Νέο κανονισμό αναμένεται να ψηφίσει το ευρωκοινοβούλιο για τα δικαιώματα των επιβατών σε ακτοπλοϊκές και χερσαίες συγκοινωνίες. Ο νέος κανονισμός μεριμνά και για άτομα με περιορισμένη κινητικότητα.
Ένα άπιαστο όνειρο για τον Έλληνα ταξιδιώτη του καλοκαιριού γίνεται επιτέλους πραγματικότητα, τουλάχιστον στα ...χαρτιά: όταν καθυστερεί το πλοίο που θα τον μεταφέρει στο αγαπημένο του νησί, θα μπορεί να διεκδικήσει αποζημίωση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Αντίστοιχη αποζημίωση θα δικαιούται και οι επιβάτες των υπεραστικών λεωφορείων.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να εγκρίνει σχέδιο κανονισμού της Ε.Ε. που ενισχύει τα δικαιώματα των επιβατών. Για τον νέο κανονισμό μιλάει στην Deutsche Welle ο Γερμανός ευρωβουλευτής των Χριστιανοδημοκρατών Γκέοργκ Γιαρτσεμπόφσκι, πρώην δικαστής και από τους πιο έμπειρους Ευρωπαίους πολιτικούς σε θέματα μεταφορών:
«Για πρώτη φορά θα θεσπιστεί έννομη αξίωση αποζημίωσης» επισημαίνει ο Γερμανός ευρωβουλευτής, «μέχρι σήμερα η αποζημίωση εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια των επιχειρήσεων. Στο μέλλον οι επιβάτες θα έχουν σαφή δικαιώματα και θα μπορούν να τα διεκδικήσουν δικαστικά.»
25% μέχρι και 50% της τιμής του εισιτηρίου σε περίπτωση καθυστέρησης
Για καθυστέρηση μεταξύ μίας και δύο ωρών οι επιβάτες θα μπορούν να διεκδικήσουν το 25% της τιμής του εισιτηρίου, ενώ για μεγαλύτερη καθυστέρηση θα δικαιούνται το 50%. Αποζημίωση δεν θα καταβάλλεται μόνον σε περίπτωση που επικρατούν ακραίες καιρικές συνθήκες, για παράδειγμα στρώμα πάγου ή παλιρροιακό κύμα. Ποιός θα έχει όμως το βάρος της απόδειξης γι αυτήν την εξαίρεση;
«Το βάρος της απόδειξης θα το έχει φυσικά εκείνος που επικαλείται την εξαίρεση» δηλώνει ο Γκέοργκ Γιαρτσεμπόφσκι στην Deutsche Welle. «Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις θα πρέπει να αποδείξουν ότι πράγματι επικρατούσαν ακραίες καιρικές συνθήκες. Είναι λογικό πάντως να προβλέπεται αυτή η εξαίρεση. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει ευθύνη μόνο για λάθη ή παραλείψεις που βαρύνουν την ίδια, δεν μπορεί να έχει ευθύνη και για τον καιρό.»
Αποζημιώσεις προβλέπονται ήδη για καθυστερήσεις πτήσεων ή αμαξοστοιχιών.
Γιατί άραγε καθυστέρησε τόσο πολύ η ψήφιση αντίστοιχης νομοθεσίας για τις ακτοπλοϊκές γραμμές και τις υπεραστικές χερσαίες συγκοινωνίες;
«Δυστυχώς η Κομισιόν δεν θεωρούσε απαραίτητη μία νομοθετική ρύθμιση. Το Κοινοβούλιο όμως επέμεινε κι έτσι έχουμε σήμερα μία πρόταση κανονισμού. Βέβαια η ψήφισή του θα καθυστερήσει, γιατί η κοινοβουλευτική περίοδος τελειώνει τον Ιούνιο, θα πρέπει να περιμένουμε και την τελική απόφαση του Συμβουλίου, φαντάζομαι λοιπόν ότι το οριστικό κείμενο του κανονισμού θα είναι έτοιμο στα τέλη του 2009».
Ειδική μέριμνα για επιβάτες με περιορισμένη κινητικότητα
Ιδιαίτερη μέριμνα προβλέπεται για πρώτη φορά και για επιβάτες με περιορισμένη κινητικότητα. Μέχρι σήμερα κανείς δεν μπορούσε να υποχρεώσει τις μεταφορικές εταιρείες να τους δεχθούν ως πελάτες με αποτέλεσμα τα δικαιώματά τους να αμφισβητούνται μέσω εξαιρέσεων ή προσχηματικών όρων, υποστηρίζει ο ευρωβουλευτής Γκέοργκ Γιαρτσεμπόφσκι :
«Ουσιαστικά αυτοί οι άνθρωποι αισθάνονταν αποκλεισμένοι. Οι ακτοπλοϊκές και άλλες μεταφορικές επιχειρήσεις δεν ήταν υποχρεωμένες από τον νόμο να παράσχουν βοήθεια για τη μεταφορά τους. Αλλά αυτό θα αλλάξει πολύ σύντομα.
Εάν οι επιβάτες με περιορισμένη κινητικότητα ειδοποιήσουν εγκαίρως την εταιρεία για τις ιδιαίτερες ανάγκες τους, τότε εκείνη θα είναι υποχρεωμένη να τους εξυπηρετεί και να τους παράσχει βοήθεια χωρίς χρέωση, από την επιβίβαση μέχρι και την αποβίβασή τους σε λεωφορεία, σε επιβατηγά πλοία ή σε κρουαζιερόπλοια».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου