμε μόνο τον εν Τριάδι Θεό. Τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα και κανένα άλλο είτε Άγιο είτε Άγγελο. »
Τιμούμε και δοξάζουμε τους Αγίους που εικονίζουν, λέει η εκκλησία, αλλά κατηγορεί ως ειδωλολάτρες τους αρχαίους Έλληνες που στα αγάλματα και στα ιερά τους τιμούσαν τους θεούς τους. Οι πρόγονοί μας απέδιδαν τιμές,θυσίαζαν, έγραφαν ύμνους, αλλά δε λάτρευαν, ώστε να κατηγορηθούν. Η απόδοση τιμής και προσκύνησης της αγίας ζώνης της Παναγιάς, ο ασπασμός των ιερών λειψάνων μεγάλων ή μικρών Αγίων, σε τίποτα δε διαφέρει από την απότιση τιμής στις αρχαίες θεότητες. Απλά, οι υπερισχύοντες εγκαθιδρύουν το δίκαιό τους. Και για να υπερισχύσουν μπορούν να χρησιμοποιήσουν και την κατασυκοφάντηση όσων βρίσκονται σε κατάσταση αδυναμίας…
Την Κυριακή, λοιπόν, αυτή διάβαζαν τους αναθεματισμούς κατά των Ελλήνων. Προοδευτικοί επίσκοποι και ιερείς δεν ακολουθούν αυτό το έθιμο. Αρκετοί όμως επίσκοποι και ιερείς ( να τους χαρακτηρίσουμε δογματικούς ή σκληροπυρηνικούς; ) διαβάζουν τους αναθεματισμούς. Ο προηγούμενος αρχιεπίσκοπος, μακαριστός Χριστόδουλος, παρουσία του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, αναγίγνωσκε τους αναθεματισμούς, γεγονός που ανάγκασε ευαίσθητους πολίτες να του απευθύνουν επιστολές διαμαρτυρίας. ( Δεν γνωρίζω την τακτική του νυν αρχιεπισκόπου ).
Στη συνέχεια δίνω σε μετάφραση τους αναθεματισμούς, όπως διατυπώθηκαν από την Ζ’ Οικουμενική Σύνοδο, το 787 στη Νίκαια, από την προεδρία του Πατριάρχη Ταρασίου:

1ος Αναθεματισμός
Υπάρχουν κάποιοι που υποστηρίζουν ότι η δύναμη και η ενέργεια της τρισυπόστατης θεότητας είναι κατασκευασμένη. Το ίδιο υποστηρίζουν ότι είναι η θεία ουσία που δοξάζουμε, η ενέργεια των αγίων και όλη η φύση. Αυτοί κινδυνεύουν να γίνουν τελείως άθεοι, να πιστέψουν την Ελληνική μυθολογία και να περιπέσουν στην λατρεία των κτισμάτων. Αυτό δυσκολεύει την καθαρή και άψογη χριστιανική πίστη. Αφού δεν πιστεύουν στη θεοπνευστία των αγίων και το ευσεβές φρόνημα της εκκλησίας που διδάσκει ότι η τρισυπόστατη δύναμη δεν έχει κατασκευασθεί. ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ
2ος Αναθεματισμός
Αυτοί που ασπάζονται τις Ελληνικές γνώσεις και όχι αυτοί που τις διδάσκονται σαν εκπαίδευση, και ακολουθούν τις μάταιες θεωρίες και τις πιστεύουν σαν αληθινές, μας δημιουργούν κινδύνους και παρασύρουν σ' αυτές και άλλους κρυφά ή φανερά και τις διδάσκουν χωρίς δισταγμό. ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ
[[ Δηλαδή, ανάθεμα τρεις φορές στους Ορφέα, Θαλή, Αναξίμανδρο, Αναξιμένη, Πυθαγόρα, Ξενοφάνη, Παρμενίδη, Ζήνωνα, Εμπεδοκλή, Ηράκλειτο, Αναξαγόρα, Δημόκριτο, Σωκράτη, Πλάτωνα κ.ά. ]]
3ος Αναθεματισμός
Σε όσους πιστεύουν στην μυθολογία (Ελληνική) και αποδέχονται και άλλα μυθικά πλάσματα και τις δικές μας πεποιθήσεις επηρεάζουν και μεταβάλλουν, και τις ιδέες του Πλάτωνα δέχονται σαν αληθινές και την ύλη θεωρούν αυθύπαρκτη και υποστηρίζουν ότι έγινε μόνη της, και προσβάλλουν το αυτεξούσιο του δημιουργού που έφτιαξε τα πάντα από το τίποτα και τα εξουσιάζει δεσποτικά. ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ.
4ος Αναθεματισμός
Αυτοί που δέχονται και παραδίδουν στις επερχόμενες γενεές τα μάταια Ελληνικά λόγια και δεν πιστεύουν ότι οι ψυχές προϋπήρχαν και τα πάντα έγιναν από το τίποτε και ότι η κόλαση δεν είναι αιώνια και έτσι καταργούν την βασιλεία των ουρανών που είναι αιώνια και ακατάλυτη. Ο ίδιος ο Χριστός και θεός μας δίδαξε με παλαιά και νέα γραφή που εμείς την παραλάβαμε και μας λέει ότι, η κόλαση είναι ατελείωτη και η βασιλεία αιώνια. Με αυτά τα λόγια καταδικάζουν τους εαυτούς τους και γίνονται υπαίτιοι και για άλλες αιώνιες καταδίκες. ΑΝΑΘΕΜΑ-ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ.
5ος Αναθεματισμός
Σ' αυτούς που παρουσιάζουν σαν ευσεβή τα δόγματα των Ελλήνων τα ανίερα αποτελούν ασέβεια και αδιαντροπιά για την ορθόδοξη και καθολική εκκλησία καθώς και για τις ψυχές του ουρανού και της γής και τα άλλα κτίσματα. ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ.
6ος Αναθεματισμός
Σ' αυτούς που προτιμούν την «ανόητη» ..!! σοφία των Ελλήνων φιλοσόφων και σ' αυτούς που τους διδάσκουν και πιστεύουν στην μετεμψύχωση των ανθρωπίνων ψυχών και έτσι χάνονται όπως των αλόγων ζώων αφού προχωρούν στο μηδέν και δεν περιμένουν ανάσταση και δεύτερη παρουσία αμφισβητώντας την τελική τιμωρία. ΑΝΑΘΕΜΑ-ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ.
7ος Αναθεματισμός
Σ' όσους χαρακτηρίζουν των Ελλήνων τα λόγια σοφά και τους αιρεσιάρχες που αναθεματίσθηκαν από τις επτά άγιες καθολικές συνόδους και όλους τους ορθόδοξους επιφανείς πατέρες, αυτά είναι ξένα προς την εκκλησία είναι ψεύτικα λόγια και βρώμικη περιουσία και ισχυρίζονται ότι καλύτερη κατά πολύ και τώρα και στην μέλλουσα κρίση και των ευσεβών και ορθοδόξων ανδρών κατά τα άλλα πάθος ανθρώπινο και παντελής άγνοια. ΑΝΑΘΕΜΑ-ΑΝΑΘΕΜΑ- ΑΝΑΘΕΜΑ.
( στα σχόλια θα σας παραθέσω τους αναθεματισμούς στο πρωτότυπο )

Έπεται και συνέχεια:
Από την «Παρακλητικήν» λαμβάνεται επίσης ένα τροπάριο και ένας μακαρισμός.
Α) Το τροπάριο:
«Ναούς ειδώλων (= ελληνικούς) καθείλετε αθλούντες, και εαυτούς της Τριάδος θείους ναούς εδομήσασθε, αθλοφόροι κυρίου αγγέλων συνόμιλοι».
Β) Ο μακαρισμός:
«Οι καλάμω του Σταυρού, εκ του βυθού της αγνωσίας τους λαούς αναγαγόντες Απόστολοι, την των Ελλήνων πλάνην απεμειώσατε από της γης, απλανείς σωτήρες γενόμενοι των πιστών, αληθώς όθεν μακαρίζεσθε».

Τι είναι το Ανάθεμα;
Το «ανάθεμα» προέρχεται από την εβραϊκή παράδοση, και σημαίνει αφιέρωμα στον σατανά, βαριά κατάρα.
Το ανάθεμα έχει ως σκοπό την αποβολή του τιμωρημένου από την εκκλησία και είναι όπλο εκδίκησης της θρησκείας της «αγάπης» κατά των διαφωνούντων. Ο αναθεματισμένος θεωρείται κοινωνικά νεκρός γιατί η φήμη έλεγε ότι σε ένα χρόνο από τον αφορισμό θα πεθάνει. Τον εγκατέλειπαν τα παιδιά και η γυναίκα του και τον πενθούσαν για νεκρό.
Μήπως η τελετή του αναθέματος είναι μια τελετή μαύρης μαγείας; αφού ο ιερωμένος παραδίδει το άτυχο θύμα του στον σατανά;
Κατά τον μεσαίωνα η τελετή του αναθεματισμού γινότανε ως εξής: Σ' ένα ύψωμα του χωριού ή της πόλης, ο ιερωμένος χάραζε στο χώμα με ένα ξύλο ένα σχήμα τάφου. Εκεί κά¬ποιοι με κασμάδες και φτυάρια έσκαβαν λάκκο μέσα στον οποίο έριχναν ένα χλωρό κούτσουρο που έβγαζαν από την φωτιά ώστε να καπνίζει. Το κούτσουρο που κάπνιζε, ήταν το σώμα του αναθεματισμένου που καιγόταν στην κόλαση. Όταν έσβηνε το κούτσουρο ήταν μαυρισμένο. Ο ιερωμένος δεν σταματούσε σε όλη την διάρκεια της τελετουργίας να εκστομίζει κατάρες και έριχνε στον φρεσκοσκαμμένο λάκκο την πρώτη πέτρα, φωνάζοντας ανάθεμα. Το ίδιο έκαναν όλοι οι παριστάμενοι αλλά και όσοι περνούσαν από εκεί τις επόμενες ημέρες έριχναν την πέτρα του αναθέματος, φωνάζοντας ανάθεμα.
Ο σατανάς, να θυμηθούμε, εμφανίζεται για πρώτη φορά στον χριστιανικό παράδεισο και όχι στην κόλαση, και «εξαπατά» τους πρω¬τόπλαστους. Ο σατανάς έχει τόσες δικαιοδοσίες που δεν δίστασε να δοκιμάσει την αντοχή ακόμα και αυτού του Χριστού όταν νήστευε στην έρημο!

Ποιους αναθεματίζουν και αφορίζουν
Αναθεματισμούς και αφορισμούς έκανε η ορθοδοξία κατά πολλών άξιων τέκνων της Ελλάδος π.χ. τους Κολοκοτρωναίους,τον Αλέξανδρο Υψηλάντη και τους επαναστάτες του 1821 (οι οποίοι αγωνίστηκαν για μια ελεύθερη πατρίδα), τον εθνάρχη Ελευθέριο Βενιζέλο. Ήθελε να αναθεματίσει για τις ιδέες του και τον γίγαντα της λογοτεχνίας και φιλόσοφο Νίκο Καζαντζάκη κλπ.
Ο πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε’ τον Μάρτιο του 1819 αφόρισε...την άλγεβρα, την τριγωνομετρία, τους λογαρίθμους κλπ με το σκεπτικό «μισείτε τις βέβηλες ανοησίες…» κι ήταν αυτός που αφόρισε αργότερα τον Αλέξανδρο Υψηλάντη και τους επαναστάτες του 1821, (όμως το νεοελληνικό κράτος έχει στήσει το άγαλμά του μπροστά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών).

Όταν κάποιος είναι Έλληνας και τιμάει διαχρονικά την ιστορία του, δεν μπορεί να δεχτεί τους αναθεματισμούς που η ελληνική ορθόδοξη εκκλησία εκτοξεύει κατά των Ελλήνων. Γι’ αυτό η Ιερά Σύνοδος, μετά από 1167 χρόνια ας πάρει τη μεγάλη απόφαση: να παύση η ανάγνωση των αναθεματισμών σε όλες τις εκκλησίες. Ας το αποτολμήσει ο μακαριότατος για να τον γράψει η ιστορία για το μεγάλο τόλμημα!



3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΟΙ ΑΝΑΘΕΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ
1.«Επί τοις φρονούσι και λέγουσι κτιστήν είναι πάσαν φυσικήν δύναμιν και ενέργειαν της τρισυποστάτου θεότητος, ως κτιστήν εκ τούτου πάντως και αυτήν την θείαν ουσίαν αναγκαζομένοις δοξάζειν. Κτιστή γαρ κατά τους Αγίους ενέργεια, κτιστήν δηλώσει και φύσιν, άκτιστον δε χαρακτηρίζει ουσίαν, καντεύθεν ήδη κινδυνεύουσι εις αθεΐαν παντελή περιπίπτειν, και την ελληνικήν μυθολογίαν και τοις την των κτισμάτων λατρείαν, τη καθαρά και αμώμω των χριστιανών πίστει προστριβομένοις, μη ομολογούσι δε κατά τας αγίας θεοπνεύστους θεολογίας και το της Εκκλησίας ευσεβές φρόνημα, άκτιστον είναι πάσαν φυσικήν δύναμιν και ενέργειαν της τρισυποστάτου θεότητος ανάθεμα τρις».

2 «Τοις τα ελληνικά διεξιούσι μαθήματα, και μη διά παίδευσιν μόνον ταύτα παιδευομένοις, αλλά και ταις δόξαις αυτών ταις ματαίαις επομένοις, και ως αληθέσι πιστεύουσι και ούτως αυταίς ως το βέβαιον εχούσαις εγκειμένοις, ώστε ετέρους ποτέ μεν λάθρα, ποτέ δε φανερώς ενάγειν αυταίς και διδάσκειν ανενδοιάστως ανάθεμα τρις».
3.«Τοις μετά των άλλων μυθικών πλασμάτων, αφ’ εαυτών και την καθ’ ημάς κλίσιν μεταπλάττουσι, και τας πλατωνικάς ιδέας ως αληθείς δεχομένοις και ως αυθυπόστατον την ύλην παρά των ιδίων μορφούσθαι λέγουσι, και προφανώς διαβάλλουσι το αυτεξούσιον του Δημιουργού, του από του μη όντος εις το είναι παραγαγόντος τα πάντα, και ως ποιητού πάσιν αρχήν και τέλος επιτιθέντος εξουσιαστικώς και δεσποτικώς ανάθεμα τρις».
4.«Τοις δεχομένοις και παραδιδούσι τα μάταια και ελληνικά ρήματα, ότι τε προϋπαρξίς εστι των ψυχών, και ουκ εκ του μη όντος τα πάντα εγένετο και παρήχθησαν, ότι τέλος εστι της κολάσεως ή αποκατάστασις αύθις της κτίσεως, και των ανθρωπίνων πραγμάτων, και διά των τοιούτων λόγων την βασιλείαν των ουρανών λυομένην πάντως, και παράγουσαν εισάγουσιν, ην αιωνίαν και ακατάλυτον αυτός τε ο Χριστός και Θεός ημών εδίδαξε και παρέδοτο και διά πάσης της Παλαιάς και Νέας Γραφής ημείς παρελάβομεν ότι και η κόλασις ατελεύτητος και η βασιλεία αϊδιος, διά δε των τοιούτων λόγων εαυτούς τε απολλύουσι, και ετέροις αιωνίας καταδίκης προξένους γενομένοις ανάθεμα τρις».
5.«Τοις ευσεβείν μεν επαγγελλομένοις, τα των Ελλήνων δε δυσσεβή δόγματα τη ορθοδόξω και καθολική εκκλησία περί τε ψυχών ανθρωπίνων, και ουρανού και γης, και των άλλων κτισμάτων αναιδώς ή μάλλον ασεβώς επεισάγουσιν ανάθεμα τρις».
6.«Τοις την μω ράν των έξωθεν (= Ελλήνων) φιλοσόφων λεγομένην σοφίαν προτιμώσι, και τοις καθηγηταίς αυτών επομένοις, και τας τε μετεμψυχώσεις των ανθρωπίνων ψυχών, ή και ομοίως τοις αλόγοις ζώοις ταύτας απόλλυσθαι, και εις το μηδέν χωρείν δεχομένοις και διά τούτο ανάστασιν, και κρίσιν, και την τελευταίαν των βεβιωμένων ανταπόδοσιν αθετούσιν ανάθεμα τρις».
7.«Τοις λέγουσιν ότι οι των Ελλήνων σοφοί και πρώτοι των αιρεσιαρχών, οι παρά των επτά αγίων και καθολικών συνόδων, και παρά πάντων των εν Ορθοδοξία λαμψάντων πατέρων αναθέματι καθυποβληθέντας, ως αλλότριοι της καθολικής εκκλησίας διά την εν λόγοις αυτών κίβδηλον και ρυπαράν περιουσίαν κρείττονές εισι κατά πολύ, και ενταύθα και εν τη μελλούση κρίσει, και των ευσεβών μεν και ορθοδόξων ανδρών, άλλως δε κατά πάθος ανθρώπινον ή αγνόημα πλημμελησάντων ανάθεμα τρις».

'''Η Βιβλική βάση του αφορισμού ή της αποκοπής από το σώμα της εκκλησίας είναι το ἀνάθεμα'. Οι σχετικές αναφορές βρίσκονται στην Επιστολή Προς Γαλάτας 1:8, ΝΜΒ: «Αλλά κι αν εμείς ή ακόμη κι ένας άγγελος από τον ουρανό σάς κηρύξει ένα ευαγγέλιο διαφορετικό από το ευαγγέλιο που σας κηρύξαμε, αυτός να είναι ανάθεμα!» Επίσης, στην Πρώτη Επιστολή προς Κορινθίους 16:22 αναφέρεται: «Όποιος δεν αγαπάει τον Κύριο Ιησού Χριστό ας είναι χωρισμένος από το σώμα της εκκλησίας». Το τελευταίο μέρος του εδαφίου άλλες μεταφράσεις το αποδίδουν «ας είναι καταραμένος».
Στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία, ανάθεμα και αφορισμός ταυτίζονται και αποτελούν βαρύτατη εκκλησιαστική ποινή. Το αποτέλεσμα αυτής της ποινής είναι η αποκοπή από την εκκλησιαστική κοινωνία, η καταδίκη που παραδίδει το αποβληθέν μέλος στον Σατανά.
Με ποιό δικαίωμα η εκκλησία παραδίδει, σε αντίθεση με την παραβολή του καλού ποιμένα, που άφησε τα 99 πρόβατα για να αναζητήσει το 100-στο, ανθρώπους στο Σατανά, δηλ. στην αιώνια καταδίκη; Αλλά θα μου πείτε πως αυτές είναι απορίες ανθρώπων που ενστερνίζονται την προς τον πλησίον αγάπη κι όχι των ρασοφόρων που οικειοποιήθηκαν μια διδασκαλία αγάπης και ειρήνης για να φορούν χρυσοποίκιλτα άμφια και κορώνες στο κεφάλι, τη στιγμή που ο Διδάσκαλος είχε έναν τριμμένο χιτώνα και φόρεσε ακάνθινο στεφάνι, και προκαλέσουν σε διάφορες εποχές αιματηρές διαμάχες…
Απόδειξη της ανάγνωσης των αφορισμών επί εποχής Χριστοδούλου, αποτελεί η απάντηση του τότε προέδρου της Δημοκρατίας σε επιστολή διαμαρτυρίας ενός πολίτη. Σας την παραθέτω:
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Αθήνα, 29 Μαρτίου 2002

Κύριε Χατζηθεοδώρου,

Έλαβα την από 26.3.2002 επιστολήν σας. Οι αναθεματισμοί κλπ. κατά των Ελλήνων εγράφησαν προ αιώνων και θα έπρεπε νυν να παραλείπονται. Η εκκλησία, ως φαίνεται, διστάζει να προβεί σε μεταβολές χάριν της παραδόσεως.

Με χαιρετισμούς
(υπογραφή)
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

Οι ίδιοι οι λειτουργοί της εκκλησίας δε συμφωνούν με τα αναθέματα ή τους αφορισμούς. Σας δίνω το σχόλιο του αρχιμανδρίτου Χρυσόστομου Παπαδάκη,Πρωτοσύγκελου της Ιεράς Μητροπόλeως Γορτύνης Αρκαδίας, που το 1999 έγραφε:
« Μια από τις πιο μελανές σελίδες της ιστορίας της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι και το "Ανάθεμα" κατά του Ελευθερίου Βενιζέλου στις 12 Δεκεμβρίου 1916. Τέτοιες περιπτώσεις κατάπτωσης υπήρχαν, διότι η διοικούσα Εκκλησία ήταν ανελεύθερη μετά την απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό. Οι εκάστοτε κρατούντες ανεβοκατέβαζαν Αρχιεπισκόπους για να τους έχουν υποχείρια όργανα, επέλεγαν τους Μητροπολίτες και η Σύνοδος απλώς τους χειροτονούσε και έτσι ήσαν όλοι υποτακτικοί πολιτικών προσώπων και οι μεν πολεμούσαν τους δε γιατί αυτό συνέφερε πάντα την Πολιτεία: να είναι διερημένη η Εκκλησία για να είναι αδύναμη. Αυτής της συμπεριφοράς επεμβάσεως στα της Εκκλησίας δεν εξαιρείται ούτε ο Ελευθέριος Βενιζέλος ο κατά τα άλλα σπουδαίος πολιτικός, ο τρανός ευεργέτης της Πατρίδας μας και θύμα της αχαριστίας η οποία μας χαρακτηρίζει ως έθνος. »

ΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΦΟΡΙΣΜΩΝ
1) Το απόσπασμα που ακολουθεί, είναι το έγγραφο αφορισμού, των Αλεξάνδρου Υψηλάντη και Μιχαήλ Σούτσου ονομαστικώς, ταυτόχρονα συμβουλεύει ( με Πατερική Αγάπη! ) τους λοιπούς αγωνιστές του επαναστατικού κινήματος στην Μολδαϋία να ξαναγίνουν πιστοί ραγιάδες ” όπως όρισεν ο Θεός ”. Σημειώνεται ότι το έγγραφο αυτό υπεγράφη από τον Γρηγόριο τον Ε' και τους άλλους "αγίους" ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ, και αυτό έγινε ώστε να προκαλεί δέος και πραγματική φρίκη στον απλοϊκό Λαό της εποχής.
Γρηγόριος ελέω Θεού αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, νέας Ρώμης και Oικουμενικός Πατριάρχης.
« Εκείνους δε τους ασεβείς πρωταιτίους και απονενοημένους φυγάδας και αποστάτας ολεθρίους να τους μισήτε και να τους αποστρέφεσθε και διανοία και λόγω, καθότι και η εκκλησία και το γένος τους έχει μεμισημένους, και επισωρέυει κατ’ αυτών τας παλαμναιοτάτας και φρικωδεστάτας αράς’ ως μέλη σεσηπότα, τους έχει αποκεκομμένους της καθαράς και υγιαινούσης χριστιανικής ολομελείας’ ως παραβάται δε των θείων νόμων και κανονικών διατάξεων, ως καταφρονηταί του ιερού χρήματος της προς τους ευεργέτας ευγνωμοσύνης και ευχαριστίας, ως εναντίοι ηθικών και πολιτικών όρων, ως την απώλειαν των αθώων και ανευθύνων ομογενών μας ασυνειδήτως τεκταινόμενοι, αφωρισμένοι υπάρχειεν και κατηραμένοι και ασυγχώρητοι, και μετά θάνατον άλυτοι, και τω αιωνίω υπόδικοι αναθέματι, και αυτοί, και όσοι τοις ίχνεσιν αυτών κατηκολούθησαν του λοιπού, αν μη θελήσωσιν εννοήσαι την αρπαγήν και απάτην, και επιστραφήναί τε και βαδίσαι την ευθείαν της σωτηρίας οδόν, αν δεν αναλάβωσιν, ό εστι, τον εντελή χαρακτήρα του ρεαγιαδικού αυτών επαγγέλματος.»
( Το πλήρες κείμενο θα σας παρουσιάσω στην Εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου )

2. Αφορισμός του Ανδρέα Λασκαράτου:
«Ο κλήρος της Κεφαλληνίας, γράφει ο Σιγούρος, ενώ τα καμπαναριά εσήμαιναν νεκρικά, αφόρεσε το καταραμένο βιβλίο (Τα Μυστήρια της Κεφαλονιάς). Εξαίρεση έκαμαν λίγοι ιερείς, οι οποίοι όχι μόνον αρνήθηκαν να εκφωνήσουν τον αφορισμό, αλλά και τον εξέσχισαν όταν τον βρήκαν τοιχοκολλημένο στην εκκλησία τους.
Όλοι οι άλλοι εδιάβαζαν από τον άμβωνα, με όλη την πομπή και παράταξη, τον αφορισμό, τον οποίον κατόπιν ετύπωσαν και εκυκλοφόρησαν. Ο αφορισμός αυτός ‘κατά του πασιγνώστου απονενοημένου και εκ της ευθείας οδού της ορθοδόξου ημών πίστεως δυστυχώς αποπλανηθέντος Ανδρέα Λασκαράτου’ είναι αρκετά περίεργος και αποτελεί κοινωνικό δοκουμέντο της εποχής.
Αφού πρώτα ρίψει ανάθεμα και αφορισμόν, εις το βιβλίο και τον συγγραφέα, ύστερα συμβουλεύει κάθε χριστιανόν να μην το διαβάζει αλλά να το καίει και προκαλεί τον Λασκαράτον να μετανοήσει, να εγκαταλήψει την πλάνην, να κάψει όλα τα αντίτυπα του βιβλίου του εκείνου και τότε να τον συγχωρήσει και να του δώσει άφεσιν αμαρτιών. Τελειώνει δε ως εξής:
‘Εάν όμως παρακούσει ταις εκκλησιαστικαίς ταύταις παραινέσεσι και μη εις το πυρ δώσει τα παρ’ αυτώ σωζόμενα αντίτυπα της παρ’ αυτού εκδοθείσης Βίβλου, έχομεναυτόν αφωρισμένον παρά Πατρός, Υιού και Αγίου Πνεύματος, παρά της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής του Χριστού Εκκλησίας, παρά των τριακοσίων δέκα και οκτώ θεοφόρων πατέρων έστω τρέμων και στένων επί της γης ως ο Κάιν, κληρονομησάτω την λέπραν του Γιελή και την αγχόνην του Ιούδα. Ταύτα μεν, η δε του Θεού χάρις και το άπειρον έλεος, και η ευχή και η ευλογία της ημών ταπεινότητος είη μετά πάντων ημών’».

3. Ανάθεμα του Ελ. Βενιζέλου:
Η Πηνελόπη Δέλτα, οικογενειακή φίλη και συνεργάτρια του Βενιζέλου, θυμάται το "ανάθεμα" και το περιγράφει με αηδία:

« Όταν, μετά τα Νοεμβριανά του 1916, ο αξιοθρήνητος μητροπολίτης Αθηνών Θεόκλητος έκανε το περίφημο ανάθεμα, άντρες, γυναίκες, παιδιά, κυρίες και κύριοι του λεγομένου 'καλού κόσμου', πήγαν φορτωμένοι πέτρες μεγάλες και μικρές και τις έριξαν, μάζα άμορφη, στο Πεδίον του Άρεως, αναθεματίζοντας το 'Σατανά', το 'Βελζεβούλ', τον 'προδότη', που εκείνη την ώρα, με όλη τη δύναμη του δαιμόνιου μυαλού του, με όλη την ένταση της θελήσεώς του, μάζευε και οργάνωνε στρατό, για ν' απωθήσει τους Βουλγαρο-Τούρκο-Γερμανούς και να ελευθερώσει την Ανατολική Μακεδονία, που είχε δώσει ο Κωνσταντίνος και η κυβέρνησή του στους Βουλγάρους.
Η άμορφη αυτή, σιχαμένη μάζα από πέτρες όλων των μεγεθών και σχημάτων, άσπριζε εκεί, όλη μέρα, στα χώματα του Πεδίου του Άρεως. Τη νύχτα, πιστοί, θλιμμένοι πατριώτες, πήγαιναν κρυφά και στόλιζαν με λουλούδια της εποχής, τις άσχημες πέτρες. Το πρωί, οι αρχές έβαζαν και μάζευαν βιαστικά τ' αφιερώματα αυτά των πιστών. [...]

Η μητέρα μου έφερε βαριά το ανάθεμα. Το θεωρούσε ασχημιά και ντροπή και, θεοσεβούμενη όπως ήταν, έτρεμε μην πάθει τίποτε ο Βενιζέλος, που τον αναθεμάτισε η εκκλησία.

Ένα από τα πρώτα βράδια που ήμαστε όλοι συναγμένοι στο πατρικό, έφερε την ομιλία αυτήν και παρακάλεσε το Βενιζέλο να προκαλέσει μια τελετή, όπου πάλι η εκκλησία να σηκώσει το ανάθεμα.

Ο Βενιζέλος άναψε.

-"Όχι, βέβαια, κυρία Μπενάκη, δε θα το κάνω αυτό ποτέ!", αναφώνησε. "Το ανάθεμα θα μείνει, και κάτω από το ανάθεμα θα νικήσομε, θα ελευθερώσομε τη Μακεδονία και θα τσακίσομε τους Βουλγάρους. Όχι μόνο δε θα ζητήσω να σηκωθεί το ανάθεμα, αλλά και θα μείνουν οι πέτρες εκεί που έπεσαν στοίβα, να ξέρει και να θυμάται ο κοσμάκης πως είμαι αναθεματισμένος, και όμως πως η νίκη θα είναι δική μας..."

Κάποιος είπε: "Δε θα μείνουν πολύ οι πέτρες! Ήδη μίκρανε η στοίβα, και κάθε νύχτα μικραίνει..."

Ο Βενιζέλος έβγαλε τις φωνές.

-"Δεν εννοώ να γίνει αυτό!", αναφώνησε. "Δε θέλω να χαθεί η απόδειξη αυτή του αναθέματος! Θα βάλω φύλακες! Εννοώ να μείνουν οι πέτρες όπως είναι, να τις βλέπουν κάθε μέρα οι περαστικοί και να ξέρουν τι ανόητα, τι μάταια πράγματα που είναι οι κα-"Είναι όμως μια ασχημιά στο Πεδίο του Άρεως, κύριε Πρόεδρε", είπε ο πατέρας μου, που αν και παραιτημένος, δεν ξεχνούσε πως υπήρξε Δήμαρχος Αθηναίων.

-"Θα υποστούμε και την ασχημιά αυτή, κύριε Μπενάκη", αποκρίθηκε ο Βενιζέλος, "θα την υποστούμε για την ανατροφή του λαού, που πρέπει να μάθει την αξία της εκκλησιαστικής κατάρας όσο και της ευλογίας της, όταν γίνεται η εκκλησία όργανο πολιτικών παθών". »

(Αρχείο της Π. Σ. Δέλτα, Α΄, "Ελευθέριος Βενιζέλος", επιμέλεια Π. Α. Ζάννας, Ερμής, Αθήνα 1978, σ. 279-280).
τάρες της εκκλησίας!"

Ανώνυμος είπε...

Άλλο πράγμα η διδασκαλία του Χριστιανισμού και άλλο πράγμα οι εκκλησιαστικές παραδόσεις κλπ Για να κατανοήσουμε την πορεία του Χριστιανισμού μέχρι σήμερα θα πρέπει να διαβάσουμε Ιστορία!!! και με διάθεση κατανόησης να ερμηνεύσουμε τη στάση, τα κίνητρα και τη δράση των προσώπων.

Ανώνυμος είπε...

Αφορισμών συνέχεια:
Από τον σημερινό ημερήσιο τύπο:
[[ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ακόμη και του προέδρου της Βραζιλίας Λούιζ Ιγνάσιο Λούλα ντα Σίλβα προκάλεσε η απόφαση καθολικού αρχιεπισκόπου να αφορίσει με τις ευλογίες του Βατικανού τη μητέρα και τους γιατρούς ενός 9χρονου κοριτσιού, το οποίο υποβλήθηκε σε άμβλωση όταν έμεινε έγκυος έχοντας πέσει θύμα βιασμού από τον πατριό του. «Είναι μια θλιβερή ιστορία αλλά η ζωή πρέπει να προστατεύεται», δήλωσε στην εφημερίδα «La Stampa» ο καρδινάλιος Τζοβάνι Μπατίστα Ρε δικαιολογώντας την απόφαση του Βραζιλιάνου αρχιεπισκόπου Χοσέ Καρντόζο Σομπρίνιο. Σύμφωνα με την αστυνομία, το κορίτσι από την ηλικία των 6 ετών είχε πέσει θύμα βιασμού από τον 23χρονο πατριό του, για τον οποίο η Καθολική Εκκλησία δεν επιφύλαξε ποινή. Η «αμαρτία»
Ο πρόεδρος Λούλα εξέφρασε τη λύπη του «ως χριστιανός καθολικός» για το γεγονός ότι ένας επίσκοπος προσεγγίζει τόσο συντηρητικά ένα τέτοιο θέμα. «Η ζωή του κοριτσιού θα έμπαινε σε κίνδυνο αν γεννούσε. Νομίζω ότι από αυτή την άποψη η Ιατρική είναι πιο δίκαιη από την Εκκλησία», προσέθεσε.

Όπως έκαναν γνωστό οι γιατροί, το κορίτσι που έχει ύψος 1,36 μ. και ζυγίζει 33 κιλά αν δεν διέκοπτε την εγκυμοσύνη θα μπορούσε να πεθάνει. Για το Βατικανό, ωστόσο, ούτε αυτό μπορεί να δικαιολογήσει μια άμβλωση. «Η άμβλωση είναι πάντα αμαρτία», τόνισε ο αρχιεπίσκοπος. Άφησε πάντως ένα παράθυρο ανοιχτό για την «αμαρτωλή» μητέρα και τους γιατρούς: «Ο αφορισμός σε μια περίπτωση όπως αυτή είναι αυτόματος. Αυτό δεν σημαίνει ότι τους περιμένει η Κόλαση. Όλοι μπορούν να μετανοήσουν. Θα δεχόμουν ευχαρίστως αυτή τη μητέρα αν ζητούσε συγχώρηση». Το κορίτσι γλίτωσε τον αφορισμό μόνο επειδή είναι ανήλικο. Όπως σημειώνει ο «Ιndependent», το επεισόδιο αυτό αποτελεί «καταστροφή για τις δημόσιες σχέσεις του Βατικανού». Και έρχεται μερικές ημέρες μετά τις συστάσεις της Καθολικής Εκκλησίας στους πιστούς να κάνουν «νηστεία» από τα κινητά τηλέφωνα και δημοφιλείς σελίδες του Διαδικτύου όπως το Facebook την περίοδο της Σαρακοστής.]]
Ερώτηση: Γιατί δεν αφορίζουν όλα αυτά τα κτήνη- ιερείς, ηγούμενους και επισκόπους που ασελγούν κατά των ανηλίκων; Εκεί δεν πρέπει να προστατεύσουν ζωές; Πόσες ψυχές νέων χάνονται, πόσες ζωές γίνονται ερείπια;
Η αξιοπιστία της εκκλησίας χάθηκε όχι τόσο από τα πεπραγμένα της, όσο από τον φαρισαϊσμό της! Όχι από τις αδυναμίες της αλλά από τη συγκάλυψη των ανομιών για να δείξει ηθικό προσωπείο.