Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011

Ευαγγελικές αντιφάσεις που γεννούν ερωτηματικά…

[[ δαμ-ων ]]

Υπάρχουν φορές, όταν βλέπουμε ολιστικά την Κ. Διαθήκη, που συναντάμε πολλές αντικρουόμενες διδαχές. Δεν μας καλύπτει η ρήση: «Πίστευε και μη ερεύνα». Είμαστε θιασώτες του «ερευνάτε τας Γραφάς». Μέσα από την έρευνα βρίσκουμε αντιφάσεις, που μας προβληματίζουν. Μπορεί ο Διδάσκαλος να είπε λόγια που αντικρούονται; Είναι δυνατόν να έπεσε σε αντιφάσεις ο Θεάνθρωπος; Μήπως οι αντιφάσεις δεν είναι στα λεγόμενά Του, στις διδαχές Του, αλλά είναι αντιφάσεις που εισήγαγαν οι συγγραφείς των ευαγγελίων ή είναι προσθήκες των αντιγραφέων τους;
Σχετικά με τη συγγραφή των ευαγγελίων υπάρχουν διαφωνίες μεταξύ των μελετητών. Οι θεολόγοι θεωρούν παλιότερο το κατά Ματθαίον. Σήμερα έχει διαπιστωθεί με ακρίβεια ότι το ευαγγέλιο που πιστεύονταν ότι είναι του Ματθαίου δεν είναι το αρχαιότερο και ότι το κατά Μάρκον ευαγγέλιο συντάχτηκε πρωτύτερα.
Σύμφωνα λοιπόν με τις μελέτες των κειμένων αλλά και τις πληροφορίες από διάφορους συγγραφείς, είναι δυνατή η χρονολόγηση των κειμένων της Καινής Διαθήκης. Έτσι πιστεύεται πως το ευαγγέλιο του Μάρκου είναι το παλαιότερο (65-75 μ.Χ), ακολουθεί αυτό του Λουκά (80 μ.Χ.) και Ματθαίου (85-90 μ.Χ.) ο οποίος μοιάζει να στηρίχτηκε πάνω στο κείμενο του Μάρκου ενώ τελευταίο μένει το ευαγγέλιο του Ιωάννη (95-110 μ.Χ.) Στο διάστημα των 35- 70 χρόνων από την εποχή της διδασκαλίας του Ιησού μέχρι τη συγγραφή των Ευαγγελίων, δεν μπορεί να αποδόθηκαν αυτούσιες οι διδαχές Του. Υπήρξαν αλλοιώσεις και προσθήκες από στόμα σε στόμα. Άραγε, δεν συμβαίνει τακτικά να ακούνε δύο ή περισσότεροι ακροατές τα ίδια λόγια από έναν ομιλητή και να αντιλαμβάνονται ή να ερμηνεύουν με εντελώς διαφορετικό τρόπο τα λεγόμενά του;
Σχετικά με τις αντιφάσεις υπάρχουν πολλές απόψεις. Ο Κέλσος (περίπου 170 μ.Χ.) μας αναφέρει πως οι Χριστιανοί τροποποιήσανε τρεις ή τέσσερις φορές τα κείμενα τους έτσι ώστε να δυσκολέψουν όλους όσους ασκούσαν κριτική την εποχή εκείνη. Παρόμοια ήταν και το συμπέρασμα του Ωριγένη: «Είναι ένα αποδεκτό γεγονός σήμερα πως υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία μεταξύ των χειρόγραφων, που οφείλεται άλλοτε στην απροσεξία των γραφέων ή στην διεστραμμένη αυθάδεια μερικών ανθρώπων να διορθώνουν τα κείμενα ή ξανά στο γεγονός όπου υπάρχουν κάποιοι που προσθέτουν ή διαγράφουν όπως τους ευχαριστεί, βάζοντας τους εαυτούς τους ως διορθωτές.» Που θέλουμε να καταλήξουμε; Υπάρχουν παραβολές ή διδαχές, που αναιρούν άλλες παραβολές ή άλλες διδαχές, σαν να μην ειπώθηκαν από το ίδιο πρόσωπο. Κάποτε φαντάζουν σαν αυτός που τα είπε να μην είχε κατασταλαγμένες απόψεις και να αυτοσχεδίαζε ανατρέποντας τα ίδια τα λεγόμενά του. Παρουσιάζεται σαν ο Ιησούς να μην ήταν ισορροπημένος, αλλά να έλεγε άλλα τη μια φορά και άλλα- μερικές φορές και τα αντίθετα- την άλλη.

Η συνέχεια >>> VAGIAblog

Δεν υπάρχουν σχόλια: