Όταν μερικοί κιθαρίστες παίζουν μαζί σε μια συναυλία, όχι μόνο οι νότες τους, αλλά και τα εγκεφαλικά κύματά τους συγχρονίζονται, σύμφωνα με μια νέα ευρωπαϊκή επιστημονική μελέτη.
Επιστήμονες από το γερμανικό Ινστιτούτο Ανθρώπινης Ανάπτυξης Μαξ Πλανκ του Βερολίνου (υπό τον Ούλμαν Λιντερμπέγκερ) και από το αυστριακό πανεπιστήμιο του Σάλτσμπουργκ (υπό τον Βάλτερ Γκρούμπερ) μελέτησαν στο εργαστήριο, μέσω ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος, την ηλεκτρική δραστηριότητα των εγκεφάλων οκτώ ξεχωριστών ντουέτων κιθαριστών, στους οποίους έβαλαν ηλεκτρόδια και κατέγραψαν τις αντιδράσεις τους την ώρα που έπαιζαν ένα μικρό κομμάτι τζαζ μουσικής.
Όπως διαπιστώθηκε, όσο έπαιζαν, τόσο οι εγκέφαλοι των μουσικών έδειχναν να συγχρονίζονται όλο και περισσότερο, αλλά ήδη πριν αρχίσουν να παίζουν, στη φάση της προετοιμασίας, ήταν φανερό από τα εγκεφαλικά τους κύματα ότι είχε αρχίσει ο συγχρονισμός τους. Ο εντονότερος συγχρονισμός καταγράφηκε στη μετωπιαία και την κεντρική περιοχή του εγκεφάλου.
Παραμένει ακόμα ασαφές αν ο συγχρονισμός έπεται και συμβαίνει σαν αντίδραση στη μουσική και σαν αποτέλεσμα της παρακολούθησης από τον ένα μουσικό των κινήσεων και του παιξίματος του άλλου ή αν ο συγχρονισμός προηγείται και προκαλεί στη συνέχεια τη συντονισμένη μουσική παράσταση.
Ήταν η πρώτη φορά που μελετήθηκαν από κοινού εγκέφαλοι μουσικών την ώρα της συναυλίας. Μέχρι τώρα είχαν μελετηθεί εγκέφαλοι μόνο μεμονωμένων μουσικών. Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό νευροεπιστήμης BMC Neuroscience, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο.
Μια άλλη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Psychology of Music (Ψυχολογία της Μουσικής) και έγινε από τους ερευνητές Τζόζεφ Πίρο και Καμίλο Ορτίζ του πανεπιστημίου του Λονγκ Άϊλαντ των ΗΠΑ, διαπίστωσε την ωφέλεια της μουσικής εκπαίδευσης για τη βελτίωση της ικανότητας ανάγνωσης των παιδιών που πάνε στο δημοτικό σχολείο.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα παιδιά που για μερικά χρόνια μαθαίνουν θεωρία και πρακτική της μουσικής, πετυχαίνουν παράλληλα καλύτερες επιδόσεις στα γνωσιακά τεστ αναγνωστικών ικανοτήτων σε σχέση με τους άμουσους συμμαθητές τους, ένα εύρημα που δείχνει ότι η μουσική έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει ένα παιδί να βελτιώσει τις γλωσσικές του ικανότητες. Και άλλες μελέτες μέχρι τώρα έχουν βεβαιώσει ότι υπάρχει θετική συσχέτιση ανάμεσα στη μουσική εκπαίδευση και τις μη μουσικές επιδόσεις σε άλλα πεδία (γλώσσα, μαθηματικά κ.α.).
Σύμφωνα με τους ερευνητές, «επειδή η νευρωνική ανταπόκριση στη μουσική αποτελεί ένα ευρέως κατανεμημένο σύστημα μέσα στον εγκέφαλο, δεν είναι παράλογο να θεωρήσει κανείς ότι επικαλύπτονται ορισμένα δίκτυα επεξεργασίας για τη μουσική και τη γλώσσα, κυρίως την ανάγνωση, που βρίσκονται και στα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου».
Πηγή: ANA-MPA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου