O όρος «διατροφικός εφιάλτης» τα τελευταία χρόνια έχει μπει για τα καλά στη ζωή των ανεπτυγμένων κοινωνιών και συμπυκνώνει την τραγική αδυναμία, των θεσμοθετημένων οργάνων και την εξοργιστική ανεπάρκεια μηχανισμών να εγγυηθούν την ασφάλεια και την ποιότητα των τροφίμων που καταναλώνουν οι πολίτες τους.
Η επιδίωξη της αισχροκέρδειας αποδεικνύεται σημαντικότερη της δημόσιας υγείας, με αποτελέσματα οδυνηρά και άκρως ανησυχητικά, καθώς η απάντηση στο ερώτημα «τι τρώμε;» γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη.
Το σκάνδαλο με το επινοθευμένο με ορυκτέλαιο ουκρανικό ηλιέλαιο που ταλανίζει την ελληνική επικαιρότητα της τελευταίες εβδομάδες έχει εντελώς αυτόνομα χαρακτηριστικά.
Δεν αφορά μόνο την καθ΄ όλα προφανή αισχροκέρδεια, αλλά την καταφανή αδυναμία των μηχανισμών προστασίας της ανθρώπινης υγείας να διαδραματίσουν το θεσμικό ρόλο τους.
'Οπως έχει επισημανθεί και στο παρελθόν, το νέο διατροφικό σκάνδαλο αποδεικνύει ότι το κράτος όχι απλώς είναι ανύπαρκτο, αλλά καθίσταται αφερέγγυο και επικίνδυνο για τη δημόσια υγεία, καθώς αποτυγχάνει να εγγυηθεί την προστασία του καταναλωτή έναντι οιουδήποτε επιτηδείου, είτε αυτός προσβλέπει εγκληματικά στη μεγιστοποίηση του οικονομικού κέρδους, είτε δεν λαμβάνει τα απαραίτητα προνοιακά μέτρα για την ασφάλεια των προϊόντων που εμπορεύεται.
Στη δεύτερη περίπτωση, οι αμέλειες ή πλημμέλειες καθίστανται επίσης εγκληματικές και οι ευθύνες της Πολιτείας είναι τεράστιες.
Σε πολιτικό επίπεδο εστιάζονται στα πρόσωπα των αρμόδιων υπουργών, υφυπουργών, γενικών γραμματέων κ.λπ., δηλαδή στην κυβέρνηση.
Σε υπηρεσιακό επίπεδο, οι ευθύνες βαραίνουν πρωτίστως τους επικεφαλής των ελεγκτικών μηχανισμών και τους εντελλόμενους υπαλλήλους.
Και στη μία και στην άλλη περίπτωση η αποτυχία είναι εκκωφαντική.
Και δεν καλύπτεται με την (καθυστερημένη) παραίτηση – επί το ακριβέστερο καρατόμηση- του προέδρου του ΕΦΕΤ...
Oσο η κυβέρνηση -διά των αρμόδιων υπουργών- εξακολουθεί να διακινεί ανέξοδα την υποτιθέμενη αποφασιστικότητά της να πατάξει παρόμοια φαινόμενα, τόσο θα μειώνεται η εμπιστοσύνη των πολιτών στις όποιες καλές προθέσεις της.
Από τη στιγμή που αποδείχτηκε πόσο «διάτρητο» είναι το σύστημα ελέγχων, απαιτείται η λήψη μέτρων, δηλαδή η πλήρης αναδιοργάνωση του κρατικού μηχανισμού στο συγκεκριμένο τομέα ευθύνης.
Τα ημίμετρα και οι λεονταρισμοί δεν αντιμετωπίζουν το μέγιστο πρόβλημα αξιοπιστίας στη διατροφική αλυσίδα.
Μπορούν να εγγυηθούν μόνο τη διαιώνιση του εφιάλτη και φυσικά, τη βέβαιη επανεμφάνισή του που μοιραία καταλήγει στο «Βατερλώ» …
Θεοδώρος Κ. Παπαϊωάννου, Πολιτικός Μηχανικός
τ. Κοινοτάρχης στο Δήμο Βαγίων & Γεν. Γραμ. ΚΕ.Δ.Κ.ΚΕ
τηλ /fax 2262-0222177 . κιν.69-971894448
email : thpapaioannou@in.gr, thpap1@otenet.gr
Η επιδίωξη της αισχροκέρδειας αποδεικνύεται σημαντικότερη της δημόσιας υγείας, με αποτελέσματα οδυνηρά και άκρως ανησυχητικά, καθώς η απάντηση στο ερώτημα «τι τρώμε;» γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη.
Το σκάνδαλο με το επινοθευμένο με ορυκτέλαιο ουκρανικό ηλιέλαιο που ταλανίζει την ελληνική επικαιρότητα της τελευταίες εβδομάδες έχει εντελώς αυτόνομα χαρακτηριστικά.
Δεν αφορά μόνο την καθ΄ όλα προφανή αισχροκέρδεια, αλλά την καταφανή αδυναμία των μηχανισμών προστασίας της ανθρώπινης υγείας να διαδραματίσουν το θεσμικό ρόλο τους.
'Οπως έχει επισημανθεί και στο παρελθόν, το νέο διατροφικό σκάνδαλο αποδεικνύει ότι το κράτος όχι απλώς είναι ανύπαρκτο, αλλά καθίσταται αφερέγγυο και επικίνδυνο για τη δημόσια υγεία, καθώς αποτυγχάνει να εγγυηθεί την προστασία του καταναλωτή έναντι οιουδήποτε επιτηδείου, είτε αυτός προσβλέπει εγκληματικά στη μεγιστοποίηση του οικονομικού κέρδους, είτε δεν λαμβάνει τα απαραίτητα προνοιακά μέτρα για την ασφάλεια των προϊόντων που εμπορεύεται.
Στη δεύτερη περίπτωση, οι αμέλειες ή πλημμέλειες καθίστανται επίσης εγκληματικές και οι ευθύνες της Πολιτείας είναι τεράστιες.
Σε πολιτικό επίπεδο εστιάζονται στα πρόσωπα των αρμόδιων υπουργών, υφυπουργών, γενικών γραμματέων κ.λπ., δηλαδή στην κυβέρνηση.
Σε υπηρεσιακό επίπεδο, οι ευθύνες βαραίνουν πρωτίστως τους επικεφαλής των ελεγκτικών μηχανισμών και τους εντελλόμενους υπαλλήλους.
Και στη μία και στην άλλη περίπτωση η αποτυχία είναι εκκωφαντική.
Και δεν καλύπτεται με την (καθυστερημένη) παραίτηση – επί το ακριβέστερο καρατόμηση- του προέδρου του ΕΦΕΤ...
Oσο η κυβέρνηση -διά των αρμόδιων υπουργών- εξακολουθεί να διακινεί ανέξοδα την υποτιθέμενη αποφασιστικότητά της να πατάξει παρόμοια φαινόμενα, τόσο θα μειώνεται η εμπιστοσύνη των πολιτών στις όποιες καλές προθέσεις της.
Από τη στιγμή που αποδείχτηκε πόσο «διάτρητο» είναι το σύστημα ελέγχων, απαιτείται η λήψη μέτρων, δηλαδή η πλήρης αναδιοργάνωση του κρατικού μηχανισμού στο συγκεκριμένο τομέα ευθύνης.
Τα ημίμετρα και οι λεονταρισμοί δεν αντιμετωπίζουν το μέγιστο πρόβλημα αξιοπιστίας στη διατροφική αλυσίδα.
Μπορούν να εγγυηθούν μόνο τη διαιώνιση του εφιάλτη και φυσικά, τη βέβαιη επανεμφάνισή του που μοιραία καταλήγει στο «Βατερλώ» …
Θεοδώρος Κ. Παπαϊωάννου, Πολιτικός Μηχανικός
τ. Κοινοτάρχης στο Δήμο Βαγίων & Γεν. Γραμ. ΚΕ.Δ.Κ.ΚΕ
τηλ /fax 2262-0222177 . κιν.69-971894448
email : thpapaioannou@in.gr, thpap1@otenet.gr
7 σχόλια:
Tο Ουκρανικό ηλιέλαιο σίγουρα δεν θα είναι το μοναδικό διατροφικό σκάνδαλο.
ΕΤΣΙ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ.ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙ ΚΑΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟ ΗΛΙΕΛΑΙΟ.ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΜΕ ΜΑΚΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ ΕΔΩ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΠΟΙΟΣ ΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ;ΚΑΝΕΙΣ!!
Άκρως επίκαιρο το θέμα πού θίγετε κ.Παπαιωάννου.Ίσως η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ πρέπει να ασχοληθεί -αν η ΗΡΩΝ μας αφήσει ήσυχους- με ζητήματα πού έχουν σχέση με την ακρίβεια, την ανεργία, τον καταναλωτισμό.Οι δημότες της ευρύτερης περιοχής -πέρα φυσικά από τα Βάγια περιμένουν από όλους σας και το BLOG
*ΘΕΣΠΙΕΥΣ*
Τα ενημερωτικά blogs έδειξαν ότι προσφέρουν στον πολίτη. Απο την πληροφοριακή αμάθεια (σκοτάδι) που υπήρχε μας έδωσαν γνώση (φώς).
ΚΟΚΤΕΙΛ ΑΣΥΔΟΣΙΑΣ, ΔΗΛΗΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ
ΕΚΡΗΚΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΛΟΓΩ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑΣ
Όχι μόνον ακριβά, τρώμε αλλά τρώμε και και μολυσμένα τρόφιμα. Την ακρίβεια παραδέχεται πλέον και η κυβέρνηση διά "στόματος Αντώναρου".
Το δεύτερο οφείλεται στο αλαλούμ των ελεγκτικών μηχανισμών.
Από τις 23 Απριλίου ήταν γνωστό ότι κυκλοφορεί μολυσμένο ηλιέλαιο. Το Γενικό Χημείο έκανε ελέγχους, αλλά ο ΕΦΕΤ περίμενε ειδικό σήμα. Στο ενδιάμεσο, άγνωστο πόσο πήγε για απευθείας χρήση ή παρασκευή άλλων προϊόντων.
{15 μέρες μας τάιζαν εν γνώσει τους ηλιορυκτέλαιο"!!!
ΕΙΧΕ ΕΙΣΑΧΘΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ, ΕΝΩ ΑΠΟ ΤΙΣ 23 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΕΙΧΑΝ ΕΙΔΟΠΟΙΗΘΕΙ 3 ΦΟΡΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΟΥΝ
Από τις 23 Απριλίου ήταν γνωστό ότι στην Ευρώπη κυκλοφορεί το μολυσμένο με ορυκτέλαια ηλιέλαιο προέλευσης Ουκρανίας.
Την ημερομηνία αυτή, το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης για τρόφιμα και ζωοτροφές (RASFF) είχε ειδοποιήσει όλες τις χώρες ότι στη Γαλλία έγινε εισαγωγή 40.000 τόνων ηλιέλαιου ύποπτου για μόλυνση.
Η ειδοποίηση αυτή παραλήφθηκε στην Ελλάδα από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, το Γενικό Χημείο του Κράτους και τον ΕΦΕΤ. Παρ'όλα αυτά, ο αρμοδιότερος φορέας από τους τρεις, που είναι ο ΕΦΕΤ, μόνο στις 6 Μαΐου κινητοποιήθηκε, όταν νεότερο alert περιελάμβανε και την Ελλάδα.
Μεταξύ 23 Απριλίου και 6 Μαΐου, το RASFF διεύρυνε τον κατάλογο των χωρών που παρέλαβαν το μολυσμένο ηλιέλαιο. Μετά τη Γαλλία, ειδοποίηση στάλθηκε για την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ολλανδία, τη Μεγάλη Βρετανία.
Όλο αυτό το διάστημα, οι σχετικές αναφορές στον ευρωπαϊκό Τύπο και τα διεθνή πρακτορεία ήταν συχνότατες.
Το εξοργιστικό, που αποδεικνύει το αλαλούμ που επικρατεί με τη διαδικασία ελέγχου και τους φορείς που εμπλέκονται, είναι ότι το Γενικό Χημείο του Κράτους, λαμβάνοντας υπ'όψιν την ειδοποίηση του RASFF, προχώρησε στις 24 Απριλίου σε ελέγχους εισαγόμενων λαδιών στα λίγα τελωνεία που έχει δικαιοδοσία.
"Έδωσαν χρόνο για... ραφινάρισμα"!
Την ίδια στιγμή, ο ΕΦΕΤ περίμενε να υπάρξει ειδική αναφορά για την Ελλάδα, προκειμένου να κινητοποιηθεί. Ετσι, υπήρξε το περιθώριο στις εταιρείες που εισήγαγαν το ύποπτο ηλιέλαιο στην Ελλάδα, να το διοχετεύσουν για ραφινάρισμα και στη συνέχεια για χρήση, είτε απ' ευθείας στην κατανάλωση είτε για την παραγωγή άλλων προϊόντων, όπως μαγιονέζες, φυτικά λίπη, βούτυρα, γλυκά κ.λπ. Για την καθυστερημένη αντίδραση του ΕΦΕΤ απευθυνθήκαμε στον πρόεδρο του φορέα, κ. Ευάγγελο Λάζο, ο οποίος επέμεινε ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορούσε να δώσει εντολή για ελέγχους αν δεν υπήρχε προειδοποίηση για την Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον ίδιο πάνω από το 50% της συνολικής ποσότητας (3.000 τόνοι) έχει δεσμευθεί.
Το ότι έγινε προσπάθεια υποβάθμισης του προβλήματος στην Ελλάδα προκύπτει και από τα όσα ανέφερε η εταιρεία «Ελαΐς», θυγατρική της πολυεθνικής Unilever στην Ελλάδα. Η εταιρεία αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «μετά τους διεξοδικούς εργαστηριακούς ελέγχους, που διενήργησε στο διεθνώς αναγνωρισμένο εργαστήριο Dr. Α. Verwey, διαβεβαιώνει ότι τα προϊόντα της είναι ασφαλή».
Το θέμα είναι γιατί αποφάσισε ξαφνικά να κάνει τους συγκεκριμένους ελέγχους. Αυτό σημαίνει ότι ήξερε και φρόντισε να λάβει τα μέτρα της.
Ετσι, ζητούμενο παραμένει ακόμη ποιες είναι οι ποσότητες που προωθήθηκαν στην κατανάλωση, και κυρίως σε ποια προϊόντα αναμίχθηκε το ύποπτο ηλιέλαιο.
Ήδη η μία από τις 2 μεγάλες εταιρείες, η Μινέρβα, ανακοίνωσε τις συγκεκριμένες μερίδες που αποσύρει. Η «Ελαΐς» μόλις χθες ανακοίνωσε στην ιστοσελίδα της ότι από τώρα το ηλιέλαιο με ημερομηνία ανάλωσης από 27/11/08 έως 16/12/08 αποσύρεται.
Πάντως η «Ε» δεχόταν διαμαρτυρίες καταναλωτών για ελλιπή ενημέρωση. Ο κ. Γρηγόρης Αντωνιάδης, υπεύθυνος επικοινωνίας της «Ελαΐς», παραδέχτηκε ότι οι έλεγχοι έγιναν επειδή υπήρχαν πληροφορίες για επιμόλυνση ηλιελαίου στην Ευρώπη.
Επανέλαβε δε ότι από τα αποτελέσματα δεν προέκυψε κάτι το επιβαρυντικό. Παρ' όλα αυτά απέσυρε το ηλιέλαιο σεβόμενος την ανησυχία του κοινού.
Η νέα διατροφική κρίση αποδεικνύει για ακόμη μια φορά το πρόβλημα με την αποτελεσματική λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών και την ανυπαρξία αξιόπιστου μηχανισμού διαχείρισης διατροφικών κρίσεων.
Από το ΠΑΣΟΚ ο υπεύθυνος του τομέα Ανάπτυξης Μιχάλης Χρυσοχοΐδης θέτει μια σειρά προβληματισμών που αναδεικνύουν την προβληματική λειτουργία των μηχανισμών ελέγχου τροφίμων στην Ελλάδα. Επισημαίνει αφ'ενός την αδράνεια του ΕΦΕΤ για το διάστημα 23 Απριλίου-6 Μαΐου, ενώ θέτει μια σειρά ερωτήματα, όπως για τη συνολική ποσότητα του επιμολυσμένου ηλιέλαιου που διακινήθηκε στην Ελλάδα, το κατά πόσο ποσότητες εισήχθησαν απ'ευθείας χωρίς τη μεσολάβηση ενδιάμεσων, τα είδη τροφίμων στα οποία χρησιμοποιήθηκε το ύποπτο λάδι, και πώς θα διασφαλίσει η κυβέρνηση την πλήρη και αποτελεσματική απόσυρση του προϊόντος και όλων των παραγώγων του από όλα τα σημεία πιθανής διάθεσής του.
"Η διαδρομή του ηλιέλαιου".
Σύμφωνα με τηλεγράφημα του Ασοσιέιτεντ, οι 40.000 τόνοι ουκρανικού ηλιέλαιου ξεφορτώθηκαν κατ' αρχήν στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας, στην οποία διατέθηκαν ορισμένες ποσότητες.
Στη συνέχεια εισαγωγές έκαναν Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία. Στην Ελλάδα εισήχθη στα τέλη Φεβρουαρίου.
Οσο για τον τρόπο επιμόλυνσης, αυτή προέκυψε από την αποθήκευση του ηλιέλαιου σε δεξαμενή της Ουκρανίας, η οποία προηγουμένως περιείχε ορυκτέλαια και δεν είχε καθαριστεί καλά, προκειμένου να δεχτεί το βρώσιμο λάδι. *
"Πανάκριβα και επικίνδυνα".
Οι Ελληνες καταναλωτές, όχι μόνο πληρώνουν ακριβά τα τρόφιμα, αλλά δεν ξέρουν και τι τρώνε. Η απόδοση των μέτρων για την ακρίβεια «θα καθυστερήσει», σύμφωνα με τον αναπληρωτή, κυβερνητικό εκπρόσωπο, ενώ οι χειρισμοί των αρμόδιων υπηρεσιών, μετά τη διατροφική κρίση του ηλιέλαιου, δείχνουν εκτός από την αβελτηρία που επιδείχθηκε και την ανυπαρξία ενός αξιόπιστου μηχανισμού διαχείρισης παρόμοιων κρίσεων.
Χθες ο Ευάγγελος Αντώναρος, όταν κλήθηκε να σχολιάσει τη διαφορά τιμών ανάμεσα σε Βερολίνο και Ελλάδα (πίνακας στη χθεσινή «Ε»), αναγνώρισε ότι όντως υπάρχει μεγάλο πρόβλημα, το οποίο δεν έχει να κάνει με τις τιμές του πετρελαίου, του ρυζιού κ.λπ.
Ο ίδιος παραδέχτηκε ότι κάποιες αυξήσεις «δεν δικαιολογούνται». Ωστόσο συνέστησε να μη γίνεται σύγκριση ανόμοιων προϊόντων, σε ανόμοια σημεία πώλησης.
Επίσης, επέμεινε ότι τα μέτρα που ανήγγειλε το ΥΠΑΝ θέλουν ένα χρόνο για να αποδώσουν και ότι οι έλεγχοι έχουν ενταθεί.
Η αδυναμία της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει την ακρίβεια, βρέθηκε και στο στόχαστρο του πρώην υφυπουργού Πέτρου Τατούλη. «Στο θέμα της ακρίβειας σαφέστατα υπάρχει τεράστιο πρόβλημα, γιατί υπήρξε αδυναμία από πλευράς μας πολύ γρήγορα να κινηθούμε σε όλες αυτές τις μεταβολές που απαιτούνταν, για να λειτουργήσει η αγορά», δήλωσε στο ρ/σ «98,9». «Δεν λειτούργησε η αγορά, δεν λειτούργησε ο ανταγωνισμός, υπάρχουν δομικά και θεσμικά προβλήματα, με απόρροια την έξαρση της ακρίβειας», κατέληξε ο ίδιος.
"Από τις διοξίνες στη μούχλα"!
Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες συνεχόμενων αποκαλύψεων για διατροφικά σκάνδαλα στην Ελλάδα. Η νόσος των «τρελών αγελάδων», τα κοτόπουλα με τη διοξίνη, τα χαλασμένα γιαούρτια, το μέλι με τα χημικά, η έξαρση της γρίπης των πουλερικών συνθέτουν το επικίνδυνο διατροφικό προφίλ.
Κατά τη διάρκεια του 1982 εμφανίζονται στη Μεγάλη Βρετανία τα πρώτα βοοειδή και πρόβατα που έχουν προσβληθεί από «BSE», δηλαδή από σπογγώδη εγκεφαλοπάθεια.
Το 1999 ξεκινά από το Βέλγιο μια κρίση με άξονα την ανίχνευση διοξινών σε κοτόπουλα. Χιλιάδες κοτόπουλα αποσύρθηκαν από τη βελγική αγορά, και μάλιστα από δύο αλυσίδες σουπερμάρκετ που έχουν παρουσία και στην Ελλάδα.
Οι αναλύσεις εντόπισαν υψηλές συγκεντρώσεις διοξινών στη ζωοτροφή που χρησιμοποιήθηκε. Εξαιτίας της υπόθεσης αυτής, η Ευρωπαϊκή Ενωση είχε εκδώσει συγκεκριμένη Οδηγία, όπου θεσμοθετήθηκαν κάποια πρώτα στάνταρντ για την παρουσία διοξινών σε ζωοτροφές.
Κοτόπουλα της συγκεκριμένης παρτίδας, σύμφωνα με τις βελγικές Αρχές, δεν είχαν εισαχθεί στην Ελλάδα.
Επειτα από καταγγελίες καταναλωτών, τον Φεβρουάριο του 2005 στον ΕΦΕΤ για αλλοιώσεις σε γιαούρτια Total, ο Φορέας προχώρησε σε ελέγχους στις εγκαταστάσεις παραγωγής. Εκεί διαπιστώθηκε πως τα συγκεκριμένα γιαούρτια, παρ' ότι δεν είχε παρέλθει η ημερομηνία λήξης τους, εμφάνιζαν επιφανειακή μούχλα.
Η εταιρεία τότε παραδέχθηκε ότι κάποιο σφάλμα στη γραμμή παραγωγής είχε αποτέλεσμα την επιμόλυνση των γιαουρτιών και απέσυρε άμεσα περισσότερα από 350.000 γιαούρτια.
Την ίδια χρονιά, σε διεθνή ανησυχία μεταβάλλεται η υποψία για την εμφάνιση κρούσματος γρίπης των πτηνών σε Ισραήλ, Ρουμανία και Τουρκία. Σφαγή ή αυστηρό περιορισμό των πτηνών συνέστησαν οι αρμόδιοι φορείς σε όσους είχαν οικόσιτα ζώα, ενώ απαγορεύτηκαν το κυνήγι και η διακίνηση πουλερικών σε πολλές περιοχές της χώρας μας.
Λίγο αργότερα, στην αγορά εμφανίστηκαν ακατάλληλες παρτίδες μελιού που περιείχαν επικίνδυνες καρκινογόνες ουσίες. Αδιάθετες ποσότητες, όπως πληροφορούσε το ΓΕΣ και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, είχαν ανιχνευθεί και στις αποθήκες του στρατού.
Με συνοπτικές διαδικασίες αποσύρθηκαν άμεσα από την ελληνική αγορά όλες οι ποσότητες μελιού που περιείχαν την ουσία παραδιχλωροβενζόλιο.
Πριν από λίγους μήνες, τον Οκτώβριο του 2007, κλιμάκια ελέγχου της νομαρχίας Πειραιά «μπλοκάρουν» την είσοδο στην Ελλάδα μεγάλης ποσότητας αμύγδαλων από την Αμερική. Οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι στα συγκεκριμένα φορτία υπήρχαν πάνω από 40 τόνοι ακατάλληλα αμύγδαλα, τα οποία εμφάνιζαν υψηλό ποσοστό εντομότρητων καρπών, και μάλιστα με παρουσία νεκρών εντόμων.
Και τώρα είμαστε αντιμέτωποι με το ηλιέλα .
Έλεγχοι
* ΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΜΕΤΑ το alert της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τη Μεγάλη Πέμπτη 24 Απριλίου 2008, το Γενικό Χημείο του Κράτους δέσμευσε ποσότητες των συγκεκριμένων παρτίδων προϊόντος που εισάγονταν στη χώρα, όπως ενημερώνει το υπουργείο Οικονομικών. Τα δύο επίμαχα φορτία του ουκρανικού ηλιέλαιου δεν αποκλείεται να έχουν φτάσει και στην Ελλάδα, αφού ουδείς ενημερώνει επίσημα ότι δεν συνέβη το αντίθετο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, οι εισαχθείσες ποσότητες «πιάστηκαν» στα τελωνεία του Πειραιά, της Πάτρας και της Χαλκίδας. Και ελέγχονται τόσο για τη γνησιότητα, την ποιότητα και την ασφάλεια όσο και για το αν είναι νοθευμένες ή επιμολυσμένες από το Γενικό Χημείο, το οποίο έχει και την αρμοδιότητα ελέγχου ή δέσμευσης μόνο των προϊόντων που περνούν από τα τελωνεία, δηλαδή κατά την εισαγωγή τους στη χώρα.
ΠΗΓΕΣ: "ΗΜΕΡΗΣΙΟΣ ΤΥΠΟΣ-ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ & "ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 10/05/2008"."
Τι να πρωτοθυμηθούμε από τα διατροφικά σκάνδαλα και κυρίως από ποιους και πως και πόσο να προφυλαχτούμε...
Κι αν δεν υπήρχαν οι ανεξάρτητες φωνές στα ΜΜΕ και το Διαδίκτυο-blogs και κάποιες Περιββαλοντικές ΜΚΟ που αναδεικνύουν και "διαχέουν" την σχετική πληροφόρηση για τα σκάνδαλα και τοςυ εγκληματίες που ασύδοτα κερδσκοπούν, σε βάρος της υγείας μας, φαντασθείτε τι θα τρώγαμε και τι θα πίναμε, χωρίς να το μάθουμε ποτέ!
Ενώ τώρα τουλάχιστον έστω και αν δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, τουλάχιστον μαθαίνουμε κάποια πράγματα και οι ασύδοτοι αυτοί "παραγωγοί-εγκληματίες" ή τυποποιητές, θα είναι πιο επιφυλακτικοί την επόμενη φορά στη νοθεία...
Τάδε έφη:'"SFIGGA"
Τα συμφέροντα μπλόκαραν τις αρμοδιότητες του ΕΦΕΤ...
Υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Γεωργίας «αποψίλωσαν» τον Φορέα!!!
«EΘΝΟΣ» 25/5/2008.
Για συμφέροντα στην αγορά των τροφίμων, δείχνοντας ευθέως την καθοδήγησή τους και αφήνοντας αιχμές ως προς τη σκοπιμότητα της δράσης τους, αποκάλυπτε ο Ι. Βλέμμας στην επιστολή του προς τον πρωθυπουργό.
Διατροφικός εφιάλτης
Τα συμφέροντα μπλόκαραν τις αρμοδιότητες του ΕΦΕΤ
11.000 τόνοι κατέληξαν σε άγνωστα...
Πρόκειται για δύο υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με το περιεχόμενο της επιστολής, οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι την ανάγκη έκδοσης νομοθετικών κειμένων από το υπουργείο, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις νόμων για την άσκηση των αρμοδιοτήτων, στόχευσαν στην αποψίλωση του ΕΦΕΤ:
«Πρέπει να σημειώσουμε ότι οι δύο υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΑΑΤ, που φαίνεται να χειρίζονται την προσπάθεια αυτή, αφενός είναι κατώτερα στελέχη στην ιεραρχία του υπουργείου του, αφετέρου ο ένας από τους δύο έχει χάσει εδώ και πολλά χρόνια την έξωθεν καλή μαρτυρία αναφορικά με την πολιτική και κοινωνική του συμπεριφορά».
Αγωνίζονται με ζήλο
Ο κ. Βλέμμας, σε άλλο σημείο της επιστολής του, επισημαίνει:
«Αποτελεί παράδοξο το γεγονός ότι οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΑΑΤ αγωνίζονται πεισματικά (ποιο το κέρδος;) να αφαιρέσουν αρμοδιότητες του ΕΦΕΤ, που είναι νομοθετικά κατοχυρωμένες για να μεταφερθούν όχι στο ίδιο (ΥΠΑΑΤ), μια και δεν κάνει ελέγχους, αλλά στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.
Ο αγώνας αυτός -μέχρι και απεργίες- κατά την άποψή μας είναι περιττός και ακατανόητος, επειδή οι ΝΑ έχουν χαρακτηριστεί με τη νέα νομοθεσία Αρμόδιες Αρχές Ελέγχου Τροφίμων και το σύνολο σχεδόν των αρμοδιοτήτων του ΕΦΕΤ για τον έλεγχο των τροφίμων τούς έχει μεταβιβαστεί.
Συνεπώς ο ανελέητος, πολλές φορές, και συνεχής αγώνας που γίνεται από τους υπηρεσιακούς παράγοντες του ΥΠΑΑΤ αφορά ζήτημα το οποίο έχει λυθεί.
Κατά την άποψή μας ένα και μοναδικό σκοπό εξυπηρετεί.
Την αφαίρεση αρμοδιοτήτων από τον ΕΦΕΤ με σκοπό την υποβάθμισή του. Ποιους, άραγε, εξυπηρετεί αυτό; Εχουν ενοχλήσει οι αποτελεσματικοί έλεγχοι του ΕΦΕΤ και η επιβολή αυστηρών διοικητικών κυρώσεων κάποιους και γιατί;
Είναι εύλογα τα ερωτήματα», τονίζει ο τότε πρόεδρος του ΕΦΕΤ.
Στο κενό και η επιστολή προς τον Χρ. Φώλια
Στο... κενό όμως έπεσε και η επιστολή του Ι. Βλέμμα που απέστειλε στον υπουργό Ανάπτυξης Χ. Φώλια στις 30 Οκτωβρίου του 2007, επισημαίνοντάς του τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ΕΦΕΤ με τη σύγχυση των αρμοδιοτήτων του με αυτές του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
«Ηδη διανύουμε ένα παρατεταμένο διάστημα διττής ισχύος ενός νομοθετικού πλαισίου με εγγενείς αντιθέσεις και αλληλοεπικαλύψεις, πέραν κάθε νομιμότητας, το οποίο επιτείνει τη σύγχυση και αβεβαιότητα στη λειτουργία των αρμόδιων υπηρεσιών ελέγχου.
Η κατάσταση αυτή χαρακτηρίζει τόσο την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό και ειδικότερα στα αρμόδια όργανα της ΕΕ όσο και τα τεκταινόμενα κατά την άσκηση του επίσημου ελέγχου σε εθνικό επίπεδο.
Μας πήραν χαμπάρι...
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στον πρόσφατο Κοινοτικό έλεγχο που δέχθηκε η χώρα μας από το FVO στους τομείς του κρέατος και γάλακτος, όχι μόνο έγινε αντιληπτό το τραγελαφικό γεγονός των αντικρουόμενων νομοθετικών ρυθμίσεων σχετικά με την εφαρμογή της Κοινοτικής νομοθεσίας αλλά αμφισβητήθηκε ευθέως η αποτελεσματική συνεργασία, τόσο σε επίπεδο χάραξης πολιτικής στον επίσημο έλεγχο των τροφίμων όσο και σε ζητήματα καθημερινής εφαρμογής», περιέγραφε χαρακτηριστικά ο κ. Βλέμμας.
Εξάλλου, ο τότε πρόεδρος του ΕΦΕΤ, επισύναπτε αποσπάσματα κοινοτικών εκθέσεων αλλά και περιστατικών παρεμπόδισης των ελέγχων:
«Σε αυτή τη συγκεχυμένη κατάσταση σύγκρουσης αρμοδιοτήτων μεθοδεύονται πρακτικές που δεν συνάδουν με τη νομιμότητα και καταρρακώνουν το κύρος των υπηρεσιών.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής:
Παρεμποδίστηκε η άσκηση επίσημου ελέγχου από κλιμάκιο του ΕΦΕΤ σε γαλακτοκομική επιχείρηση της Λάρισας με το αιτιολογικό ότι ο ΕΦΕΤ δεν έχει αρμοδιότητα.
Στην ίδια περιοχή παρεμποδίστηκε ο επιτόπιος έλεγχος για χορήγηση κωδικού αριθμού έγκρισης σε επιχείρηση επεξεργασίας παραπροϊόντων κρέατος.
Με μορφή παραινέσεων και, σε αρκετές περιπτώσεις, με άσκηση πίεσης απαιτείται από τις διευθύνσεις Κτηνιατρικής οι αιτήσεις για χορήγηση κωδικού αριθμού έγκρισης να κατευθύνονται προς τη γενική διεύθυνση Κτηνιατρικής και όχι προς τον ΕΦΕΤ, με πρόδηλη την επιδίωξη δημιουργίας τετελεσμένου όσον αφορά την εφαρμογή των διατάξεων του ΠΔ.
Στα σκουπίδια οι προηγούμενες προσπάθειες...
«Με την Κοινή Υπουργική Απόφαση του 2006, που εκδόθηκε με πρωτοβουλία και επίπονες προσπάθειες του υπουργού Ανάπτυξης, Δ. Σιούφα, η κυβέρνηση του κ. Κώστα Καραμανλή είχε σαφή, ενιαία και διαμορφωμένη πολιτική για τον έλεγχο των τροφίμων.
Εβαζε τέλος στις συντεχνιακές αντιλήψεις, στις συγκρούσεις και στις ατέρμονες συζητήσεις που επικρατούσαν για πολλά χρόνια στη χώρα μας μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών για την πολιτική στον έλεγχο των τροφίμων.
Παράλληλα ικανοποιούσε μια πάγια απαίτηση των διαφόρων φορέων, επαγγελματικών συλλόγων, βιομηχανίας τροφίμων, καταναλωτικών οργανώσεων κ.λπ., ιδίως όμως της ΕΕ».
Καμπανάκι κινδύνου
Αυτά υπογραμμίζει ο Ι. Βλέμμας στην επιστολή του προς τον πρωθυπουργό, περιγράφοντας ταυτόχρονα τις ενέργειες που έκανε ο ΕΦΕΤ, ώστε να οργανωθεί και ως μία εκ των δύο κεντρικών αρμόδιων Αρχών και να ανταποκριθεί στον ρόλο της που είναι η εποπτεία και ο έλεγχος της αγοράς τροφίμων από τη βιομηχανία μέχρι το ράφι.
Ο τότε πρόεδρος του ΕΦΕΤ στην επιστολή του που έγραψε, κι ενώ ακόμη το επίμαχο ΠΔ του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης καθώς και μία υπουργική απόφαση είχαν τη μορφή σχεδίου, προειδοποιούσε τον κ. Καραμανλή πως η υπογραφή τους:
Ανατρέπει πλήρως τις ρυθμίσεις για τον έλεγχο των τροφίμων που υιοθετήθηκαν πρόσφατα.
Ακυρώνει τον ουσιαστικό και πλήρη διαχωρισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ ΕΦΕΤ και ΥΠΑΑΤ.
Επαναφέρει τις συντεχνιακές αντιλήψεις και συγκρούσεις που επικρατούν για πολλά χρόνια στη χώρα μας στον έλεγχο των τροφίμων μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών.
«Οι Νομαρχίες αδρανούν για ψηφοθηρικούς λόγους»
Για ανύπαρκτους ελέγχους των αρμόδιων υπηρεσιών σε νομαρχίες, εξαιρώντας της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, κάνει λόγο ο Ι. Βλέμμας.
Τις αποδίδει στους ψηφοθηρικούς λόγους, καθώς τότε πλησίαζαν και οι νομαρχιακές εκλογές, αλλά και στις συγγενικές ή φιλικές σχέσεις των υπαλλήλων με τους ελεγχόμενους επιχειρηματίες:
«Προσεκτική μελέτη και αξιολόγηση των ελέγχων στα τρόφιμα από τις ΝΑ αποδεικνύει ότι ελάχιστες νομαρχίες κάνουν ελέγχους μεγάλης κλίμακας και δημοσιοποιούν τα αποτελέσματά τους.
Στις υπόλοιπες περίπου 50 η δραστηριότητα αυτή είναι περιορισμένη έως ανύπαρκτη. Βασικές αιτίες, το ψηφοθηρικό κόστος (νομαρχιακές εκλογές) και ελεγκτές-υπάλληλοι που διεξάγουν ελέγχους σε επιχειρήσεις τοπικής κοινωνίας που διανέμουν και εργάζονται. Το πρόβλημα αυτό είναι εντονότερο στις πιο μικρές και αραιοκατοικημένες περιοχές, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις οι ελεγκτές κατά πάσα πιθανότητα ελέγχουν μια επιχείρηση τροφίμων στην οποία ενδεχομένως εργάζονται φιλικά ή συγγενικά τους πρόσωπα. Τα παραπάνω αναφερθέντα επηρεάζουν αποφασιστικά την ομοιογένεια και κατ επέκταση τη διαφάνεια των ελέγχων».
Δια την αντιγραφή:Τάδε έφη:"SFIGGA"
Τα σχόλια:"ΕΛΛΑΣ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΣΟΥ"!!!
Και καλά το ίδιο συνέβη και σε άλλες χώρεσ που την "πάτησαν" με το ηλιέλαιο...
Αλλά εκεί άραγε, υπάρχει έστω και "δείγμα", των επικαλυπτομένων συν-αρμοδιοτήτων των κρατικών ελεγκτικών μηχανισμών, που, φτάνει έως τα πρόθυρα της υπονόμευσης του ενός από τους άλλους και την προσπάθεια απαξίωσης του ενός σε βάρος του άλλου;
Και μιλάμε για τη δημόσια υγεία υποτίθεται!!!
Τάδε έφη:"SFIGGA"
ΔΕ ΘΑ ΠΕΘΑΝΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΚΟΥΦΑΛΑ ΝΟΘΕΥΤΗ...
Μην το κουράζουμε άλλο...Το φάγαμε το ορυκτέλαιό μας. Αν δε το φάγαμε στο σπίτι μας το τσιμπήσαμε στα αγαπημένα πατατάκια του κανακάρη μας κι αν γλιτώσαμε απ’ αυτά μας το σέρβιραν στο φαστφουντάδικο της γειτονιάς. Σιγά μην περίμεναν τον κυρ Φώλια να τους διαβεβαιώσει ότι είναι καλό το ηλιέλαιο-ορυκτέλαιο.
Και να ‘ταν μόνο αυτό... Και τι δεν περιλαμβάνει ο διατροφικός εφιάλτης : ολόφρεσκα καλαμαράκια με κάδμιο, φρέσκα ψάρια με αρσενικό, μοσχαράκι με αφθώδη πυρετό, αλλοιωμένα κοτόπουλα, ″φαρμακωμένα″ χοιρινά, κρέατα με διοξίνες, λαχανικά με υπολείμματα φυτοφαρμάκων και άλλους δαίμονες ων ουκ έστιν αριθμός. Γι’ αυτό σου λέω να μας πεθάνουν θέλουν αυτοί ...θα τους τρελάνουμε εμείς!
Έρημε πολίτη από πού να φυλαχτείς όταν οι φύλακές σου φυλάνε τους κερδοσκόπους και στήνουν χορό καταμεσήμερο, ανενόχλητοι οι διατροφικοί δαίμονες στο τραπέζι σου; Ποιος θα σε προστατέψει από τους προστάτες σου αν δεν πάρεις τη ζωή στα χέρια σου;
Καταλαβαίνεις τώρα πόσο απέχει η ″Σημιτική ισχυρή Ελλάδα ″και το″ Καραμανλικό επανιδρυθέν κράτος ″από την πραγματικότητα; Όσο η Ελλάδα από την Ουκρανία είπες; Κοντά έπεσες; Και καταλαβαίνεις τώρα πόσο μεταξύ τους μοιάζουν; Όσο δυο σταγόνες νερό είπες; Πάλι μέσα έπεσες.
Με την επιβολή προστίμων και την πιθανή καρατόμηση του προέδρου του ΕΦΕΤ ξεμπερδεύουμε και μ' αυτό.
Γι’ αυτό σου ξαναλέω. Δεν πέθανες ακόμα, παρόλες τις φιλότιμες προσπάθειες που κάποιοι κάνουν; Δεν πρόκειται να πεθάνεις ποτέ.
Δημοσίευση σχολίου