Τρίτη 14 Απριλίου 2009

Η διαιώνιση της φτώχειας και της ανισότητας οφείλεται και στον εγκέφαλο



Η φτώχεια φέρνει άγχος, αυτό επηρεάζει ιδιαίτερα δύο περιοχές του εγκεφάλου και μειώνει έτσι την ικανότητα της μνήμης των παιδιών, πράγμα που δυσκολεύει τη μάθησή τους, με συνέπεια, όταν μεγαλώσουν, να υστερούν από πλευράς γνώσεων και η φτώχειά τους να αναπαράγεται. Αυτός, με δύο λόγια, είναι ο φαύλος κύκλος, που συμβάλλει, μαζί με άλλους παράγοντες ασφαλώς, στο να διαιωνίζεται η κοινωνική ανισότητα, σύμφωνα με νέα έρευνα νευροεπιστημόνων.
Για πρώτη φορά, πριν τρία χρόνια, η Μάρθα Φαράχ του πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, έδειξε ότι η εν ενεργεία μνήμη (working memory) των φτωχών παιδιών έχει μικρότερη ικανότητα κατά μέσο όσο σε σχέση με την αντίστοιχη μνήμη των παιδιών της μεσαίας τάξης. Το συγκεκριμένο είδος μνήμης αφορά την ικανότητα του ατόμου να διακρατεί πληροφορίες για τρέχουσα (βραχυπρόθεσμη) χρήση, π.χ. έναν τηλεφωνικό αριθμό. Η ικανότητα αυτή θεωρείται ζωτική για πολλές δραστηριότητες, ειδικά εκπαιδευτικές, όπως η εκμάθηση ξένων γλωσσών, η ανάγνωση, η επίλυση προβλημάτων κ.α.
Μετά από αυτή την ανακάλυψη, έρχεται τώρα μια νέα μελέτη, των Γκάρι Έβανς και Μισέλ Σάμπεργκ του πανεπιστημίου Κορνέλ, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό PNAS της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ, σύμφωνα με τον "Εκόνομιστ", για να ρίξει περαιτέρω φως στο φαινόμενο. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η μειωμένη ικανότητα της εν ενεργεία μνήμης των φτωχών, σχεδόν σίγουρα αποτελεί συνέπεια του αυξημένου άγχους που έχουν λόγω της ανατροφής τους σε ένα περιβάλλον γεμάτο στερήσεις, ένταση και μειωμένα ερεθίσματα, πράγμα που επηρεάζει αρνητικά την ανάπτυξη του παιδικού εγκεφάλου.
Μελετώντας μεγάλη ομάδα εθελοντών, με βάση μια σειρά δείκτες του άγχους (πίεση αίματος, επίπεδα ορμονών του στρες, σωματικό βάρος κ.α.), οι ερευνητές επιβεβαίωσαν ότι τα φτωχά παιδιά έχουν όντως βιώσει επί χρόνια αυξημένα επίπεδα άγχους κατά την ανάπτυξή τους σε σχέση με τα παιδιά της μεσαίας τάξης.
Όσα παιδιά έχουν περάσει όλη τη ζωή τους στη φτώχεια, μπορούν κατά μέσο όρο να κρατήσουν 8,5 αντικείμενα στη μνήμη τους οποιαδήποτε στιγμή, έναντι 9,4 αντικειμένων ενός παιδιού μεσαίας τάξης, ενώ όσα παιδιά είχαν μικτές οικονομικές και κοινωνικές εμπειρίες, βρίσκονται κάπου στη μέση. Με μια σειρά άλλων τεστ, οι ερευνητές επιβεβαίωσαν ότι η αυτή η διαφορά προκαλείται από τα διαφορετικά επίπεδα συσσωρευμένου άγχους και από τίποτε άλλο.
Άλλες έρευνες, σε ζώα και ανθρώπους, έχουν δείξει ήδη ότι το αυξημένο στρες μεταβάλλει το επίπεδο και τη δραστηριότητα των νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλο, των χημικών ουσιών δηλαδή που μεταφέρουν σήματα-πληροφορίες μεταξύ των νευρικών κυττάρων. Το στρες επίσης έχει διαπιστωθεί ότι μειώνει την ικανότητα αναγέννησης των νευρώνων στον εγκέφαλο, ενώ -το σημαντικότερο όλων- συρρικνώνει τον όγκο του προμετωπιαίου φλοιού και του ιπποκάμπου, δηλαδή των κατ' εξοχήν εγκεφαλικών περιοχών που σχετίζονται με τη μνήμη και τη νόηση.
Οι επιπτώσεις αυτές στον εγκέφαλο σημαίνουν ότι τα φτωχά παιδιά μαθαίνουν δυσκολότερα, συνεπώς δεν είναι παράξενο που συχνά τα πάνε χειρότερα στο σχολείο και, όχι σπάνια, αδυνατούν, όταν μεγαλώσουν, να σπάσουν πια τις αλυσίδες της φτώχειας.
Το άγχος που βιώνουν οι φτωχοί, πηγάζει κυρίως από το γεγονός ότι βρίσκονται στον "πάτο" της κοινωνικής και οικονομικής κλίμακας. Όπως έδειξαν έρευνες του σερ Μάικλ Μάρμοτ από το Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου (UCL) και άλλων μετέπειτα ερευνητών, οι άνθρωποι στο κατώτερο μέρος της κοινωνικοοικονομικής ιεραρχίας βιώνουν πολύ περισσότερο στρες στην καθημερινή ζωή τους σε σχέση με όσους βρίσκονται στην κορυφή - και οι συνέπειες είναι ορατές στην υγεία τους.

ANA-MPA

3 σχόλια:

Το Πειραχτήρι είπε...

Το Ποίημα της Κασσιανής της μοναχής:
« Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνή,
τὴν σὴν αἰσθομένη θεότητα, μυροφόρου ἀναλαβοῦσα τάξιν,
ὀδυρομένη, μύρα σοι, πρὸ τοῦ ἐνταφιασμοῦ κομίζει.
Οἴμοι! λέγουσα, ὅτι νύξ μοι ὑπάρχει, οἶστρος ἀκολασίας,
ζοφώδης τε καὶ ἀσέληνος ἔρως τῆς ἁμαρτίας.
Δέξαι μου τὰς πηγὰς τῶν δακρύων,
ὁ νεφέλαις διεξάγων τῆς θαλάσσης τὸ ὕδωρ·
κάμφθητί μοι πρὸς τοὺς στεναγμοὺς τῆς καρδίας,
ὁ κλίνας τοὺς οὐρανοὺς τῇ ἀφάτῳ σου κενώσει.
Καταφιλήσω τοὺς ἀχράντους σου πόδας,
ἀποσμήξω τούτους δὲ πάλιν τοῖς τῆς κεφαλῆς μου βοστρύχοις·
ὧν ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν,
κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη.
Ἁμαρτιῶν μου τὰ πλήθη καὶ κριμάτων σου ἀβύσσους
τίς ἐξιχνιάσει, ψυχοσῶστα Σωτήρ μου;
Μή με τὴν σὴν δούλην παρίδῃς, ὁ ἀμέτρητον ἔχων τὸ ἔλεος.»

Μετάφραση:
Κύριε, η γυναίκα που έπεσε σε πολλές αμαρτίες...
σαν ένοιωσε τη θεότητά σου, γίνηκε μυροφόρα
και σε άλειψε με μυρουδικά πριν από τον ενταφιασμό σου
κι έλεγε οδυρόμενη: Αλλοίμονο σε μένα, γιατί μέσα μου είναι νύχτα κατασκότεινη
και δίχως φεγγάρι, η μανία της ασωτείας κι ο έρωτας της αμαρτίας.
Δέξου από μένα τις πηγές των δακρύων,
εσύ που μεταλλάζεις με τα σύννεφα το νερό της θάλασσας.
Λύγισε στ' αναστενάγματα της καρδιάς μου,
εσύ που έγειρες τον ουρανό και κατέβηκες στη γης.
Θα καταφιλήσω τα άχραντα ποδάρια σου,
και θα τα σφουγγίσω πάλι με τα πλοκάμια της κεφαλής μου•
αυτά τα ποδάρια, που σαν η Εύα κατά το δειλινό,
τ' άκουσε να περπατάνε, από το φόβο της κρύφτηκε.
Των αμαρτιών μου τα πλήθη και των κριμάτων σου την άβυσσο,
ποιος μπορεί να τα εξιχνιάση, ψυχοσώστη Σωτήρα μου;
Μην καταφρονέσης τη δούλη σου, εσύ που έχεις τ' αμέτρητο έλεος.

Ανώνυμος είπε...

ΤΟ ΤΡΟΠΑΡΙΟΝ ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ

Πρός Πειραχτήρι πρόκλησις,την μετάφρασιν πραγματώσαι του παρόντος φιλοδόξου πονήματος, ασεβούς σατιρογράφου. Παλαιοδεξιάς νοοτροπίας κυβερνητικού κακεκτύπου επίκλησις,του "κυριάρχου λαού", κατά μίμησιν του της Κασσιανής ύμνου:

" Λαέ,η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα αρχή,την της μή αισθομένη μικρότητα, Ελλάδος αναλαβούσα διοίκησιν,παραπαίουσα, πομφόλυγές σοι προ της αναχωρήσεώς της παράγει.
Οίμοι! λέγουσα,οτι βούλησίς μοι υπάρχει,οίστρος λαθροχειρίας, απύθμενός τε και ακόρεστος, τέχνη της φιλαργυρίας.
Δέξαι μου τας καταιγίδας των αρπαγών, ο εν αφελείαις τελών των ψήφων την επιλογήν.
Επίτρεψόν μοι τους χειρισμούς της απληστίας και σφράγισον τους οφθαλμούς,τη ανοήτω σου μεγαθυμία.
Καταφρονήσω τας κεκμηκηίας σου χείρας,ψιμμυθιάσω δε πάλιν,τας απαισίους μορφάς μου.
Ων (χειρών) ουσών εν τω καμάτω καθ'εκαστον δειλινόν,ήχον της φωνής μου ακούσας, τω θυμώ τας παλάμας έτεινας.
Ατασθαλιών μου τα πλήθη και οργής σου τα πλάτη, τις αγνοήσει λαέ μου?
Μή με την σην επιλογήν λησμονήσεις, ο τρισμέγιστον έχων το λάθος".

Κατάκοπος ών της προσπαθείας, την σην κατανόησιν αιτούμενος, μη αποβλέψει της μεταφράσεως,
ώ Πειραχτήρι.

ΟΡΓΙΣΜΕΝΟΣ και βάλε....

Το Πειραχτήρι είπε...

Οργισμένε, έκανα τη μετάφραση, αλλά έβαλα και τη σάλτσα μου (τι Πειραχτήρι θα ήμουν αν την απόδινα με ακρίβεια;)
Λαέ, η αρχή που έχει περιπέσει σε πολλές αμαρτίες (ας όψεται η Δεξιά του Κυρίου) και η οποία δεν συναισθάνεται τη μικρότητά της (κοτζάμ παιδοβούβαλο έχει αρχηγό και με τόσα που φάγανε παρατρανέψανε), που έχει αναλάβει τη διακυβέρνηση της Ελλάδας ( καθότι το δις εξαμαρτείν ου λαού σοφού) και κλυδωνίζεται (έχει και μερικούς τικι- τάκα στη σύνθεσή της) παράγοντας φούσκες (με τις τσιχλόφουσκες που μας έδωσαν Ομπάμα και Κλίντον για να μη μιλήσουμε σε όσα σχεδιάζουν με Τουρκία και Σόρρος για Κύπρο- Αιγαίο και Σκόπια) πριν να εγκαταλήψει την εξουσία ( δηλ. πριν την κάνει με ελαφριά πηδηματάκια και μας τραγουδήσει «αφήνω για στις όμορφες και για στις μαυρομάτες…»)
Αλίμονο! (αλί, αλί και τριασαλί, άντε φωνάχτε τον Αλή για να με κάνει κιχ) λέει, γιατί με έχει κυριέψει η επιθυμία, η βοϊδόμυγα με τσίμπησε της κλεψιάς, η άπατη κι αχόρταγη απληστία και κυριάρχησε η τέχνη της φιλαργυρίας (όχι για μένα, ρε γαμώτο, για την φουκαριάρα την οικογένειά μου, να μη σας μοιάσει και γίνουν τα παιδιά μου καρμίρηδες).
Να δεχτείς τον καταιγισμό των αρπαχτών ( καθότι ο εξαδάχτυλος γιος της Φριδερίκης ήταν κι αυτός δεξιός, απόδειξη ότι χθες τα έπινε στα Χανιά με τον ακατανόμαστο αρχικαντέμη Μητσοτάκη, που μόλις τον είδε το γκαρσόνι γκρεμοτσακίστηκε και έσβησαν τα φώτα) εσύ ο αγαθιάρης που με την ψήφο σου με εκλέγεις (σου αρέσει να ψαρεύεις φελλούς Αβραμόπουλους και τσόκαρα Φάλη Χάλη Πετραλιά, και καλά να πάθεις).
Σου ζητάω, λαέ, (έτσι χαϊβάνι που κατάντησες, αφού γεννήθηκες ξερόλας και έχεις μπερδέψει τις αξίες με τα σκατά) να μου επιτρέψεις όλες τις ενέργειες της απληστίας μου ( εγώ το χέρι δεν το βάζω στην τσέπη σου ούτε στα μπούτια της δικιάς σου, στα κρατικά ταμεία το βάζω) και κλείσε τα μάτια σου (θυμήσου το έργο «μάτια ερμητικά κλειστά» με τη θεογκόμενα τη Νικόλ) μέσα στην ανόητη μεγαθυμία σου (τσάμπα νομίζεις πήγε το κατηχητικό που σε στέλναμε;)
Να καταφρονήσω τα κουρασμένα χέρια σου (τα ροζιασμένα από τις πολλές μ….) και να γεμίσω πάλι με φτιασίδια την απαίσια μορφή μου (σαν παλιά πουτάνα που ‘μαι).
Καθώς είναι τα χέρια κουρασμένα κάθε δειλινό, ακούγοντας τη φωνή μου (να σου ξαναζητάω να με ψηφίσεις με αρχηγό τη Ντορούλα) άπλωσες με θυμό τα χέρια σου( σε χίλια φάσκελα).
Τις πολλές ατασθαλίες και το εύρος της οργής σου, ποιος μπορεί να αγνοήσει, λαέ μου( να δεις που θα ξεχάσεις μόλις ο Γιωργάκης τα κάνει μούτι);
Μη με ξεχάσεις όταν κάνεις την επιλογή σου αν και δεν το πιστεύω γιατί η παράταξή μου το παράχεσε), εσύ που κάνεις το τρισμέγιστο λάθος (και ξεχνάς εύκολα- παράδειγμα θα βγάλεις τώρα το ΠΑΣΟΚ που σε έκλεψε πριν από μένα- δηλαδή έχεις επιλογή κλέφτη).