Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2008

"Δυστυχώς επτωχεύσαμεν..."



Από τάδε έφη:"SFIGGA"

Μια νεοελληνική σχεδόν "παροιμιώδης" έκφραση, που αποδίδειτην έσχατη απελπισία των κυβερνώντων και την πλήρη οικονομική καταστροφή που έλαβε χώρα... 
Αν λοιπόν όπως και ο κ. ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ επιχειρήσουμε τους ιστορικούς συνειρμούς θα διαπιστώσουμε τα ακόλουθα για την τότε oικονομική πολιτική του Χαρίλαου Τρικούπη:
"Ο Χαρίλαος Τρικούπης υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα πολιτικά πρόσωπα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Η πολιτική του σταδιοδρομία ξεκίνησε το 1865 με την εκλογή του ως βουλευτής Μεσολογγίου. Έγινε πρωθυπουργός για πρώτη φορά το 1875, στη συνέχεια το 1878, 1886 και 1892. Το 1895 παραιτήθηκε οριστικά και αποχώρησε από τη πολιτική ζωή, έχοντας δεχτεί πιέσεις από την βασιλική αυλή και τους ξένους. 
Το όνομα του είναι συνδεδεμένο με τον αγώνα για την εμπέδωση του κοινοβουλευτισμού στη χώρα μας, κάτι για το οποίο ήρθε και σε διάσταση με το βασιλιά. 
Εξίσου, όμως, σημαντική μπορεί να θεωρηθεί και η οικονομική πολιτική που εφάρμοσε. 
Διακηρύσσοντας ο Τρικούπης ότι βάσις πάσης ενέργειας είναι "η οικονομική αποκατάστασις" ,σχεδίασε και εφάρμοσε μια τολμηρή και μακρόπνοη πολιτική επιδιώκοντας τον εκσυγχρονισμό της χώρας, ώστε να φτάσει τα ευρωπαϊκά επίπεδα. 
Όπως μας αναφέρει ο Καρολίδης, είχε πρωταρχικό στόχο την οικονομική ανόρθωση του ελληνικού κράτους. 
Αν και οπαδός της μεγάλης εθνικής ιδέας, ο Τρικούπης πίστευε πως η πραγμάτωση της θα ερχόταν μέσω μιας ισχυρής οικονομίας που θα καθιστούσε το βασίλειο σε χρηματιστήριο της ανατολής. 
Προφανώς η επίτευξη μιας ισχυρής οικονομίας όπως την οραματιζόταν, δεν ήταν εύκολη υπόθεση αν αναλογιστούμε ότι η Ελλάδα τότε δεν είχε καν επαρκές οδικό δίκτυο. Έτσι την εκτέλεση μεγάλων έργων υποδομής και κατόρθωσε να αποκτήσει η χώρα σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, να διανοιχτεί η διώρυγα της Κορίνθου, να αποξηρανθεί η λίμνη της Κωπαΐδας, να παραδοθούν μεγάλες εκτάσεις στη καλλιέργεια και να εκτελεστούν σημαντικά έργα στα λιμάνια της χώρας. 
Το κέρδος ήταν πολλαπλό. 
Τόσο για την προσέγγιση της Ελλάδας στους ρυθμούς ανάπτυξης των τότε ευρωπαίκών χωρών όσο και για την απόκτηση εγγυήσεων για σύναψη δανείων. 
Η κυβέρνηση είχε πληρώσει ακριβά αυτή την έλλειψη απαραίτητων εγγυήσεων όταν αναγκάστηκε για την αποπεράτωση ενός δανείου να δεχτεί σκληρούς όρους όπως τον έλεγχο της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας από ξένους απεσταλμένους π.χ. του Άγγλου Εδουάρδου Λω.
Το πρόβλημα που πάντα προέκυπτε για την εκτέλεση και αποπεράτωση των παραπάνω έργων υποδομής, ήταν η εξεύρεση των οικονομικών πόρων και των παραγόντων που θα τα χρηματοδοτούσαν. 
Έτσι ο Τρικούπης επεδίωξε την αναμόρφωση της φορολογίας με στροφή στους έμμεσους φόρους και τα μονοπώλια. 
Αρκετές φορές χρειάστηκε να τα επαναφέρει, όποτε ο πολιτικός του αντίπαλος Δεληγιάννης τα καταργούσε, και σε συνάρτηση με την επιβολή των άμεσων φόρων και των τελωνιακών δασμών έσωζε προσωρινά την οικονομική κατάσταση της χώρας και προχωρούσαν τα δημόσια έργα.
Στο σχέδια του προβλέπονταν ρυθμίσεις για το τελωνιακό δασμολόγιο και εφαρμογή μονοπωλιακού συστήματος σε πετρέλαιο και φώσφορο και με κάποιες βελτιώσεις στον τρόπο είσπραξης των τελών τους, εκτός από τα έσοδα που επέφερε, χτυπούσε παράλληλα και το λαθρεμπόριο. 
Στο δεύτερο προέβλεπε την ελάττωση των δασμών σε βιομηχανικές πρώτες ύλες και σε πρώτης ανάγκης αγαθά διατροφής του λαού και αυτό σε συνδυασμό με αύξηση των επιβαρύνσεων στις εύπορες τάξεις. Βαρύτητα έδωσε και στο τρόπο είσπραξης των φόρων από αυτούς. 
Με αυτόν τον τρόπο διόρθωνε κάπως τη κατάσταση της φοροδιαφυγής, που είχε επιδεινωθεί είτε με τους τρόπους που πάντα έβρισκαν οι εύπορες τάξεις να φοροδιαφεύγουν, είτε ακόμα και με τις προτροπές της αντιπολίτευσης στο κόσμο να παύσει να πληρώνει φόρους. 
Ένας άλλος τρόπος εύρεσης πόρων ήταν η σύναψη δανείων. Η στροφή προς εσωτερικό και εξωτερικό δανεισμό καθώς και κάποιες ρυθμίσεις σε αυτά, αποτέλεσαν βασικά στοιχεία της οικονομικής πολιτικής του Χαρ. Τρικούπη. 
Μια περίπτωση εσωτερικού δανεισμού παρατηρούμε μετά τις εκλογές του 1892 όταν η κυβέρνησή του, στην οποία ο ίδιος είχε αναλάβει το υπουργείο οικονομικών, στράφηκε προς το δανεισμό από Έλληνες κεφαλαιούχους για τη πληρωμή τοκομεριδίων κυρίως σε πιστωτές από το εξωτερικό.
Για να αποφύγει, όμως, την ανωμαλία που θα προκαλούσε αυτή η εξαγωγή νομίσματος, (δηλαδή το πρόβλημα ρευστότητας στην εσωτερική αγορά) εφήρμοσε οικονομικούς συνδυασμούς που στόχευαν στη μετατροπή εσωτερικών δανείων σε εξωτερικά. 
Συνολικά μετατράπηκαν 10 δάνεια και το όφελος για το προϋπολογισμό ήταν περίπου 6,5 εκατομμύρια. 
Ο εξωτερικός δανεισμός ήταν - και είναι-μια κάπως περίπλοκη υπόθεση. Για ευνοϊκότερους όρους σύναψης δανείων, ήταν και είναι αναγκαίο να υπάρχουν οι απαραίτητες εγγυήσεις. 
Για το λόγο αυτό τότε δόθηκε βαρύτητα σε μεγάλα δημόσια έργα. 
Η εθνική όμως αξιοπιστία τελικώς καταρρακώθηκε από στο περιβόητο δάνειο του 1892 από την Αγγλία. Όχι τόσο για τη σκληρότητα των όρων του, που προέβλεπε δημοσιονομικό έλεγχο της κατάστασης της Ελλάδος από το λόρδο Εδουάρδο Λω, αλλά από τις διάφορες επεμβάσεις που έγιναν ώστε να παρεμποδιστεί η χορήγησή του.
Οι ενέργειες υποκινήθηκαν από κερδοσκοπικούς κύκλους του εξωτερικού και ιδίως της Γαλλίας (με την υπονόμευση του δανείου από τον απεσταλμένο της Ρου) και τον ομογενή Βλαστό, που προσμονούσανσε μια γρήγορη κήρυξη της χώρας σε "πτώχευση", για δικούς τους λόγους.
Παρ' όλες τις δυσκολίες, οι κυβερνήσεις Χαρ. Τρικούπη κατάφερναν τη χορήγηση δανείων. Αυτό όμως είχε ως αποτέλεσμα η χώρα να μπει σε ένα φαύλο κύκλο. Όσο το δημόσιο ταμείο γέμιζε με έσοδα από δάνεια, άλλο τόσο αμέσως άδειαζε για τη πληρωμή τοκοχρεωλυσίων των παλαιότερων δανείων. 
Η συνέπεια ήταν η χώρα να αδυνατεί να αντεπεξέλθει με συνέπεια στις υποχρεώσεις της προς τους πιστωτές της και σε συνδυασμό με τις πιέσεις και υπονομεύσεις των κερδοσκοπικών κύκλων, μοιραίως φτάσαμε στη χρεοκοπία του 1893. 

Συμπέρασμα.

Οι τότε νεόπλουτοι επιχειρηματίες, τα χρηματιστηριακά και κερδοσκοπικά κέντρα, που δικαίως έκαναν τότε τον Εμμανουήλ Ροΐδη να αγανακτήσει, πολλές φορές φάνηκαν πιο δυνατά ακόμα και από τις κυβερνήσεις του Χαρίαλου Τρικούπη και το έργο του μεγάλου πολιτικού δεν μπορούμε να πούμε πως μηδενίστηκε από την χρεοκοπία του 1893, αν και το μόνο θετικό από εκείνη τη χρονιά ήταν η παράδοση στη ναυσιπλοΐα της διώρυγας της Κορίνθου. 
Όντως όμως ο Χαρ. Τρικούπης κατάφερε την αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης και συνεπώς την προσέγγιση της βιομηχανοποιημένης δύσηςενώ συνέβαλε στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. 
Σε αυτό ίσως ευνοήθηκε σημαντικά από την ύφεση του διεθνούς εμπορίου, που είχε ως αποτέλεσμα την εισροή στην Ελλάδα κεφαλαίων πλούσιων ομογενών και τη στροφή ξένων επενδυτών προς τα Βαλκάνια. Αυτό δε το κλίμα επέτρεψε την ανάπτυξη τραπεζικών εργασιών, την ίδρυση χρηματιστηρίου και ενίσχυσε τη προσπάθεια για την ίδρυση μεγάλων βιομηχανιών. 
Εδώ ποιπόν είναι που κάνουν διαχρονικά την εμφάνισή τους, στις περιπτώσεις οικονομικής ανάπτυξης, οι μη "υγιείς οικονομικοί παράγοντες" που στόχο είχαν την απόλυτη εκμετάλλευση και την απόλυτη κερδοσκοπία. 
Ίσως στην εποχή αυτή και στην χαραυγή του 20ου αιώνα οι υπερβολικές δαπάνες των πολεμικών κινητοποιήσεων που απαιτούσε η Μεγάλη Ιδέα, οι κακοί χειρισμοί των οικονομικών σε μερικές περιπτώσεις και ο υπερβολικός δανεισμός, αποτέλεσαν τις ουσιαστικές αιτίες που τελικώς η Ελλάδα χρεωκόπησε. 
Πολλοί όμως βασικοί επικριτές του Τρικούπη, του καταλόγιζαν ότι προκειμένου να παρουσιάσει μεγάλα και εντυπωσιακά έργα, έριξε στις πλάτες του ελληνικού λαού βάρη που ήταν αδύνατο να αντέξει. 
Και αυτό είτε γιατί είχε παρασυρθεί από τη "μεγαλαυχία" του υπερτιμώντας παράλληλα και τις αντοχές της χώρας, είτε γιατί αγνοούσε την πραγματικότητα και το βαθμό αντοχής του απλού λαού. 
Όλα λοιπόν τα παραπάνω εκτός από την ιστορική αξία που έχουν δίνουν και αρκούντως διδακτικά μυνήματα...
Γιατί όπως και τιλτοφορείται το άρθρο όταν απουσιάζει η (δημιουργική) πολιτική, όταν όλα τα δεδομένα αποτιμώνται και προβάλλονται σε "λογιστική βάση", όταν υπερκτιμώνται οι δυνατότητες των κυβερνώντων, όταν ο εξωτερικός δανεισμός συνεχίζεται και σήμερα με τους ίδιους εντατικούς ρυθμούς... 
Όπου κοντολογίς, όλα φορτώνονται στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων, που δέχονται την καταιγίδα των οικονομικών παρενεργειών της εθνικής κρίσης που ακολουθεί τη διεθνή όπως η ακρίβεια, η αισχροκέρδεια, ο πληθωρισμός, η χαμηλή αγοραστική δύναμη, η ανεργία, η υποαασχόληση, η πλημμυρίδα των έμμεσων φόρων ...
Και τότε η πρόταξη της "Μεγάλης Ιδέας" ίσως δικαιολογούσε εν μέρει τους οικονομικούς χειρισμούς, σήμερα όμως; 
Σήμερα ποια ακριβώς είναι η "Μεγάλη Ιδέα" των κυβερνώντων; Που οδηγούν λόγω των "εξόφθαλμων" ερασιτεχνισμών, με βήμα αργό και σταθερό την οικονομία στο αδιέξοδο την πολιτική στη "γωνία" και τα λαϊκά στρώματα στην απόγνωση...
Και ας οι υπέρμαχοι αντάρτες των ααααλαϊκών διεκδικήσεων και θιασώτες της λεγόμενης "λαϊκής δεξιάς" προτάσσουν τα στήθη τους και κονταροχτυπιούνται δήθεν ...
Το πρόβλημα δεν είναι στα πρόσωπα που ασκούν την κυβερνητική πολιτική που και οι ίδιοι ψηφίζουν και στηρίζουν αλλά στα τηλεπαράθυρα ωρύονται κατά αυτών, αλλά η συντηρηρική νεοφιλελεύθερη και αδιέξοδη οικονομική πολιτική...
Που θα ευθύνεται (και) για το πιθανό και αναμενόμενο σημερινό "δυστυχώς επτωχευσάμεν"...
Με μηδαμινές ελπίδες ανάκαμψης και εξόδου από τον φαύλο κύκλο της επώδυνης ύφεσης που περνά η εθνική οικονομία...

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητη ΣΦΙΓΞ.
Επι εποχής Χαρ.Τρικούπη επτωχεύσαμεν οικονομικα,
επι εποχής Τσαραμπάρη τοπικά,επτωχεύσαμεν
ηθικά,πνευματικά,πολιτικά και το χωριό μας μαραζώνει απο πολιτισμό,κολτούρα,αθλητισμό (δεν εννοώ το ποδόσφαιρο)και ευρεία ανάπτυξη σε νέες ιδέες και υποδομές.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλό το άρθρο σου ΣΦΙΓΓΑ.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ σωστή η επισήμανση του φίλου μας, ανώνυμου 3.22. Θα προσθέσω κι εγώ κάποια σχόλια:

Στη χώρα που έδωσε τα φώτα του Πολιτισμού στον πλανήτη- θα μου πείτε πριν από πάρα πολλά χρόνια- αφήσαμε την διαπαιδαγώγησή μας στην ΤV με αμφίβολης ηθικής γκλαμουράτους αστέρες της δημοσιογραφίας και κάθε είδους αυτοαποκαλούμενους καλλιτέχνες της δήθεν πολιτιστικής σκηνής. Φουσκώνουν από έπαρση σαν γάλλοι για να ξαλαφρώσουν την παπαρολογία τους, μέσα από εκπομπές και αναλύσεις στα παράθυρα όπως και απο πλουσιοπάροχα αμοιβόμενες θέσεις, στις μεγάλες εφημερίδες και τα ραδιόφωνα.
Αν πάρετε έναν-έναν αυτούς που αποτελούν τους διαμορφωτές της κοινής γνώμης-την Λίστα της Εθνικής Ντροπής- θα έχετε τις απαντήσεις για την Ατέλειωτη Πνευματική Χωματερή στην οποία βυθιζόμαστε καθημερινά. Είναι σαν να έσβησαν αίφνης τα φωτεινά μυαλά μπροστά στο "δέος" που προκαλεί η ξιπασιά του μισθοφόρου τηλεαστέρα. Εργοδότης του ο διαπλεκόμενος, ο ταβαντζής κατά την παροιμιώδη πρωθυπουργική έκφραση, ο υπόδικος που σαν χέλι ξεγλυστρά από τη δικαιοσύνη, μιας και μπορεί να λαδώνει ή να στομώνει.
Διαμαρτύρονται οι καταναλωτικές οργανώσεις για το καλάθι της νοικοκυράς, για τη φτώχεια που χτυπά την πόρτα μας. Και με το δίκιο τους. Την ίδια στιγμή όμως τόσα εκατομμύρια Έλληνες πολίτες, δεν τολμήσαμε ακόμη να βγούμε στους δρόμους ενάντια στον Αργό Πνευματικό Θάνατο στον οποίο μας υποβάλλουν τα έμμισθα παπαγαλάκια ή τα πιθηκοειδή των συγκεκριμένων συμφερόντων;
Τι έχει μεγαλύτερη σημασία για μια νοικοκυρά: N' αγοράσει 30 λεπτά πιο φθηνό τα μπρόκολα, η ν' αποτρέψει την μετατροπή του παιδιού της, σε άβουλο πιόνι της καθοδηγούμενης κρεατομηχανής;
Διαμαρτυρόμαστε, και σωστά, για την μόλυνση του Περιβάλλοντος. Γιατί όμως δεν κάνουμε το ίδιο και για την καθημερινή μόλυνση του Εγκεφάλου, του πιο ζωτικού μας οργάνου για την επιβίωσή μας; Η ηθική και πληροφορική μόλυνση δεν μας ενοχλεί;
Αν ο Εγκέφαλός μας βρισκόταν σε εγρήγορση, ποιος Εφραίμ, ποιος Ρουσόπουλος, ποιος Βουλγαράκης, ποιος άθλιος βουλευτής η υπουργός, θα μπορούσε να παίζει με τις ζωές μας, το δημόσιο χρήμα, την αξιοπρέπεια, την αισθητική μας;
Απλά όλα αυτά συμβαίνουν γιατί ο Εγκέφαλός μας, έχει υποστεί βλάβη σε μεγάλη έκταση. Τόση που φτάσαμε στο σημείο να θεωρούμε την σε βάρος μας ασέλγεια, κάτι το αυτονόητο, παθητικά καλοδεχούμενη.
« Δυστυχώς επτωχεύσαμε πνευματικά », κι αυτή είναι η χειρότερη πτώχευση!

Είναι γνωστό στους πάντες, πώς σε οποιοδήποτε πανεπιστήμιο του κόσμου φοιτήσει κάποιος, με οποιαδήποτε επιστήμη και αν ασχοληθεί, ένα μεγάλο μέρος του εισαγωγικού έτους θα είναι αφιερωμένο στις βάσεις της επιστήμης αυτής που συνήθως είναι Ελληνικές.
Με τα παραπάνω θέλω να τονίσω την επιρροή που είχαν αλλά και συνεχίζουν να έχουν οι «αρχαίοι ημών πρόγονοι». Αυτοί έθεσαν προ πολλού όλα τα ζητήματα που εξακολουθούν ακόμα και στις μέρες μας να απασχολούν τον πολιτισμένο άνθρωπο. Αυτοί δημιούργησαν τόσο τις θετικές όσο και τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Αυτοί, με λίγα λόγια, κατασκεύασαν το πλέγμα του Δυτικού πολιτισμού μέσα στο οποίο αναπτύχθηκε η σύγχρονη Ευρώπη, κατ’ επέκτασιν οι ΗΠΑ και σίγουρα η σημερινή Ελλάδα μας.
Τι συνέβη λοιπόν κι αυτό το «γωνιακό μαγαζί», όπως το κατάντησαν- με τη δική μας ανοχή- η Ελλάδα, κατέληξε σε σημείο να κηρύξει πνευματική πτώχευση; Πως είναι δυνατόν η χώρα που έβγαλε τον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα, να ασχολείται σήμερα, νυχθημερόν, με το μπούστο της Μπεζεντάκου, τις ατάκες της Θώδη, τις ξανθολογίες της Μενεγάκη και χίλιες άλλες σαχλαμάρες των φρούτων που απαρτίζουν το νεοελληνικό πανέρι του «πολιτισμού»; Πως κατάντησαν οι Έλληνες να γίνουν δίνουν τα ρέστα τους για το κουτσομπολιό του ξεπεσμού των συνανθρώπων τους; Μια φορά και έναν καιρό, μας καθοδηγούσε με την γραφή του ο Σοφοκλής. Σήμερα, μας καθοδηγεί με τους δείκτες της η Σοφοκλέους και η Διεθνής αγορά. Ο Αριστοφάνης καυτηρίαζε τα ήθη των Αθηναίων τότε, κι εμείς σήμερα περιμένουμε τον Λαζόπουλο να εκφράσει την αγανάκτησή μας.
Οι άλλοι ασχολούνται με διαστημικές εξερευνήσεις, γονιδιακά δικτυώματα, νανοτεχνολογία και ό,τι άλλο βάλει ο νους του ανθρώπου ενώ εμείς αγωνιούμε για την Βατοπεδιάδα, τα γκάλοπ για το πρώτο κόμμα, και την αυθεντικότητα του DVD για τον εκβιασμό. Σαν τους θεατές σε ρωμαϊκή αρένα περιμένουμε τις τηλεμαχίες των παραπλανητικών ειδήσεων.
Η έπαρσή μας απερίγραπτη. Είμαστε σπουργίτια που νομίζουμε πως είμαστε αετοί. Παραφράζοντας τον Μαρξ, έχουμε πλέον λανθασμένη «υπαρξιακή» (κατά το ταξική) συνείδηση. Καταντήσαμε μια παρανυχίδα του διεθνούς κορμού ή της Ε.Ε στην οποία ανήκουμε κι όμως βαυκαλιζόμαστε πως αποτελούνε το κέντρο του πλανήτη. Αδυνατούμε να καταλάβουμε πως ούτε κέντρο, ούτε παράκεντρο και ούτε καν γωνία είμαστε. Τραγική η διαπίστωση, αλλά να αντιμετωπίζουμε τα πράγματα με το όνομά τους: η Ζιμπάμπουε της Ευρώπης είμαστε.
Μας παραμυθιάζουν πως όλα πάνε καλά και η παροδική στασιμότητα οφείλεται στη δεινή οικονομική συγκυρία. Διαλύθηκε η Παιδεία για να την σώσει η ιδιωτική εκπαίδευση, το ΕΣΥ για να ανθίσουν τα μεγάλα ιδιωτικά κέντρα υγείας. Κι εμείς παθητικοί κι άβουλοι πολίτες γιατί είμαστε « πτωχοί τω πνεύματι ».
Η οικονομική φτώχεια αντιμετωπίζεται. Η πνευματική φτώχεια όμως; Σαν Νεοέλληνες δεν πτωχεύσαμε μόνον οικονομικά, αλλά- κι αυτό είναι η δυστυχία μας- και πνευματικά…