[[ δαμ-ων ]]
"…Μεγάλος θρήνος έγινε μέσα στο Μεσολόγγι. Το Μάρκο παν’ στην εκκλησιά, το Μάρκο παν’ στον τάφο. Εξήντα παπάδες παν’ μπροστά και δέκα δεσποτάδες. Κι από κοντά Σουλιώτισσες πάνε μοιρολογώντας. Σηκώσου απάνω, Μάρκο μου, και μη βαριά κοιμάσαι. Πώς να σηκωθώ, μωρέ παιδιά, και πως να αναβλέψω; Έχω μολύβι στην καρδιά, και βόλια στο κορμί μου. Κι ανάμεσα στο στήθος μου είμαι μαχαιρωμένος…”
Ο Μάρκος Μπότσαρης ήταν Αρβανίτης ήρωας της Ελληνικής Επανάστασης του 1821,από τους λίγους αγωνιστές της Ελευθερίας που προτιμούσαν το κοινό συμφέρον από το προσωπικό όφελος. Μια φυσιογνωμία υψηλού ήθους. .Για την ανδρεία που έδειξε στις μάχες κατά του Χουρσίτ Πασά και στην υπεράσπιση του Μεσολογγίου κατά την πρώτη πολιορκία, η προσωρινή κυβέρνηση του έστειλε δίπλωμα Στρατηγού. Η τιμητική αυτή διάκριση προκάλεσε τη ζήλια των άλλων οπλαρχηγών και ακούστηκαν παράπονα εναντίον του. Τότε ο Μάρκος, πήρε το δίπλωμα, το ‘σκισε σε μικρά κομμάτια μπροστά τους και, σκορπίζοντάς τα στον αέρα , είπε σ’ εκείνους που παραπονιόνταν: « …Αύριο θα ξαναγίνει πόλεμος. Κι όποιος σταθεί άξιος , παίρνει το δίπλωμά του από τους Τούρκους…»
Γεννήθηκε στο Σούλι και ήταν ο δεύτερος γιος του Κίτσου Μπότσαρη, μιας από τις επιφανέστερες μορφές του Αγώνα. Ύστερα από την πτώση του Σουλίου, πήγε στην Κέρκυρα μαζί με άλλους Σουλιώτες όπου κατατάχτηκε ως υπαξιωματικός στο ηπειρωτικό σώμα που συγκρότησαν οι Γάλλοι. Το 1814 έγινε μέλος της Φιλικής Εταιρίας. Αρχικά ο Μάρκος Μπότσαρης, μαζί με τον θείο του Νότη, αγωνιζόταν στο πλευρό των σουλτανικών δυνάμεων εναντίον του τυράννου της Ηπείρου, του Αλή Πασά, επειδή είχαν πάρει την υπόσχεση ότι θα ξαναγυρνούσαν στην πατρίδα τους. Βλέποντας ότι οι Τούρκοι αθετούσαν την υπόσχεση τους, όταν ο Αλή Πασάς πολιορκήθηκε από τα σουλτανικά στρατεύματα στα τέλη του 1820, ο Μπότσαρης ήρθε σε συνεννόηση μαζί του και ζήτησε τον επαναπατρισμό των Σουλιωτών, με αντάλλαγμα να βοηθήσουν τον Αλή στον αγώνα εναντίον των στρατευμάτων του Σουλτάνου, πράγμα που έγινε. Πρώτη του επιτυχία ήταν η νίκη στους Καμψάδες και στα Πέντε Πηγάδια και η κατάληψη των φρουρίων της Ρηγιάσας και της Ρινιάσσας. Ακολούθησαν οι νικηφόρες μάχες στο Κομπότι της Άρτας (3 Ιουλίου 1821) και στην Πλάκα, που του έδωσαν τον τίτλο του αρχιστράτηγου της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας. Μάλιστα το γεγονός αυτό προκάλεσε την αντιζηλία των άλλων οπλαρχηγών κάτι το οποίο εξόργισε τον Μπότσαρη, ο οποίος μπροστά τους έσκισε το χαρτί του διορισμού του λέγοντας: « Όποιος είναι άξιος παίρνει το δίπλωμα αύριο μπροστά στον Εχθρό ». Αυτή η μεγαλοπρεπής πράξη του αποδεικνύει την ανιδιοτέλειά του και την αγάπη του για την πατρίδα. Επίσης έλαβε μέρος στη μάχη του Πέτα που κατέληξε σε καταστροφή, ενώ βρέθηκε μεταξύ των υπερασπιστών του Μεσολογγίου στην πρώτη του πολιορκία στα τέλη του 1822, όπου παρασύροντας τους Τούρκους σε πλαστές συνομιλίες έδωσε χρόνο στους πολιορκημένους να ενισχύσουν τις οχυρώσεις. Το καλοκαίρι του 1823 προσπάθησε να ανακόψει το δρόμο στα τουρκαλβανικά στρατεύματα που επέδραμαν προς την δυτική Ρούμελη. Τη νύχτα της 21ης Αυγούστου το 1823 , επικεφαλής 350 Σουλιωτών, επιτέθηκε κατά των 4.000 Αλβανών του Μουσταή Πασά της Σκόδρας, που είχαν στρατοπεδεύσει στο Κεφαλόβρυσο του Καρπενησίου. Παρά τον αρχικά ελαφρύ τραυματισμό, συνέχισε να πολεμάει και κατάφερε να νικήσει τον Μουσταή. Aν και τραυματισμένος, προσπάθησε να ανεβεί στο μαντρότοιχο αλλά όμως μια τουρκική σφαίρα τον βρήκε στο μέτωπο και έπεσε νεκρός. Κηδεύτηκε στο Μεσολόγγι και ο θάνατος του θρηνήθηκε ως εθνική απώλεια.Τότε οι Σουλιώτες, αν και νίκησαν, διέκοψαν τον αγώνα, παρέλαβαν τα λάφυρα και τον αρχηγό τους και πήγαν στο Μεσολόγγι όπου τον ενταφίασαν. Ο Μάρκος Μπότσαρης έμεινε στην ιστορία για την ανδρεία του και τη σημαντική συμβολή του στον Αγώνα για την ανεξαρτησία των Ελλήνων και δίκαια θεωρείται εθνικός ήρωας. Πολλοί Φιλέλληνες που επισκέφθηκαν την Ελλάδα, θαύμασαν την ανδρεία του Μπότσαρη, ενώ πολλοί ποιητές έγραψαν ποιήματα γι’ αυτόν.
16 σχόλια:
Βρισκόμαστε στα 1823. Στον Μοριά και τη Ρούμελη αντιβουίζει το κλέφτικο ντουφέκι ήδη εδώ και δυο χρόνια. Στα δυσπρόσιτα μέρη τα δικά μας, η Λευτεριά φαίνεται να γλυκοχαράζει.
Μα ο κακός δαίμονας της πατρίδας, η Διχόνοια που βαστάει το "δολερό της σκήπτρο", αρχίζει το εθνοφθόρο έργο της. Στην πιο κρίσιμη καμπή του Αγώνα, η Πελοπόννησος αρχίζει να συνταράσσεται από τον Εμφύλιο σπαραγμό. Κινήσεις στρατευμάτων Ελληνικών που στρέφονται ενάντια σε αδελφικές θέσεις σημειώνονται σ όλη την επικράτεια. Είναι γλυκός ο καρπός της εξουσίας για ν αφεθεί στους άξιους να τη διαφεντεύουν.
Οι Τούρκοι περνούν στην αντεπίθεση. Αισθάνονται την ανάγκη να ξεκαθαρίσουν τη Ρούμελη και στέλνουν τα πολυάριθμα λεφούσια τους για να πνίξουν στο αίμα τους άπιστους Γραικούς που τόλμησαν να σηκώσουν κεφάλι. Δώδεκα χιλιάδες πεζοί και καβαλλαραίοι Τουρκαλβανοί ξεκινάνε από τα Τρίκαλα για την Ευρυτανία, με σκοπό να τρομοκρατήσουν τον ανυπότακτο Ευρυτανικό λαό. Αρχηγός του τεράστιου αυτού εκστρατευτικού σώματος ο Μουσταής πασάς της Σκόντρας. ʼμεσος στόχος τους, η δήλωση υποταγής των επαναστατημένων αρματολών της περιοχής. Με το καλό ή με τη βία ο τόπος έπρεπε να ξαναπροσκυνήσει τον Σουλτάνο.
Με χίλια δυο τερτίπια οι ντόπιοι καπεταναίοι προσπαθούν να ξεγελάσουν τον πασά και να κερδίσουν λίγο χρόνο, ώστε να προλάβουν να κρυφτούν στα κορφοβούνια οι Έλληνες που ζούσαν στα μέρη απ όπου περνούσε το Τούρκικο ασκέρι.Σε δύο τμήματα γινόταν η προέλαση. Το πρώτο, αφού σάρωσε στο διάβα του τ απομεινάρια της ομάδας του Καραϊσκάκη, έφτασε στο Καρπενήσι από τα δυτικά, περνώντας τη Βούλπη, ύστερα τον ʼη Θανάση, και κατόπιν μπήκε στην πόλη από τη Λαγκαδιά και στρατοπέδευσε.Το δεύτερο τμήμα, 5000 Τουρκαλβανοί μανιασμένοι ήρθαν από τα Ανατολικά, και κατεβαίνοντας τα Καγκέλια προχώρησαν και στρατοπέδευσαν στο νότιο και ανατολικό τμήμα της πόλης.
Μαυρολόγησε ο τόπος από τα Λιβάδια ως τη Μεσοχώρα και πίσω απ τον ʼη Δημήτρη μέχρι το Κεφαλόβρυσο. Εκεί ήταν η εμπροσθοφυλακή με αρχηγό τον Τσελαλεδίν μπέη. Φανταστείτε τον πανικό που έσπειρα στην πόλη, τις καταστροφές και τις κλεψιές που γίνονταν, το θανατικό και το θρήνο που έπεσε στις όμορφες κόρες του Καρπενησιού. Και οι άντρες να λείπουν από τα σπίτια τους, στρατολογημένοι στα γύρω βουνά, δίχως να μπορούν να προσφέρουν καμιά βοήθεια στις φαμίλιες τους. Δώδεκα χιλιάδες στρατός λοιπόν, θα έμενε εδώ, όσο καιρό χρειαζόταν ως να δηλώσουν υποταγή οι επαναστάτες κι ύστερα θα συνέχιζε από την Ποταμιά στον Προυσό κι από κει στο Μεσολόγγι. Η επανάσταση κινδύνευε να σβήσει.
Και τότε ήρθε ο ήρωας.
Δίχως να τον αντιληφθεί ο εχθρός, μόλις έμαθε τα σχέδια του Σκόντρα κι ενώ βρισκόνταν στα μέρη του Αγρινίου, μάζεψε τους Σουλιώτες του, πέρασε από το Μεσσολόγγι για να εφοδιαστεί με μπαρουτόβολα και τράβηξε στα γρήγορα για το Καρπενήσι,.Απ τον Ψηλόβραχο πέρασε στη Χούνη, κι ύστερα ακολούθησε το ποτάμι ως τα Διπόταμα. Από κει βγήκε στο Μεγάλο Χωριό, χωρίς να τον πάρει κανένας είδηση. ʼρχισε τις ετοιμασίες για την επίθεση. Οι δεκαπέντε μέρες διορία που δόθηκαν στον ντόπιο καπετάνιο για να προσκυνήσει κόντευαν να τελειώσουν. Το μαντάτο του ερχομού έφτασε γρήγορα στα Λακκώματα της Ανιάδας, οπού ταν στρατοπεδευμένοι οι άλλοι καπεταναίοι ανήμποροι να κάμουν τίποτα και αμήχανοι. Τους έγραψε ο ίδιος:
«Αδελφοί καπεταναίοι,
Εγώ ήρθα εδώ και σκοπόν έχω να προσβάλλω τον πασά. Αν θέλετε κατεβάτε κάτω στον ʼγιο Αθανάσιο του χωριού Κλαψίου να κουβεντιάσουμε και να τον χτυπήσουμε μαζί, και σαν δε θέλετε μην έρχεσθε».
Οι καπεταναίοι τον άκουσαν. Κατέβηκαν στο Κλαψί και το σχέδιο του Μάρκου για την επίθεση εγκρίθηκε παρά τις διαφωνίες που φάνηκαν εδώ ξεχώρισε πια καθαρά ο στρατηγικός νους του Μάρκου. Εδώ κέρδισε στην αιωνιότητα ξανά τον τίτλο που αποποιήθηκε πριν λίγες μέρες στο Μεσολόγγι. Τότε ο Μάρκος, για να κατασιγάσει τα πνεύματα που είχαν αρχίσει να οξύνονται επειδή ανακηρύχτηκε στρατηγός (κάτι που οι άλλοι Σουλιώτες δεν είδαν και με τόσο καλό μάτι) και για να πνίξει τον άθλιο σπόρο της Διχόνοιας δε συλλογίστηκε πολύ για να φτάσει σε μιαν αντρίκεια απόφαση: Κάλεσε τους Σουλιώτες στο Μεσολόγγι και τους μίλησε. Τους είπε πολλά για Ομόνοια και Αδελφοσύνη. Έβγαλε ύστερα το δίπλωμα του στρατηγού απ το σελάχι του, το φίλησε πρώτα κι είπε αυτά τα λόγια:
«Όποιος είναι άξιος, παίρνει του στρατηγού το δίπλωμα από το Σκόντρα πασά»
Και μεμιάς, το σκισε στα δυο και κίνησε για τα μέρη μας, όπου έμελλε να αναδειχτεί όχι απλά στρατηγός μα ήρωας. Συμφώνησαν λοιπόν οι αρχηγοί της Ανιάδας με το σχέδιο του Στρατηγού Μάρκου Μπότσαρη που ήταν το εξής: Θα χτυπούσαν τους Τούρκους από δυο μεριές: Ο Μάρκος με τους 350 Σουλιώτες του στο Κεφαλόβρυσο και οι υπόλοιποι δυο χιλιάδες θα ρίχνονταν από τη μεριά της Μπιάρας, στο πίσω μέρος του στρατού. Αν ο αιφνιδιασμός πετύχαινε, τότε η φθορά του εχθρού θα ήταν πολύ σημαντική.
Η επίθεση καθορίστηκε να γίνει τα μεσάνυχτα της 8ης προς την 9η Αυγούστου.Οι Τούρκοι δεν είχαν υποπτευθεί τίποτα γιατί το μυστικό το γνώριζαν μόνο οι καπεταναίοι. Οι πολεμιστές θα πληροφορούνταν την επίθεση την τελευταία στιγμή για να μη μαθευτεί τίποτα από τους εχθρούς. Δυνατός αέρας απ τον Αϊ Δημήτρη βούιζε μες τα πλατάνια και πυκνά μαύρα σύννεφα έκρυβαν τ ολόγιομο, αυγουστιάτικο φεγγάρι. Ιδανική νύχτα για αιφνιδιασμό. Την ορισμένη ώρα, οι Σουλιώτες με μαντίλια στο κεφάλι για να γνωρίζονται τη νύχτα, ρίχτηκαν στον εχθρό, ενώ ως την πλατεία του Καρπενησιού αντήχησε η σάλπιγγα της επίθεσης. Λίγες τουφεκιές έπεσαν κι αμέσως ακολούθησε μάχη σώμα με σώμα. Αλαλάζοντας οι Σουλιώτες έσυραν τα γιαταγάνια τους και χτυπούσαν με μανία τους Αρβανίτες. Έσφαζαν, λιάνιζαν το εχθρικό ασκέρι που δεν μπορούσε να καταλάβει από πού ερχόταν τούτο το θανατικό.
Η σύγχυση στο εχθρικό στρατόπεδο ήταν απερίγραπτη και βαστούσε ώρες. Οι Αρβανίτες όμως κρατούσαν τις θέσεις τους με λύσσα. Δεν μπορούσαν άλλωστε να κάμουν και διαφορετικά γιατί τους χτυπούσαν από δυο μεριές. Ο Μάρκος πολεμώντας ανάμεσα στα παλικάρια του, ακράτητος και μανιωμένος, νιώθει μια σφαίρα να τον χτυπά στον βουβώνα. Αμίλητος, αγόγγυστα συνέχισε τη μάχη. Η ώρα φτάνει τρεισήμισι το πρωί. Ο Μάρκος πολεμάει στην από δω μεριά από το ποτάμι,. αντάμα με τον αγαπημένο του ξάδερφο, Τούσια Μπότσαρη. Οι εχθροί δεν έχουν συνέλθει ακόμα. Ξάφνου ο ήρωας διακρίνει μια μεγάλη σκηνή. Σίγουρα κάποιος μεγάλος είναι ταμπουρωμένος εκεί. Σηκώνει το κεφάλι του πάνω από τη μάντρα για να καλοδεί.
Κι ο θάνατος με τη μορφή φαρμακερού βολιού τον βρίσκει στο δεξί ακρόφρυδο. Ο πιστός του σύντροφος, ο γιγαντόσωμος Τούσιας τον σηκώνει κρυφά για να μη δειλιάσουν οι συμπολεμιστές και τον απομακρύνει προς το Μεγάλο Χωριό. Πήρε να ξημερώνει. Η μάχη καταλάγιαζε. Η Νίκη στεφάνωνε τους Έλληνες που υποχωρούσαν συνταγμένοι. Η τύχη όμως είχε κρατήσει ένα σπουδαίο λάφυρο: Το στρατηγό Μάρκο.
Μεγάλη η δόξα των ελληνικών όπλων στη μάχη του Κεφαλόβρυσου. Μα τι μπορεί να αντισταθμίσει το χαμό του Μεγάλου Ήρωα; Μια συνοδεία από 100 συντρόφους του, τον μετέφεραν στο Μεσολόγγι, πάνω στο άλογό του, στηριγμένο σαν να χε καβαλικέψει. Τα λάφυρα των επαναστατών ήταν: 4 σημαίες, 1600 τουφέκια, 1800 πιστόλες, 300 σπαθιά, 1200 άλογα κι άλλα, κι άλλα. Οι Τούρκοι είχαν κοντά 2000 νεκρούς, ενώ οι Έλληνες 60 νεκρούς και 42 τραυματίες.
Περνώντας από τον Προυσό κάθισαν λίγο να ξαποστάσουν. Πήρε είδηση ο Καραϊσκάκης, και άρρωστος καθώς ήταν, κατέβηκε από το καλύβι του στο δρόμο τρεκλίζοντας, γονάτισε μπροστά στο κουφάρι του Μάρκου και μονολόγησε προφητικά για τον εαυτό του:
«ʼμποτες ήρωα Μάρκο, από τέτοιο βόλι να πήγαινα κι εγώ».
" Μάνα δε γέννησε στην Ελλάδα δεύτερο Μάρκο... Ούτε είδα, ούτε θα ιδώ τέτοιον πολεμάρχη." είπε ο Γεώργιος Καραϊσκάκης.
Σε λίγο η πομπή ξεκίνησε για το Μεσολόγγι. Εκεί η υποδοχή του νεκρού ήταν αντάξια του μεγαλείου του. Η κηδεία στάθηκε γεγονός τόσο μεγαλοπρεπές που από μόνη της εμψύχωνε τα πλήθη και τα πότιζε πόθο για λευτεριά. Πάμπολλα ήταν τα τραγούδια που ύμνησαν την λεβεντιά του ήρωα και τον τραγικό χαμό του. Και τα τραγούδια αυτά έμεινα και έφτασαν ως εμάς για να θυμίζουν τις δύσκολες εκείνες μέρες που το έθνος μέσα από συμπληγάδες αγωνιζόταν για την ανεξαρτησία του.
ΟΙ ΑΙΩΝΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ
Από τις μακρινές στέπες της Ρωσίας μέχρι τις ΗΠΑ και από το Ιάσιο μέχρι την Κύπρο, η Επανάσταση του 1821 "γέννησε" δεκάδες εθνικούς ευεργέτες και χιλιάδες αείμνηστους ήρωες.
Ταυτόχρονα όμως, πρόσφερε έδαφος σε καιροσκόπους, που δεν δίστασαν να σφετεριστούν δημόσια έσοδα από πωλήσεις εθνικών κτημάτων και δάνεια ή να «εξαφανίσουν» -προς ίδιον όφελος- δωρεές και εισφορές εράνων...
Ενδεικτικό είναι ότι ολόκληρη φρεγάτα από τις ΗΠΑ -που πληρώθηκε με πόρους από δάνειο εξωτερικού- απλά δεν έφτασε στην Ελλάδα, όπως υποστήριξε ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Ιωάννης Χατζηδημητρίου.
Τα χρυσά σκεύη των μονών και τα δημόσια ακίνητα
Σύμφωνα με τον καθηγητή, τα χρηματικά ποσά που συγκεντρώθηκαν για τη χρηματοδότηση της Επανάστασης ήταν τεράστια. Μόνο οι εκκλησίες και οι μονές, υποχρεώθηκαν δια νόμου να προσφέρουν για τον Αγώνα αργυρά και χρυσά σκεύη αξίας 140.000 γροσιών.
Από τη δε εκποίηση εθνικών κτημάτων εκτιμάται ότι συγκεντρώθηκαν 3,5 εκατ. γρόσια. Παράλληλα, η ελληνική κυβέρνηση συνήψε δύο δάνεια εξωτερικού, ονομαστικού ύψους 800.000 αγγλικών λιρών (1824) και 2 εκατ. λιρών (1825).
Οι τραπεζίτες του Λονδίνου, οι "ακριβοί" μεσολαβητές και η αμερικανική φρεγάτα που δεν έφτασε ποτέ...
Τα δύο δάνεια εξωτερικού εξελίχθηκαν -σύμφωνα με τον καθηγητή- σε δυσεπούλωτη πληγή για την ελληνική οικονομία, συνεπεία χειρισμών των Α.Λουριώτη και Ι.Ορλάνδου, που ανέλαβαν τη διαπραγμάτευσή τους με τραπεζίτες του Λονδίνου.
Το δάνειο του 1824, ονομαστικής αξίας 800.000 λιρών, απέδωσε 472.000 λίρες, από τις οποίες στην ελληνική κυβέρνηση έφτασαν οι ...308.000, κατόπιν αφαίρεσης τοκοχρεολυσίων και πληρωμών προς «μεσολαβητές».
Το δάνειο του 1825 απέδωσε πραγματικό κεφάλαιο 1.100.000 λιρών, από το οποίο η κυβέρνηση έλαβε περίπου το ...ένα ένατο. Τα υπόλοιπα πήγαν για προπληρωμή τοκοχρεολυσίων, μεσιτικά έξοδα και για παραγγελία δύο φρεγατών σε αμερικανικά ναυπηγεία και πέντε ατμοκίνητων πολεμικών στη Βρετανία.
Από τα πέντε βρετανικά πολεμικά, που έπρεπε να είχαν φτάσει στην Ελλάδα Μάρτιο του 1826, το πρώτο αφίχθη τέλος του 1827 και το δεύτερο το 1828, μετά τη ναυμαχία του Ναβαρίνου. Σύμφωνα με τον κ.Χατζηδημητρίου, ιστορικές πηγές αποδίδουν την πτώση του Μεσολογγίου και στην καθυστερημένη άφιξη των πλοίων...
Όσον αφορά τις δύο φρεγάτες που είχαν παραγγελθεί στις ΗΠΑ και πληρωθεί με χρήματα δανείου του 1825, τελικά έφτασε ...η μία. Όταν η Γ’ Εθνική Συνέλευση Τροιζήνας όρισε Λογιστική Επιτροπή για την επεξεργασία των εθνικών λογαριασμών στο διάστημα 1822-1827, τα συμπεράσματα ήταν απογοητευτικά: «τα εθνικά κατάστιχα ήσαν νοθευμένα και πλήρη από καταχρήσεις και πλαστοπαρτίδες ...». «Εις τα κατάστιχα ευρίσκονται και παράνομοι πωλήσεις εθνικών κτημάτων και ανύπαρκτοι πληρωμαί αυτών ...».
Το 1935, το Ελεγκτικό Συνέδριο επιδίκασε στους Ορλάνδο-Λουριώτη χρέος 809.000 δραχμών προς το δημόσιο. Ωστόσο, όπως επισήμανε ο καθηγητής, η απόφαση ουδέποτε εκτελέστηκε...
Πολεμοφόδια από τη Σμύρνη στην απελευθέρωση της Καλαμάτας
Στον αντίποδα, με χρήματα Ελλήνων της Ρωσίας αγοράστηκαν 40 πυροβόλα. Φιλικοί της Σμύρνης έστειλαν πολεμοφόδια στη Μάνη, εξοπλίζοντας 2.000 Μανιάτες και Μεσσηνίους, που στις 23/3/1821 απελευθέρωσαν την Καλαμάτα.
Στις αρχές Απριλίου ξεσηκώθηκαν Ύδρα και Σπέτσες και 52 Σπετσιώτικα και Υδραίικα καράβια «επιστρατεύτηκαν» για την Επανάσταση. Λίγο αργότερα ενώθηκαν μαζί τους τα Ψαρά. Χρήματα για την οργάνωση ένοπλων σωμάτων έστελνε αδιαλείπτως σε Ελληνες οπλαρχηγούς η Φιλική Εταιρία.
Εξάλλου, οι εθελοντικές εισφορές από τη Δ.Ευρώπη για την ενίσχυση του Αγώνα υπολογίζεται ότι ξεπέρασαν τα 2,5 εκατ. γαλλικά φράγκα μέχρι τέλους 1826.
Οι φιλέλληνες της Αμερικής συγκέντρωσαν την περίοδο 1824-1827 περίπου 80.000 δολάρια για τους μαχόμενους Έλληνες. Ωστόσο, δεν είναι βέβαιο εάν τα χρήματα αυτά έφτασαν στην Ελλάδα...
Ιδιαίτερα μεγάλη ήταν, ασφαλώς, η οικονομική συνεισφορά της Μαντώς Μαυρογένους, η οποία δαπάνησε όλη την προσωπική της περιουσία, όπως και της Μπουμπουλίνας, για την οποία όμως δεν βρέθηκε χρηματική εκτίμηση...
Kirie ti enoite esis to oro
Arvanites otan leme Oi Arvanites ine Elines to oro Arvanites
1 - Perisevi ?
2 - Dhikni Elina ethniki
3 - Dhikni Alvanus apo ema kai gllosa kai Eleniki sinidhisi
4 - Ean ine etsi (3) tha tus theorusate Albanian -etnik? Perimeno me agonia tin apantisi
Ελληνες Κύριε.
Μόνο Ελληνες.
Ακόμη και το 1300-1400 δεν υπήρχε ίχνος απο την Αλβανία. Ελλάδα ήταν και στην Ήπειρο και πάνω από την Ηπειρο.
Ma kirie Vangjeli ama theorume tus Arvanites - Elines to oro ``arvanites,,ine perisevma opos su egrafa.Jati na mi pume oti Elines Sketo? Dhen ine pio apodhekto? Kai dhen mu apantisate Otan millame oti oi Arvanites klironomane EMA kai GLLOSA apodhigmenoi Alvaniki borume vasi ton dhiefnon kanonon na tus anagnorizume Albanian -Ethnik ?
.Lipon stin selidha nr 18-21 alvanikis ekdhosis (albin 1994) ego tha to anafero
ligo analitika epidhi na kano adirisi se aftus pu lene oti.. OLI oi Arvanites pu
ine stin Eladha dhen ixane ethniki sinidhisi.
I arxi tu Alvaniku ethnus
simera vriskete pliros sto Eleniko ethnos ,afto enas logos parapano na grafo
analitika
....... aksizi na tonizete o rolos tu ena printsipa kai andra apo
tus megaliterus ton Arvaniton tis epoxis .....apo megali porta me onomo Karl
Topia .Aftos emfanizete sto 1358 sti maxi tu Angjelokastru san arxigos pu xtipai
Nikifor Angjelon gambros tu Serbu Stefan Dushan....O Nikiforos epidhinamotan
apo simaxia ton Serbon kai Turkon...skopima na katastrepsun telios kai
apotelesmatika tus Alvanus...(Ara pios efere tus Turkus sta Ballkania ???
Bizantiki Aftokratia kai Elines Printsiotidhes ...kalitera tus Turkus para
Albanus...tora kalitera Alvanoi para Turkoi ?...ego) Oi Alvanoi ton
katastrepsane TELIOS kai skotonun kai ton idhio Nikiforo......Afini tin
Akarnania ,Etolia kai ti periferia tis Ar-tas ston Gjin Bue Shpata
(el-Spata-ego) kai gjirizi stin Arvanitia (Arberia)........Perni ton kastro tu
Beratiu.....tis Krujas.....nikai tus Servus sto Shkumbin potamo oi opjoi pleon
dhen tha vlepun pote tin Alvania afto dilonete KIRIARKOS TIS ARBERIAS
(Arvanitias)...katallave oli ti kentriki Arvanitia.......
To SENAT TU VENEDIK
stis 15.4.1366 to ANAGNORIZI ....BASILA TIS ARBERIAS (P.Arvanitiu xronografia
tis Ipiru sel 160 ).....Timios Politis tis Venedik.....Sto etos 1368 xtipai ti
poli Durres ipokipse tus Venetus pu itan iper thalasia dhinami......Pethane 1387
san tonizo Printsipas tis Arberias pu Arxize apo Amfilokia kai telione sto
potamo Buna -Shkodra...meta apo thanato tu eksusiaze o jios tu Gjergj Topia
mekri pu irthane oi Osmanoi (kalesmenoi stin arxi apo tus Elines Aftokratidhes
ego).......vivlio poli ,poli endiaferon Ego ithela na theso mia
erotisi...Pos ine dhinaton oi aniparkti Alvanoi stin Arta ,Etolia,Akarnania na
kerdhizun TRIS DINAMIS ??? (Tus Bizantius,tus Serbus,tus Turkus ) Ara to xarti
pu valun oi Alvanoi Ethnikistes dhen ine telios adhika
Ma dhen ixie makri zoi
to dhikefalo aeto epidhi irthane oi neoi kataktites pu i B/Aftokratia tus ixie
aniksi tin oreksi sta Ballkania .To dhikefalo aeto ezise mono ligo perisotero
apo 50 xronja
Lipon ego vlepo kai apodhikno oti to Ipiro dhen itan katholu Eliniko
opos sas exun mathi
Αγαπητέ Κύριε,
Εσυ μιλάς για το 1300 μ.Χ.
Ο Αροστοτέλης πολύ πιό παλιά έγραψε .... "Αρχαία Ελλάς εστίν η περί την Δωδώνην και Αχελώον ώκουν γαρ αι Σελλάι ενταύθα και οι καλούμενοι τότε μεν Γραικοί, νυν δ' Έλληνες".
Το 232 π.Χ. εγκαθυδίεται στην Ήπειρο το αβασίλευτο Κοινό των Ηπειρωτών, με πρωτεύουσα τη Φοινίκη.
Αργότερα ... Το 1204 η ολόκληρη η περιοχή αποτελεί τμήμα του Δεσποτάτου της Ηπείρου.
Αρα η Ηπειρος δεν έχει καμμία σχέση με το Αλβανικό στοιχείο που εμφανίστηκε πολύ αργότερα με αυτό το όνομα ή άλλαξε όνομα όπως σήμερα μερικοί Slav-speaking in the area around Skopje, θέλουν να ονομάζονται Μεκεδόνες και η Slav γλώσσα τους να ονομάζετε Μακεδονική. Οπότε κύριε και εσυ που σήμερα αποκαλείσε Αλβανός στην πραγματικότητα είσε Ηπειρώτης, δηλαδή Ελλήνας. Το ίδιο και για εμάς τους Αρβανίτες που οι προ-προ-προγονοί μας ήλθαν απο την Ηπειρο, είμαστε Έλληνες. Εξάλου ζώντας δίπλα-δίπλα με τους γηγενείς μετα 700 χρόνια, το Ηπειρώτικο και το τοπικό στοιχείο ... όλοι μας ονομαζόμαστε, όπως είπε ο Αριστοτέλης, Ηπειρώτες μετά Γραικοί και μετα Έλληνες.
Εσύ Κύριε απο Ηπειρώτης (Σελλός-Γραικός - Έλληνας) τώρα ονομάζεσε Αλβανός, ονομάζεσε έτσι λόγω πολιτικής και πολιτικών. Δεν είναι κακό αυτό. Η κοινωνίες αλλάζουν αφού είναι δυναμικά σύνολα και όχι στατικά.
Εσύ Κύριε απο Ηπειρώτης (Σελλός-Γραικός - Έλληνας) τώρα ονομάζεσε Αλβανός, ονομάζεσε έτσι λόγω πολιτικής και πολιτικών. Δεν είναι κακό αυτό. Η κοινωνίες αλλάζουν αφού είναι δυναμικά σύνολα και όχι στατικά.
Dhen eko adirisi se afto alla ,ime peri adherfosinis alla prospatho na dhikso :
``O Elinas prin na itan Elinas ,itan Arvanitis ,,Sillogo Arvaniton tu 1899...jia na mi mu dhexete ta koment mu dhen simveni exete dhikeo
Iperoxi muziki jia tus agapimenus mu Arvanites
http://muzika.albasoul.com/artist.php?id=310
Ναι αυτό που είπε ο Συλλογος Αρβανιτών το 1889 είναι σωστό. Αλλά τότε δεν υπήρχε η γνώση και τα ιστορικά αρχεία ήταν σχεδόν μη διαθέσιμα. Σήμερα υπάρχουν διαθέσιμα αρχεία μέχρι και π.Χ. (Αριστοτέλης)
"Αρχαία Ελλάς εστίν η περί την Δωδώνην και Αχελώον ώκουν γαρ αι Σελλάι ενταύθα και οι καλούμενοι τότε μεν Γραικοί, νυν δ' Έλληνες".
Το 232 π.Χ. εγκαθυδίεται στην Ήπειρο το αβασίλευτο Κοινό των Ηπειρωτών, με πρωτεύουσα τη Φοινίκη.
Αργότερα ... Το 1204 η ολόκληρη η περιοχή αποτελεί τμήμα του Δεσποτάτου της Ηπείρου.
Ναι ... πρίν γίνουν Ελληνες ήταν Αρβανίτες και πρίν γίνουν Αρβανίτες ήσαν Ελλήνες". Αυτό όμως ισχύει και για ένα κομάτι Αλβανών... "Πρίν γίνουν Αλβανοί ήσαν Ελληνες".
Punime personale
Elli-nik = Ellit- nikai ////
Bota - nik = to Kosmo (bota ) - nikao to idhio
Elli-in alvanika= ellit-mas////
S`elli-in albanika=oxi(s)ellit-mas edho rikno ti theoria oti to onomo ellin proerxete apo s`elli////
ET-nik Albanika= papudhes(et)-nikites////
Ati-ki albanika = ati(babas) tutos(ki)////
Ki-at alb= ki(tutos ) at(babas)////
Ki-fisi tutos soji (fisi)////
Ath-in alb= At(baba) in (dhikomas)////
ILLI-JON(il-jon) albanika=asteri-mas////
Aga-mem-non alb= Aga tis manas(mem) non (i pio jera-pio ilikiomeni)////
Gra-niko(m/Aleksandros)
Gra= gjinekes,niko to idhio////
Pan-gra(t) =pan-gjinekes////
Se kathe xrisi Alb i Albanika bori na prosthesete sigura kai Arvanitika
Theoria mu jia ton onomo Greki Proti fora dhimosievete To siguro ine to ki pu simeni tutos .Eno jia to gre dhino tin afti ti gnomi . Ine Albaniko-Arvanitiko onomo pu tote itan to idhio ethnos opos legjete simera
Lioshia,Menidhi,Spata,Lopesi(peania)Varibopi,Mallakastra(perioxi mu stin Albania me to xorio EKALI)Kapandriti,Oropo,Vari,Varibopi,(varri=tafos)Vula,Illi-jon(asteri-mas)PLAKA,Drapetsona,Argjiro-poli,Kaminia,Ki-fisi(a),Markopulos,Milesi isos kai S`ki-pseli(skipse) kai dhekadhes onomata mikron perioxon.....diladhi oles oi palies gjitonies stin Athina ixane Alvaniko-Arvanitiko onomo
Ekatondadhes horia
Ute 3% stixia dhen exi i Eladha stin Alvania se singrisi me to ti exi i Alvania stin Eladha
Episis Jorgo kati PELLAS-GJIKO
Tis meres tis evdhomadhas pu pire apo tus ALVANUS TO PANKOSMIO POLITISMO,,,EPISIS TO ELENIKO,ROMAIKO...tis meres tis evdhomadhas simera.se kapia simia
pu borun na theorun kai elafra simplirono ton megalo Niko Stillo
Edho
I kirioteri mera ine i mera tu iliu
,Kiriaki pu ine DIE-ELLI(ilio-elli) O Dias ton Albanon ,Arvaniton,Arbereshon o kentrikos,.o theos ton theon
Dheftera ine imera tis Selinis (e Xana)
Triti ine imera tu planiti Mars (e Marta)
Tetarti tu planiti Merkur Me to idhio onomo(e Merkur-a)
Pemti ine i mera tu JUPITER (Dia jia tus Elines) omos o Dias ton Elinon dhen ine o theos ton theon ,o kentrikos ..
Sta Albanika to Jupiter to lene llaika FUSKOMENO=I-Buavituri, i Enjturi (e Enjte)
Parashkevi =I-Premturi pu enoi to komeno (saturni)
To Savato tu Zeus = e-Shtinorit pu xtipai,yu keravnu,tis fonis gjenika .Ara exume
Dhen iparxi GLLOSA STO KOSMO NA SINGRINETE ME TA ALVANIKA....METO KIKLO TIS HANAS(fegari,selini)peripu 28-29 meres oi Pellas-gji Alvanoi ixane mirazi tus mines .....ali istoria pu oi PONJIRI-ELINES jia pano apo 2000 xronja ta kripsane epitidhes ....dhioti oi KAL-DHEU(alogo-xomatos)itan Alvanoi.. Ara emis oi Alvanoi jia DIA exume ton Ilio eno esis ton Jupiter pu dhen ine ``o Theos ton Theon o kentrikos...opos ine oi istorikes pigjes ....Ara apla esis klepsate tus Pellasgus-Albanus
Ara afto ine exs arxi...Oi Alvanoi sigura apodhiksun mono apo afto tonizo oxi mono ine DOPJOI alla kai pellasgjoi kai olas.....To Eleniko politizmo exi KLEPSI apo tus Arxeus Alvanus kai ala .Anamenete na ta dhimosievo ali fora . Kai to Romaiko Politizmo exi klepsi apo tus Alvanus ,alla aftoi to dhekonte tu laiston
Adriano Xhafaj (epidhi ine meleti)
Κύριε,
Μου αρέσει να βαδίζω σταθερά με τα γραπτά και όχι με τα λόγια. Δεν υπήρχε κάποιος αρχαίος αλβανικός πολιτισμός που τον έκλεψαν οι πονηροί ελληνες. Οι Aρβανίτες δεν είχαν ποτέ θεό την σελήνη. Ιστορικά απο το 1400 κτίζουν Χριστιανικές εκκλησιές στον ελληνικό χώρο.
Εξάλλου δεν υπάρχουν αρχαία αλβανικά σε γραπτή μορφή. Υπάρχει όμως η Αριστοτελική ελληνική γραφή "Αρχαία Ελλάς εστίν η περί την Δωδώνην και Αχελώον ώκουν γαρ αι Σελλάι ενταύθα και οι καλούμενοι τότε μεν Γραικοί, νυν δ' Έλληνες". .
Σε όλη την περιοχή (σήμερα είναι αλβανική και ελληνική) που ονομάζετο Ηπειρος ζούσαν πολλοί μικροί λαοί με πολλά ιδιώματα. Ενας από αυτούς, σκληρός λαός των βουνών και των αετών που επιβίωσε, ήταν και αυτός που πολυ αργότερα ονομάστηκε Skipetar. Δεν σε προβληματίζει ότι και σήμερα οι Αλβανοί δεν θέλουν να αποκαλούνται Αλβανοί αλλά Skipetar?
Οπότε αυτό που ανέφερες ... ότι οι αρχαίοι Αλβανοί είχαν πολιτισμό που τον πήραν οι ελλήνες δεν ευσταθεί. Εκτός εαν έχεις κατά νου τον πολιτισμό των βουνών. (δεν το λέω αρνητικά). Τα έχω διαβάσει και αυτά. Δεν έχουν νομίζω καμμία βάση. Λαός χωρίς γραφή και διανόηση έχει "άλλο" πολιτισμό, όχι σαν αυτό που παρέδωσαν στην ανθωπότητα οι Ελληνες.
Ελληνικός (Ηπειρώτικος) πολιτισμός κύριε υπήρχε στην Ηπειρο. μετά κατέβηκαν απο τα βουνά οι Skipetar και ... και ... Αρβανίτες .... και ... Αλβανοί (πολύ αργότερα ... τα βυζαντινά χρόνια) ... Αλλά ο Αριστοτέλης έζησε και έγραψε πρίν πολλά πολλά χρόνια. Πρίν εμφανιστούν οι Skipetar.
Mi dhiazese dhen epithimo na xano
Apo ti meleti mu pes mu pu dhen stexete?
Νομίζω ότι μια σοβαρή μελέτη, που αφορά παλαιά γεγονότα, πρέπει να στηρίζετε στα γραπτά. Διαφορετικά γράφουμε ότι νομίζουμε.
Afto ine Prokatavoli
Pellasgjiki gllosa sto Korintho
Meta stin Atiki
YouTube - Arbëror-Arvanitët/ Gjuha e lasht Shqipe deri ne Athine
μπορείς να μου πεις πότε έγινε ο διαχωρισμός των αλβανών σε γκέκιδες και τόσκιδες?
File dhen se eko ksexasi alla o xronos itan i etia .Ean thelis me parakuluthas sto Arvanites kai Pikres Phorum.gr (istoria)
Δημοσίευση σχολίου