Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015

Αποσυμβολισμός του μύθου του Κάδμου

[[ δαμ-ων ]]

Β΄ μέρος
Με το θέμα της γνώσης ασχολήθηκε ο Πλάτωνας σε πολλά από τα έργα του. Γι’ αυτόν η γνώση ανυψώνεται σε ανώτερα επίπεδα από τα γήινα, έχοντας σκοπό να μην παρέχει απλά πληροφόρηση αλλά να ανάγει τον άνθρωπο σε θεία κατάσταση. Προς το σκοπό αυτό, πρέπει να γνωρίσει και προσωπικά να κατανοήσει τις γνήσιες ηθικές αξίες. Έτσι είναι αναγκαίο να διαθέτει φιλοσοφική αρετή, που να βασίζεται στην άμεση προσωπική επίγνωση της δομής του σύμπαντος, της φύσης στην οποία ενεργεί, αλλά και της θέσης του ανθρώπου μέσα στο σύμπαν. Αυτή την επίγνωση θα την αποκτήσει ο νους όταν εκπαιδευτεί στην επίπονη επιστημονική σκέψη. Επομένως η επίγνωση αυτή αποτελεί “γνώση” κι εξασφαλίζεται με τη “διδαχή”, με τη διαφορά, όμως, ότι αυτή η διδαχή δεν περιλαμβάνει μόνο μετάδοση “πορισμάτων”. Δεν μπορεί να γίνει κανείς σπουδαίος στοχαστής προσλαμβάνοντας απλά πληροφορίες, αλλά όταν διεγείρει μέσα στη ψυχή του τη δύναμη και τη φιλοδοξία να σκέφτεται ο ίδιος για λογαριασμό του, κι όχι οι άλλοι γι’ αυτόν.
Η ωραιότερη ενασχόληση για τον άνθρωπο είναι η αναζήτηση της αλήθειας και η γνώση της ψυχής. Ο Αριστοτέλης μας λέει: « Των καλών και τιμίων την είδησιν υπολαμβάνοντες, μάλλον σ’ ετέραν ετέρας ή κατ’ ακρίβειαν ή τω βελτιόνων τε και θαυμασιωτέρων είναι, δι’ αμφότερα ταύτα την περί της ψυχής ιστορίαν ευλόγως αν εν πρώτοις τιθείημεν. δοκεί δε και προς αλήθειαν άπασαν η γνώσις αυτής μεγάλα συμβάλλεσθαι, μάλιστα δε προς την φύσιν.» [ Μετάφρ.: Επειδή θεωρούμε πως η γνώση είναι από τα όμορφα και πολύτιμα πράγματα, και μάλιστα η μια περισσότερο από την άλλη, είτε για την ακρίβειά της, είτε γιατί είναι γνώση ανώτερων και θαυμαστότερων πραγμάτων, θα μπορούσαμε εύλογα, και για τους δύο αυτούς λόγους, την έρευνα για την ψυχή να την τοποθετήσουμε μεταξύ των πρώτων. Φαίνεται μάλιστα πως, γενικά στην αναζήτηση της αλήθειας, η γνώση της ψυχής συμβάλλει σημαντικά, και κυρίως στην έρευνα της φύσης, γιατί είναι κάτι σαν αρχή των όντων που έχουν ζωή.] ( Αριστοτέλους “Περί Ψυχής Α’”, 402a, 1-7 ). Κι όλα αυτά συνδέονται με την αρετή.

Η συνέχεια >>> VAGIAblog

Δεν υπάρχουν σχόλια: