[[ δαμ- ων ]]
Περσεφόνη- Αρπαγή της Κόρης από τον Πλούτωνα
Η θεότητα, που μ’ αυτήν ταυτίστηκε σχεδόν απόλυτα η θεά Δήμητρα είναι η θυγατέρα της, με τα δύο της ονόματα Περσεφόνη και Κόρη, που δεν μπορείς να την ξεχωρίσεις από την μητέρα της. Αναρωτιέσαι, αν πρόκειται για την ίδια θεότητα ή αν αυτά τα δυο ονόματα, Περσεφόνη - Κόρη, ανήκουν σε δύο διαφορετικές θεές, που οι προσωπικότητές τους συγχωνεύτηκαν σε μια.
Σύμφωνα με την τελευταία εκδοχή, η Περσεφόνη ήταν κυρίως σύζυγος του Άδη, βασιλιά του υποχθόνιου κόσμου, ενώ η Κόρη ήταν η “θεά της νεαρής βλάστησης” ή μάλλον θυγατέρα και σωσίας, είδωλο της Δήμητρας. Από πολύ παλιά η Κόρη και η Περσεφόνη ήταν ένα και το αυτό πρόσωπο. Μάλιστα έχει ειπωθεί, πως η Κόρη εκπροσωπούσε ένα “διαφορισμό” της Δήμητρας και πως προήλθε από τη διχοτόμηση της έννοιας “Μεγάλη Μητέρα”.
Για το όνομα της θεάς ο Πλάτωνας μας λέει: «Το όνομα “Φερρέφαττα” τώρα• πολλοί το φοβούνται, όπως και το όνομα Απόλλων, λόγω της άγνοιάς τους, προφανώς, σχετικά με την ορθότητα των ονομάτων. Αλλάζοντας, λοιπόν, εξετάζουν το όνομα “Φερσεφόνη”, το οποίο τους τρομάζει, ενώ αυτό σημαίνει πως η θεά είναι σοφή. Επειδή δηλαδή τα αντικείμενα βρίσκονται σε κίνηση, λένε ότι εκείνο που εφάπτεται και μπορεί να έχει επαφή μαζί τους και είναι ικανό ν’ ακολουθεί, μπορεί να είναι σοφία. Η θεά λοιπόν θα ονομαζόταν σωστά “Φερέπαφα” χάρη στη σοφία της και στην “επαφή του φερομένου” (επαφή με το κινούμενο). Ή και για κάτι ανάλογο- για τούτο συνοικεί με αυτήν και ο σοφός Άδης, γιατί κι αυτή σοφή είναι. Τώρα όμως παραλλάσσουν το όνομά της, υπολογίζοντας περισσότερο τον ωραίο ήχο παρά την αλήθεια, ώστε την ονομάζουν “Φερέφαττα”.» (Πλάτωνας, “Κρατύλος”, 404b-d)
Ερμηνεύοντας το όνομα ο Πρόκλος αναφέρει: «Στον Κρατύλο (ο Σωκράτης) θεωρεί πως η εγκόσμια Κόρη (Περσεφόνη), η σύντροφος του Πλούτωνα η οποία εποπτεύει ολόκληρη τη γένεση, έρχεται σε επαφή με την κινούμενη ουσία, και για την επαφή αυτή ονομάστηκε Φερρέφατη.» (Πρόκλος, Περί της κατά Πλάτωνα Θεολογίας, ΣΤ΄, 110) Επομένως η Περσεφόνη είναι θεότητα που συνδέεται με τη γένεση στη φύση και έρχεται σε επαφή με την κινούμενη ουσία, με το παγκόσμιο γίγνεσθαι.
Η συνέχεια >>> VAGIAblog
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου