[[ δαμ-ων ]]
Τα παρακάτω σχόλια αποτελούν συνέχεια του μύθου του Κάδμου, που σας παρουσίασα προ ημερών. Δίνονται πολλά στοιχεία για την προϊστορία της περιοχής μας.
Σχόλια:
● Υπήρχε η παράδοση, που θεωρούσε τον Ώγυγο (*1) ως πατέρα του Κάδμου και του Φοίνικα, οπότε ο ήρωας μετατίθεται χρονικά στο προκατακλυσμιαίο παρελθόν. Ο K. Kerenyi μας μεταφέρει την πληροφορία : « …ο Κάδμος… όπως μερικοί ξέρανε ( βιβλιοθήκη Φωτίου 2.77.6 ) ήτανε γιος ενός γηγενούς αρχέγονου ανθρώπου, του Ωγύγου ».
Ο Παυσανίας στο βιβλίο του “Βοιωτικά”, κεφ. 15, ξεκινώντας την περιγραφή του για τη Θήβα, αναφέρει: «Κατά την παράδοση οι πρώτοι κάτοικοι στη γη των Θηβών ήταν οι Έκτηνες (*2), των οποίων βασιλιάς ήταν ο αυτόχθων Ώγυγος, απ’ αυτόν οι περισσότεροι ποιητές δίνουν στη Θήβα το προσωνύμιο Ωγύγιαι. Για τους Έκτηνες λένε πως εξαφανίστηκαν από αρρώστια επιδημική. Μετά τους Έκτηνες στη χώρα εγκαταστάθηκαν οι Ύαντες (*3) και οι Άονες (*4), οι οποίοι, νομίζω, ήταν από τη Βοιωτία, όχι επήλυδες ».
Πολλοί αρχαίοι συγγραφείς θεωρούσαν τον Ώγυγο ως γιο του Βοιωτού, ο οποίος έδωσε το όνομά του στη Βοιωτία, ενώ άλλοι τον θεωρούσαν γιο του Ποσειδώνα και της Αλίστας. Το όνομα ‘‘ Ώγυγος’’ σημαίνει ‘‘ ο πολύ παλιός’’ και το επίθετο ‘‘Ωγύγιαι Θήβαι’’ σημαίνει ‘‘πανάρχαιες Θήβες’’. Ο Αισχύλος, στο χορό των ‘‘ Περσών” oνομίζει την πόλη ‘‘Ωγυγίους Θήβας’’.
O Ώγυγος, στους Βοιωτικούς μύθους είναι ο αυτόχθων βασιλιάς της Θήβας και στην περίοδο της βασιλείας του έγινε ο πρώτος καταγεγραμμένος κατακλυσμός, που σκέπασε εντελώς την Αττικοβοιωτία. Είχε πολλά παιδιά και κυρίως πολλά κορίτσια, που έδωσαν τα ονόματά τους σε πολλά χωριά της ευρύτερης περιοχής της Θήβας, όπως Αλαλκομένια, Αυλίδα, Θαλξίνοια κ.λ.π.
Οι κάτοικοι της Θήβας τιμώντας τον πρώτο τους βασιλιά, έδωσαν το όνομά του σε μια από τις επτά πύλες της πόλης, Ωγύγιαι ή Ωγύγιοι πύλαι. Σε μεταγενέστερα χρόνια έλεγαν πως έξω από τις πύλες αυτές ήταν ο τάφος του Ωγύγου. Ο αρχαιολόγος Κεραμόπουλος ( Θηβαïκά 472-473) πιστεύει πως στον Ώγυγο απέδιδαν αρχικά τον τάφο του Αμφίονα. Επειδή ο τάφος βρίσκονταν έξω από τις βόρειες πύλες του περιβόλου της Καδμείας, που έχουν στον Αισχύλο το όνομα “Βορραίαι Πύλαι”, ο ίδιος νομίζει πως αυτές ονομάζονται από τον Παυσανία “Ωγύγιαι Πύλαι”.
Η Βοιωτική παράδοση, για τον Ώγυγο ως πατέρα των Κάδμου και Φοίνικα, κλονίζει τα αναφερόμενα από τον Παυσανία για την Φοινικική εισβολή υπό τον Κάδμο στην Βοιωτία. Απ’ όσους αμφισβητούν την ξενική καταγωγή του Κάδμου, πολλοί τον θεωρούν ως τοπικό θεό ή ήρωα, επώνυμο της Καδμείας, όπως οι τοπικοί ήρωες Κόρωνος και Αλίαρτος ήσαν αντίστοιχα επώνυμοι της Κορώνειας και της Αλιάρτου. Ο A.W.Gomme υποστήριξε πως η παράδοση φοινικικής εισβολής ήταν άγνωστη πριν τον 5ο αιώνα ( Journ. of Hell. St. 1913, σελ. 223). Δημιουργήθηκε ίσως για να εξηγηθεί η εισαγωγή στην Ελλάδα του φοινικικού αλφαβήτου ( των “καδμήιων” γραμμάτων του Ηροδότου, Ε, 59). Από τις ανασκαφές έχει βεβαιωθεί στην προϊστορική Θήβα αφθονία ανατολίτικων πολιτιστικών στοιχείων, που άλλοι τα απέδωσαν σε εισβολή ή επίδραση από την Αίγυπτο ή από τη Μ. Ασία.
Ο Όμηρος αναφέρει στα έπη του τον Κάδμο :
Τα παρακάτω σχόλια αποτελούν συνέχεια του μύθου του Κάδμου, που σας παρουσίασα προ ημερών. Δίνονται πολλά στοιχεία για την προϊστορία της περιοχής μας.
Σχόλια:
● Υπήρχε η παράδοση, που θεωρούσε τον Ώγυγο (*1) ως πατέρα του Κάδμου και του Φοίνικα, οπότε ο ήρωας μετατίθεται χρονικά στο προκατακλυσμιαίο παρελθόν. Ο K. Kerenyi μας μεταφέρει την πληροφορία : « …ο Κάδμος… όπως μερικοί ξέρανε ( βιβλιοθήκη Φωτίου 2.77.6 ) ήτανε γιος ενός γηγενούς αρχέγονου ανθρώπου, του Ωγύγου ».
Ο Παυσανίας στο βιβλίο του “Βοιωτικά”, κεφ. 15, ξεκινώντας την περιγραφή του για τη Θήβα, αναφέρει: «Κατά την παράδοση οι πρώτοι κάτοικοι στη γη των Θηβών ήταν οι Έκτηνες (*2), των οποίων βασιλιάς ήταν ο αυτόχθων Ώγυγος, απ’ αυτόν οι περισσότεροι ποιητές δίνουν στη Θήβα το προσωνύμιο Ωγύγιαι. Για τους Έκτηνες λένε πως εξαφανίστηκαν από αρρώστια επιδημική. Μετά τους Έκτηνες στη χώρα εγκαταστάθηκαν οι Ύαντες (*3) και οι Άονες (*4), οι οποίοι, νομίζω, ήταν από τη Βοιωτία, όχι επήλυδες ».
Πολλοί αρχαίοι συγγραφείς θεωρούσαν τον Ώγυγο ως γιο του Βοιωτού, ο οποίος έδωσε το όνομά του στη Βοιωτία, ενώ άλλοι τον θεωρούσαν γιο του Ποσειδώνα και της Αλίστας. Το όνομα ‘‘ Ώγυγος’’ σημαίνει ‘‘ ο πολύ παλιός’’ και το επίθετο ‘‘Ωγύγιαι Θήβαι’’ σημαίνει ‘‘πανάρχαιες Θήβες’’. Ο Αισχύλος, στο χορό των ‘‘ Περσών” oνομίζει την πόλη ‘‘Ωγυγίους Θήβας’’.
O Ώγυγος, στους Βοιωτικούς μύθους είναι ο αυτόχθων βασιλιάς της Θήβας και στην περίοδο της βασιλείας του έγινε ο πρώτος καταγεγραμμένος κατακλυσμός, που σκέπασε εντελώς την Αττικοβοιωτία. Είχε πολλά παιδιά και κυρίως πολλά κορίτσια, που έδωσαν τα ονόματά τους σε πολλά χωριά της ευρύτερης περιοχής της Θήβας, όπως Αλαλκομένια, Αυλίδα, Θαλξίνοια κ.λ.π.
Οι κάτοικοι της Θήβας τιμώντας τον πρώτο τους βασιλιά, έδωσαν το όνομά του σε μια από τις επτά πύλες της πόλης, Ωγύγιαι ή Ωγύγιοι πύλαι. Σε μεταγενέστερα χρόνια έλεγαν πως έξω από τις πύλες αυτές ήταν ο τάφος του Ωγύγου. Ο αρχαιολόγος Κεραμόπουλος ( Θηβαïκά 472-473) πιστεύει πως στον Ώγυγο απέδιδαν αρχικά τον τάφο του Αμφίονα. Επειδή ο τάφος βρίσκονταν έξω από τις βόρειες πύλες του περιβόλου της Καδμείας, που έχουν στον Αισχύλο το όνομα “Βορραίαι Πύλαι”, ο ίδιος νομίζει πως αυτές ονομάζονται από τον Παυσανία “Ωγύγιαι Πύλαι”.
Η Βοιωτική παράδοση, για τον Ώγυγο ως πατέρα των Κάδμου και Φοίνικα, κλονίζει τα αναφερόμενα από τον Παυσανία για την Φοινικική εισβολή υπό τον Κάδμο στην Βοιωτία. Απ’ όσους αμφισβητούν την ξενική καταγωγή του Κάδμου, πολλοί τον θεωρούν ως τοπικό θεό ή ήρωα, επώνυμο της Καδμείας, όπως οι τοπικοί ήρωες Κόρωνος και Αλίαρτος ήσαν αντίστοιχα επώνυμοι της Κορώνειας και της Αλιάρτου. Ο A.W.Gomme υποστήριξε πως η παράδοση φοινικικής εισβολής ήταν άγνωστη πριν τον 5ο αιώνα ( Journ. of Hell. St. 1913, σελ. 223). Δημιουργήθηκε ίσως για να εξηγηθεί η εισαγωγή στην Ελλάδα του φοινικικού αλφαβήτου ( των “καδμήιων” γραμμάτων του Ηροδότου, Ε, 59). Από τις ανασκαφές έχει βεβαιωθεί στην προϊστορική Θήβα αφθονία ανατολίτικων πολιτιστικών στοιχείων, που άλλοι τα απέδωσαν σε εισβολή ή επίδραση από την Αίγυπτο ή από τη Μ. Ασία.
Ο Όμηρος αναφέρει στα έπη του τον Κάδμο :
« Η λιναστράγαλη Ινώ, του Κάδμου κόρη, τότε
τον ( Οδυσσέα ) είδε, Λευκοθέα, που ήταν θνητή πρώτα
και τώρα μες στο πέλαγος απ’ τους θεούς τιμιόταν.» ( Οδύσσεια, ραψ. Ε, 333-335 )
που σημαίνει ότι έζησε πριν τον Τρωικό πόλεμο.
Η συνέχεια >>> εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου