Δευτέρα, 20 Ιουλίου 2009

Ο Βαγαίος Κυβερνήτης Σωτήρης Στέφας: Αποστολή "ΝΙΚΗ" στη Κύπρο - 21/7/1974



21-7 1974

'Ολη η 354 Μοίρα Μεταφορών με τα Νοράτλας (20 αεροσκάφη), από την 112 Π.Μ. μετεστάθμευσε στην Σούδα. Επίσης προσεγειώθησαν και 10 Ντακότα. Την τεχνική υποστήριξη των Νοράτλας ανέλαβε η 340 Μοίρα και των 10 Ντακότα η 338 Μοίρα. 'Ετσι λοιπόν στην Σούδα υπήρχαν περί τα 60 F-84F (τα υπόλοιπα είχαν μετεγκατασταθεί στο Ελληνικό και στο Καστέλι), 20 Νοράτλας και 10 Ντακότα. Ο ανεφοδιασμός των Νοράτλας και Ντακότα έγινε με βυτιοφόρα που διέθεσε η παρακείμενη Αμερικάνικη Βάση. Όλη η Α' Μοίρα Καταδρομών (Δ/τής ο ταγματάρχης ΠΖ Γ. Παπαμελετίου) που εστάθμευε κοντά στο Μάλεμε θα μετεκινήτο στην Κύπρο. Απετελείτο από 360 άνδρες δηλαδή απο 12 διμοιρίες των 30 ανδρών και επεβιβάστησαν στα αεροσκάφη 1 έως 11 και 14, 15. Επίσης ενισχύθηκε από 60 άντρες της Γ' Μ.Α.Κ. (Μοίρας Αμφιβίων Καταστροφών) με Δ/τή τον Ταγματάρχη (ΠΖ) Αριστείδη Παλαΐνη από τους οποίους οι 30 ήταν αξιωματικοί εκπαιδευτές, και οι οποίοι επεβιβάσθησαν στα αεροσκάφη 12 και 13. Στα υπόλοιπα αεροσκάφη εφορτώθη ο βαρύς οπλισμός της Μοίρας δηλ. ΠΑΟ, μπαζούκας, όλμοι, νάρκες και πυρομαχικά. Η ενημέρωσις των πληρωμάτων των αεροσκαφών ξεκίνησε γύρω στις 21:00. Εκεί εδόθη και το όνομα Νίκη στην αποστολή, από τον σμηναγό Γιώργο Δημητρό. Το σχέδιο πτήσεως προέβλεπε: πτήση σε χαμηλό ύψος < 700 πόδια, σιγή ασυρμάτου, φώτα σβηστά, πορεία τραπεζιού, δηλ απο τη Σούδα στα Μάταλα από εκεί στη νοητή γραμμή του FIR Αθηνών-Καϊρου μέχρι την Κύπρο και από εκεί αριστερά πάνω στο νησί. Ώρα απογειώσεως ωρίσθη η 22:00 με πεντάλεπτο διαχωρισμό αεροπλάνου προς αεροπλάνο ετσι ώστε ως τις 24:00 να έχουν απογειωθεί όλα τα αεροπλάνα. Τα πρώτα 15 Νοράτλας ήταν έτοιμα για απογείωση στις 21:40. Η τελευταία διαταγή απηγόρευε απογείωση μετά τις 24:00 διότι τα αεροσκάφη δεν θα προλάβαιναν την εκτέλεση της αποστολής πριν ξημερώσει. Οι απογειώσεις ξεκίνησαν στις 22:30 με την παρακάτω σειρά και το χαρακτηριστικό κλήσης:

Στις 22:30 το αεροσκάφος 135 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 1' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Μιχάλης Χοχλακάκης (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Αναστάσιος Δέμης (Υποσμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Παναγιώτης Ζελενίτσας (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Ιωάννης Σγούρος (Αρχισμηνίας)

Στις 22:35 το αεροσκάφος 140 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 2' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Ιωάννης Σφήκας (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Παναγιώτης Πανούσης (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Κωνσταντίνος Τυλιγάδης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Ιωάννης Καραΐσκος (Αρχισμηνίας)

Στις 22:40 το αεροσκάφος 207 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 3' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Σωτήριος Στέφας (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Γεώργιος Νεονάκης (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Αθανάσιος Παπαναστασίου (Υποσμηναγός) Ναυτίλος: Ιωάννης Δρίτσας (Αρχισμηνίας)

Στις 22:45 το αεροσκάφος 133 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 4' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Βασίλειος Παναγόπουλος (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Στέργιος Συμεωνίδης (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Γεώργιος Δάβαρης (Ανθυποσμηναγός) Ναυτίλος: Ηλίας Άνθιμος (Αρχισμηνίας)

Στις 22:50 το αεροσκάφος 234 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 5' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Εμμανουήλ Δρακωνάκης (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Σωτήριος Παπούλης (Υποσμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Αναστάσιος Λούκος (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Βασίλειος Γκάνος (Αρχισμηνίας)

Στις 22:55 το αεροσκάφος 220 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 6' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Ιωάννης Παπακωνσταντίνου (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Δημήτριος Καρδαράς (Σμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Γεώργιος Σαλαπάτας (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Σωκράτης Κάβουρας (Αρχισμηνίας)

Στις 23:00 το αεροσκάφος 139 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 7' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Γεώργιος Δημητρός (Σμηναγός) Συγκυβερνήτης: Βασίλειος Μέττας (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Γεώργιος Καγιαμπάκης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Ιωάννης Ράζος (Αρχισμηνίας)

Στις 23:15 το αεροσκάφος 144 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 8' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Νικόλαος Τζανάκος (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Δημήτριος Λαυράνος (Ανθυποσμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Βασίλειος Τσιουρής (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Σαράντος Μουτσάτσος (Αρχισμηνίας)

Στις 23:35 το αεροσκάφος 142 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 9' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Ανδρέας Στραβοπόδης (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Αθανάσιος Παπαϊωάννου (Ανθυποσμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Αναστάσιος Καρδάκος (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Κωνσταντίνος Ρουμελιώτης (Αρχισμηνίας)

Στις 23:40 το αεροσκάφος 222 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 10' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Σωτήριος Παπαθανασίου (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Αθανάσιος Ιλαρρίδης (Αντισμήναρχος) Ιπτάμενος Μηχανικός: Ευάγγελος Πεδιαδιτάκης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Γεώργιος Κουλούλας (Αρχισμηνίας)

Στις 23:51 το αεροσκάφος 189 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 11' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Γεώργιος Μήτσαινας (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Χριστ. Κυριακόπουλος (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Κωνσταντίνος Σίμος (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Αλέξανδρος Φούτσης (Αρχισμηνίας)

Στις 23:55 το αεροσκάφος 143 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 12' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Νικόλαος Αδαμόπουλος (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Δημήτριος Χατζηπαναγιώτης (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Ιωάννης Κομιανός (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Πολ. Βασιλάκος (Αρχισμηνίας)

Στις 23:58 το αεροσκάφος 151 με χαρακτηριστικό κλήσεως 'Νίκη 13' ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Βασίλειος Νικολάου (Αντισμήναρχος-Διοικητής 354 Μοίρας) Συγκυβερνήτης: Γεώργιος Χατζηδάκης (Σμήναρχος-Υποδιοικητής 112ΠΜ) Ιπτάμενος Μηχανικός: Βασίλειος Γκορέζης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Αντώνιος Κλεφτογιάννης (Αρχισμηνίας)

Το "ΝΙΚΗ 13" απεγειώθη αμέσως μετά το "ΝΙΚΗ 12" ώστε να προλάβη την 24:00 ώρα. Η ώρα ήταν 24:00 και στον διάδρομο το επόμενο έτοιμο προς απογείωση ήταν το αεροσκάφος του επισμηναγού-κυβερνήτη Αθανασίου Τζογάνη (ο αργότερα Αρχηγός ΓΕΕΘΑ-πτέραρχος) ο οποίος επικαλούμενος την διαταγή περί μη απογειώσεως, ματαίωσε την απογείωσή του. Κατόπιν αφορήτων πιέσεων του Επισμηναγού Πετρουλάκη Ευ., τα αμέσως δύο επόμενα όμως αεροσκάφη έλαβαν άδεια απογειώσεως εκτελώντας την αποστολή που ο ρίψασπις μετέπειτα ....αρχηγός ΓΕΕΘΑ (1998-1999) αρνήθηκε.

Στις 00:20 το αεροσκάφος 132 με χαρακτηριστικό κλήσης 'Νίκη 14' και ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Παναγιώτης Λυμπερόπουλος (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Βασίλειος Κωτσόπουλος (Αντισμήναρχος) Ιπτάμενος Μηχανικός: Δημήτριος Μανής (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Αντώνιος Μπαραλιάκος (Αρχισμηνίας)

Στις 00:23 το αεροσκάφος 187 με χαρακτηριστικό κλήσης 'Νίκη 15'. ΠΛΗΡΩΜΑ. Κυβερνήτης: Ευάγγελος Πετρουλάκης (Επισμηναγός) Συγκυβερνήτης: Ευάγγελος Παπασταματίου (Επισμηναγός) Ιπτάμενος Μηχανικός: Σωτήριος Καρανταΐρης (Ανθυπασπιστής) Ναυτίλος: Ιωάννης Γραμματικός (Αρχισμηνίας)

Τα υπόλοιπα 4 Νοράτλας και 10 Ντακότα στα οποία είχαν φορτωθεί πυρομαχικά δεν απεγειώθησαν, λόγω ελλείψεως χρόνου. Οταν απεγειώθησαν και τα 15 Νοράτλας το Κέντρο Επιχειρήσεων της 115 Π.Μ έστειλε το σχετικό σήμα στο 28ο ΑΤΑ (Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας), και στο ΓΕΑ. Με την σειρά τους το 28ο ΑΤΑ ή το ΓΕΑ ενημέρωσε το ΑΕΔ (Αρχηγείο Ενόπλων Δυνάμεων) το οποίο ενημέρωσε το ΓΕΕΦ (Λευκωσία) σε απλή γλώσσα και χωρίς κωδικοποίηση με το παρακάτω σήμα: "ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ".

Στην Κύπρο εν τω μεταξύ ως τις 12:00 τα τουρκικά αεροσκάφη είχαν πραγματοποιήσει δεκάδες προσβολές στο αεροδρόμο της Λευκωσίας και είχαν καταστρέψει τους διαδρόμους του. Η αντιαεροπορική κάλυψη του αεροδρομίου που απετελείτο από τις 185 και 184 Μοίρες αντιαεροπορικών πολυβόλων (Βrowning) και πυροβόλων (Βofors) αντίστοιχα, λέγεται οτι κατέρριψαν 6 με 10 αεροσκάφη. Οι βρετανικες αεροπορικές δυνάμεις που εστάθμευαν στις βάσεις του Ακρωτηρίου και Δεκελείας παρέμειναν απλοί θεατές αλλά στο νεκροτομείο Λευκωσίας ευρέθη πτώμα Άγγλου πιλότου από καταρριφθέν αεροσκάφος... Για τα Νοράτλας, η διατήρησις της πορείας ηταν πολύ δύσκολη λόγω της μή χρήσεως ραδιοβοηθημάτων εξαιτίας του πολέμου και του πολύ χαμηλού ύψους πτήσης (200-500 πόδια). Κάποια στιγμή επέταξαν και πάνω από τον 6ο Στόλο που είχε πορεία προς την νότια Κύπρο.

Κατά την πτήση προς Κύπρο: Το "ΝΙΚΗ 3", όταν ευρίσκετο 100 μίλια απ' το νησί, παρουσίασε πρόβλημα στον αριστερό κινητήρα και αναγκάσθηκε να ελαττώση ταχύτητα από 150 μίλια στα 110 και έγιναν προετοιμασίες προσθαλασσώσεως. Τελικά προσεγειώθη με έναν κινητήρα αλλά το αεροσκάφος κατεστράφη. Το πλήρωμα επανεπατρίσθη με το "ΝΙΚΗ 5". Το "ΝΙΚΗ 4", μετά απο 5 περίπου ώρες έφθασε πρώτο στην Κύπρο γύρω στις 02:00. Το αεροδρόμιο της Λευκωσίας διέθετε μόνο τον μικρό διάδρομο. Οι ένοπλοι πολίτες που είχαν επανδρώσει τα αντιεροπορικά όπλα, νομίζοντας ότι πρόκειται για εχθρικά αεροσκάφη άνοιξαν πύρ με αποτέλεσμα να χτυπηθή καίρια το Νίκη 4 που βρισκόταν στο τελικό στάδιο της προσγειώσεως, μόλις 3 μίλια από τον διάδρομο. Το αεροσκάφος συνετρίβη φονεύοντας όλους πλήν του καταδρομέα ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ εκ Θεσσαλονίκης ο οποίος επρόλαβε και επήδηξε έξω από το φλεγόμενο αεροσκάφος μόλις πριν αυτό καταπέση και συντριβή. Επέζησε με 80% μόνιμη αναπηρία.

Το πλήρωμα του Νίκη 4 που έπεσε υπέρ Πατρίδος ήταν:. Παναγόπουλος Βασίλειος, κυβερνήτης, επισμηναγός εξ Αγρινίου. Συμεωνίδης Στέλιος, συγκυβερνήτης, επισμηναγός εκ Σερρών. Δάβαρης Γεώργιος, ιπτάμενος μηχανικός, ανθυποσμηναγός από το Κορωπί Αττικής.

Άνθιμος Γεώργιος, ναυτίλος, αρχισμηνίας από Ηλιούπολη Αθηνών. Οι Καταδρομείς του ΝΙΚΗ 4 που έπεσαν υπέρ Πατρίδος ήταν: Τσαμκιράνης Δημήτριος, ΔΕΑ, από Άγιο Λουκά Καβάλας Καβραχωρινός Νικόλαος, έφεδρος λοχίας, από Μονή Μαλεατσίου Ηρακλείου Τσιβιλάλης Στέφανος, έφεδρος λοχίας, από Χανιά Τσάκωνας Ευάγγελος, έφεδρος δεκανέας, από Ναύπλιο Χριστόπουλος Αθανάσιος, έφεδρος δεκανέας, από Περιστέρι Αθηνών Αναστόπουλος Ανδρέας, καταδρομέας, από Χαβάριο Ηλείας Γιαννακάκης Κοσμάς, καταδρομέας, από Χανιά Γιαννόπουλος Παναγιώτης, καταδρομέας, από Κρυονέρι Τριφυλίας Μεσσηνίας Γιαννακός Στέφανος, καταδρομέας, από Παλαιοκκλήσιο Καρδίτσας Δαλαμάγκας Ηλίας, καταδρομέας, από Ελασσόνα Δοϊτσίδης Χριστόπουλος, καταδρομέας, από Διδυμότειχο Ζησιμόπουλος Αντώνιος, καταδρομέας, από Βάρκιζα Αττικής Ηλίας Κωνσταντίνος, καταδρομέας, από Μαρκόπουλο Αττικής Κατερός Κωνσταντίνος, καταδρομέας, από Άρτα Κασιμάκης Σωτήριος, καταδρομέας, από Αίγινα Κουρούνης Σωτήριος, καταδρομέας, από Περιστέρι Αθηνών Λίγδης Χρήστος, καταδρομέας, από Αταλάντη Λοκρίδος Μπαρωτάς Κωνσταντίνος, καταδρομέας, από Βασιλικό Ευβοίας Μανιάτης Σπυρίδων, καταδρομέας, από Ζαχάρω Ολυμπίας Μονιάς Αιμίλιος, καταδρομέας, από Παράβολα Τριχωνίας Νάκος Γεώργιος, καταδρομέας, από Πλάτανο Τρικάλων Πρινιανάκης Στυλιανός, καταδρομέας, από Ηράκλειο Σιορώκης Δημήτριος, καταδρομέας, από Κεφαλληνία Σκιαδαρέσης Νικόλαος, καταδρομέας, από Σάμο Τούλης Ηλίας, καταδρομέας, από Ηράκλειο Τσούρας Σωτήριος, καταδρομέας, από Κορφές Καλαβρύτων Χατζόπουλος Χρήστος, καταδρομέας, από Διδυμότειχο

Το "ΝΙΚΗ 6" μόλις που απέφυγε σύγκρουση με αεροπλανοφόρο του 6ου Αμερικάνικου στόλου. Το "ΝΙΚΗ 7" κτυπήθηκε από αντιαεροπορικά στην άτρακτο και τους κινητήρες με αποτέλεσμα να κάνη αναγκαστική προσγείωση εντός όμως του αεροδρομίου. Στο κατεστραμμένο πλέον αεροσκάφος υπήρχαν 2 νεκροί και 11 τραυματίαι καταδρομείς. Το πλήρωμα επανεπατρίσθη με το "ΝΙΚΗ 5".

Οι 2 υπέρ πατρίδος πεσόντες ήταν οι: Νόμπελης Σπυρίδων, καταδρομέας, από Αιγάλεω Αττικής Οικονομάκης Κωνσταντίνος, καταδρομέας, από Ζάρο Ηρακλείου

Και οι 11 τραυματίες ήταν οι: Λαντζουράκης Γ., έφεδρος λοχίας καταδρομών, από Κλήμα Ηρακλείου Τσιόγκας Π., έφεδρος λοχίας καταδρομών, από Κρόκο Κοζάνης Αντωνόπουλος Γ., καταδρομέας, από Αγρίνιο Φύσσαρης Ι., καταδρομέας, από Μυρωδάτο Ξάνθης Θεοδωρόπουλος Σ., καταδρομέας, από Πύργο Ηλείας Γκόγκος Κ., καταδρομέας, από Κέρκυρα Τσαγκαρόπουλος Δ., καταδρομέας, από Καλαμάκι Ζακύνθου Ξεφτύλης Κωνστ., καταδρομέας Παπαευσταθίου Ευστ., καταδρομέας Μαυρουδής Γεώργιος, καταδρομέας Πετρόπουλος Αντρέας, καταδρομέας

Το "ΝΙΚΗ 8" στις 01:20 περίπου ανεχαιτίσθη από αγγλικό αεροσκάφος τύπου LIGHTNING. Το "ΝΙΚΗ 9" έλαβε προειδοποίηση στα ελληνικά από τον 6ο Στόλο να τηρή σιγή ασυρμάτου. Το "ΝΙΚΗ 12" προσεγειώθη στην Λευκωσία στις 03:25 χωρίς καύσιμα και κατακτυπημένο από τα αντιαερπορικά. Παρέμεινε και κατεστράφη. Το "ΝΙΚΗ 13" των διοικητών προσεγειώθη στην Ρόδο αφού χάθηκε λόγω βλάβης της πυξίδος. Το "ΝΙΚΗ 14" αν και έφθασε στη Λευκωσία γύρω στις 4:10 δεν προσεγειώθη αλλά επέστρεψε προς την Ρόδο.

Τα άλλα αεροσκάφη που ακολουθούσαν υπέστησαν σημαντικές ζημιές. 'Ολα τα αεροπλάνα που ακολουθούσαν προσεγειώθησαν επιτυχώς, απεβίβασαν τους καταδρομείς και απεγειώθησαν για την επιστροφή, αφού έμειναν πίσω 3 απο αυτά που είχαν υποστεί ζημιές και δεν μπορούσαν να απογειωθούν (Νίκη 3, Νίκη 7, Νίκη 12). Τα αεροπλάνα αυτά κατεστράφησαν, για να μην υπάρχει μαρτυρία που θα φανέρωνε την ελληνική παρουσία στον εχθρό.

Παρακάτω φαίνονται οι χρόνοι των περισσοτέρων Νοράτλας:

Το 135 'Νίκη 1' εξετέλεσε την αποστολή του και στις 06:20 προσεγειώθη στην Σούδα Το 140 'Νίκη 2' εξετέλεσε την αποστολή του και στις 06:30 προσεγειώθη στην Σούδα. Το 234 'Νίκη 5' προσγειώθηκε στη Λευκωσία στις 02:15 απεγειώθη στις 02:35 περίπου και στις 07:00 προσεγειώθη στην Ρόδο με σχεδόν άδειες δεξαμενές καυσίμων. Το 220 'Νίκη 6' προσγειώθηκε στη Λευκωσία στις 02:10 απεγειώθη στις 02:30 και στις 06:40 προσεγειώθη όχι στην Σούδα αλλά στο Ηράκλειο Κρήτης λόγω ελλείψεως καυσίμων. Το 144 'Νίκη 8' προσγειώθηκε στη Λευκωσία στις 03:12 απεγειώθη στις 03:30 και στις 05:45 προσεγειώθη στη Ρόδο με άδειες δεξαμενές καυσίμων. Το 142 'Νίκη 9' προσγειώθηκε στη Λευκωσία στις 02:50 απεγειώθη στις 03:00 περίπου και στις 07:15 προσεγειώθη στο Ηράκλειο Κρήτης Το 222 'Νίκη 10' εξετέλεσε την αποστολή του. Το 189 'Νίκη 11' εξετέλεσε την αποστολή του. Το 187 'Νίκη 15' προσεγειώθη στην Λευκωσία στις 04:20 απεγειώθη στις 04:55 και στις 07:30 προσεγειώθη στο Ηράκλειο Κρήτης Το πλήρωμα του ΝΙΚΗ 12 επανεπατρίσθη μετά από 15 ημέρες με το πλοίο ΣΑΠΦΩ.
Την 1 Αυγούστου 1974 από τον Δ/τη της 112Π.Μ. με ημερησία διαταγή προετάθησαν για την απονομή ΧΡΥΣΟΥ ΑΡΙΣΤΕΙΟΥ ανδρείας όλοι οι άνδρες της αεροπορίας που έλαβαν μέρος στην αποστολή Νίκη. Το 1997 ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Γλαύκος Κληρίδης απένειμε στους νεκρούς αεροπόρους το ΜΕΤΑΛΛΙΟ ΤΩΝ ΠΡΟΜΑΧΩΝ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. Την ίδια περίοδο ο δήμαρχος του Αγρινίου κ .Ε. Σόκος αφιέρωσε μία πλατεία και ένα αγαλμάτινο μνημείο στον αντισμήναρχο Βασίλειο Παναγόπουλο. Επίσης ο δήμαρχος Κρωπίας έδωσε το όνομα του Δάβαρη σε ένα δρόμο της πόλεως. ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΝΙΚΗ.

Δευτέρα 22 Ιουλίου 1974. Το πρωί όλα τα εν ενεργεία ΝΟΡΑΤΛΑΣ προσγειώνονται στην Ελευσίνα. Το απόγευμα ελήφθη απόφασις επαναλήψεως της αποστολής ΝΙΚΗ σε μικρότερη κλίμακα και με 4 μόνο αεροσκάφη λόγω βλαβών των περισσοτέρων. Η αποστολή θα ήτο μεταφορά και ρίψις εφοδίων στην περιοχή Πάφου. Ως πληρώματα θα εχρησιμοποιούντο όσο το δυνατόν νέα και ξεκούραστα και που δεν μετείχαν της αποστολής ΝΙΚΗ το προηγούμενο βράδυ. Εθελονικά, στο πρώτο αεροσκάφος ως πλήρωμα-κυβερνήτης εδήλωσε ο μοίραρχος της 354 Βασίλειος Νικολάου με ιπτάμενο μηχανικό τον Βασίλη Γκορέζη. Αυτοί οι δύο ήταν πλήρωμα του ΝΙΚΗ 13 και λόγω βλάβης στην πυξίδα δεν μπόρεσαν να εκτελέσουν την αποστολή τους και προσεγειώθησαν στην Ρόδο. Τελικώς, ώρα 18:00 η αποστολή εματαιώθη λόγω επερχομένης ανακωχής.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΝΙΚΗ

Η αποστολή ΝΙΚΗ, εκτός της ηθικής και ηρωικότατης πλευράς της, δηλαδή της διασώσεως κατά κάποιο τρόπο του γοήτρου της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, είχε και πρακτικά αποτελέσματα. Το ουσιωδέστερο αποτέλεσμα ήτο η δυνατότης αμύνης και τελικώς διατηρήσεως του ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ. Το πρωί της Δευτέρας 22 Ιουλίου 1974, οι αλεξιπτωτιστές-καταδρομείς της Α' Μ.Κ. μετεφέρθησαν με κάθε μυστικότητα στον χώρο της Ιερατικής Σχολής Λευκωσίας. Το βράδυ συνεφωνήθη ανακωχή. Το πρωί της Τρίτης 23 Ιουλίου 1974 διετάχθησαν να υπερασπίσουν το ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ λόγω πληροφοριών ότι οι Τούρκοι, ύπουλα όπως πάντα και επωφελούμενοι της ανακωχής, πρόκειται να επιχειρήσουν κατάληψή του. Άμυνα του αεροδρομίου ήταν μία μικρή δύναμις της ΕΛΔΥΚ (120 άνδρες) και μία μικρότερη της Εθνοφρουράς με ένα ΠΑΟ 106χιλ. και πέντε παλαιά τεθωρακισμένα Μ-8.

Α' ΜΟΙΡΑ ΚΑΤΑΔΡΟΜΩΝ. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ Παπαμελετίου, ταγματάρχης πεζικού 41ος Λόχος Διοικητής Πλάτων Κολοκοτρώνης 42ος Λόχος Διοικητής Δημοσθένης Ρούκας 43ος Λόχος Διοικητής Ιωάννης Κιουτσούκης Από την Ιερατική Σχολή η μοίρα μετεφέρθη με λεωφορεία της συγκοινωνίας, με κάθε μυστικότητα και με τους καταδρομείς να κρύβονται ώστε να μην φαίνονται απ' έξω. Τα λεωφορεία διέτρεξαν παραπλανητικές διαδρομές ώστε να μην κινήσουν υποψίες αλλά τελικά κατέληξαν στο αεροδρόμιο. Ο λόγος της μυστικότητος ήτο ότι οι Άγγλοι καθώς και οι Καναδοί του ΟΗΕ λειτουργούσαν ως κατάσκοποι υπέρ των Τούρκων. Με την μυστική άφιξή τους στο αεροδρόμιο έλαβαν αμέσως τέτοιες θέσεις μάχης ώστε να προστατεύουν από παντού τον χώρο. Οι Τούρκοι, νομίζοντας ότι το αεροδρόμιο διέθετε περί τους 150 άνδρες και μη γνωρίζοντας την άφιξη της Α' Μοίρας, έστειλε δύναμη 700 περίπου ανδρών οι οποίοι τελικώς εξοντώθησαν. Οι Καναδοί επληροφόρησαν τους Τούρκους περί των Ελλήνων Καταδρομέων και ο αγών έγινε σκληρότατος αφού οι Τούρκοι έρριψαν στην μάχη άλλους 2.000 άνδρες. Οι τουρκικές απώλειες ήταν τεράστιες. Τελικώς, κατόπιν επιμόνων και αυστηρών διαταγών του ΓΕΦ, την Τετάρτη 24 Ιουλίου 1974 το αεροδρόμιο παρεδόθη στον ΟΗΕ και παρέμεινε μη τουρκικό υπό τον έλεγχο του ΟΗΕ μέχρι σήμερα. Απώλειες Ελλήνων: αρχιλοχίας τεθωρακισμένων Φωτόπουλος Αθανάσιος, ηρωικώς πεσών και καταδρομέας Ανδρουλάκης με καταστροφή του δεξιού χεριού του από ριπή Καναδών!!! Η Α' Μ.Κ. παρέμεινε στην Κύπρο και πολέμησε τον ΑΤΤΙΛΑ ΙΙ σαν 35η Μ.Κ


Περισσότερα >>> εδώ και εδώ

5 σχόλια:

Από Βάγια είπε...

Στήν ίδια αποστολή ήταν και ο Βοιωτός (νομίζω από τα Λεύκτρα)Κυβερνήτης - Επισμηναγός Γεώργιος Μήτσαινας - στο ΝΙΚΗ-11 (

Ανώνυμος είπε...

ΤΑ ΒΑΓΙΑ ΒΓΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ...ΠΟΥ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΥΠΕΡΗΦΑΝΟΥΣ ΟΠΩΣ Ο ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΤΕΦΑΣ.

Αντιγραφέας είπε...

Αντιγράφω από άλλο blog:

Οι Τούρκοι συνεχίζουν να προκαλούν

Ημέρα εθνικής μειοδοσίας θα έπρεπε να αποκαλείται η σημερινή. Ημέρα που η Τουρκία έριξε όλη της την στρατιωτική μηχανή στην Κύπρο, δολοφονώντας με κάθε μέσο την ελπίδα της ειρήνης και δείχνοντας ξεδιάντροπα το πραγματικό της πρόσωπο, αυτό το πρόσωπο του μογγόλου βάρβαρου που δεν διστάζει να παραβιάσει κάθε είδους έννοια δικαίου προκειμένου να προωθήσει τα δικά του συμφέροντα.
Με τις πλάτες, τότε, των ΗΠΑ, η Τουρκία αποτόλμησε ένα στρατιωτικό χτύπημα, ευεργετούμενη από την στρατιωτική ηγεσία της χούντας της Ελλάδας και το πραξικόπημα κατά του Μακάριου στην Κύπρο. Βομβαρδίζοντας με τις απαγορευμένες βόμβες ναπάλμ και εξευτελίζοντας το διεθνές δίκαιο με κάθε τρόπο, συνέχισε στην πορεία των χρόνων να προκαλεί και να ευτελίζει τον "καθωσπρεπισμό" των «τρίτων δυνάμεων», μη διστάζοντας (σε πολλές περιπτώσεις να τους εμπαίζει και να βυσσοδομεί επάνω σε κάθε ανθρωπιστική κίνηση που αναπτύχθηκε για την επάνοδο αιχμαλώτων ή την εύρεση αγνοουμένων.
Ακόμη και όταν κάποιοι Τούρκοι στρατιωτικοί ομολογούσαν τα αίσχη της εισβολής, το πολιτικό και το στρατιωτικό κατεστημένο (άρρηκτα συνδεδεμένα με εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας) δεν δίστασε σε καμία των περιπτώσεων να απεμποληθεί των σοβαρότατων ευθυνών και να «εξαφανίσει» τις μαρτυρίες εκείνων που δεν άντεχαν άλλο να ακούνε τις φωνές των αδίκως και αγρίως δολοφονημένων στρατιωτών και πολιτών που εναντιώθηκαν στην παράνομη εισβολή.
Με έναν όχλο εγκληματιών, ναρκωμανών ή φανατικών ισλαμιστών ή και εθνικιστών, αλλά με την βασική στήριξη αμερικανικών στρατιωτικών συστημάτων και συμβούλων των ΗΠΑ, η Τουρκία μέχρι και σήμερα προκαλεί ολοένα και περισσότερο, στην προσπάθειά της να δημιουργήσει και πάλι προβλήματα στην ανατολική μεσόγειο, στα Βαλκάνια αλλά μέχρι και μέσα στην Κίνα. Αποθρασυμένη τελείως η σημερινή πολιτική ηγεσία του Ταγίπ Ερντογάν, επιζητά επανάληψη της τραγικής ιστορίας της Κύπρου στο Αιγαίο και την Θράκη και δεν διστάζει χωρίς «φερετζέ» να αμφισβητεί την Ελληνικότητα περιοχών της Ελλάδας, για να θέσει έτσι τα θεμέλια μίας επιθετικής (με κάθε τρόπο) πολιτικής, μίας τακτικής υφαρπαγής, για όσο διάστημα τελεί υπό την εύνοια του πλανητάρχη και των συμφερόντων των ΗΠΑ στην περιοχή μας.
Μέσα σε αυτό το κλίμα των προκλήσεων ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας κ. Νταβούτογλου έκανε σήμερα προκλητικότατες δηλώσεις στις οποίες είπε πως «Όλοι θα πρέπει να αντιληφθούν πλήρως ότι οι εν εξελίξει διαπραγματεύσεις προσφέρουν την τελευταία ευκαιρία. Δεν επιθυμούμε το υπάρχον καθεστώς στο νησί να παραταθεί επ’ αόριστον. Οι Τουρκοκύπριοι δεν μπορούν να ζήσουν πλέον υπό καθεστώς οικονομικών απομονώσεων. «Εnough is enough» όπως λέει και η αγγλική έκφραση», τόνισε ωμά ο επικεφαλής της τουρκικής διπλωματίας.

Αντιγραφέας είπε...

Για να γινόμαστε ειλικρινείς, ο κύριος Νταβούτογλου εκφράστηκε όπως θα έπρεπε από τη δική του πλευρά… κι αυτό επειδή «βρήκε και τα κάνει» απέναντι σε μία ανύπαρκτη Ελληνική κυβέρνηση που αναζητά κρεβάτι να ξεκουραστεί, σκιά να ξαποστάσει και θάλασσα για να διακοπασθεί!!! Απέναντι σε μία Μπακογιάννη που δεν τολμά να του απαντήσει πως συνομιλίες με την Τουρκία δεν πρόκειται να γίνουν λόγω της επιθετικής πολιτικής της Άγκυρας απέναντι στην Ελλάδα και όχι «λόγω φόρτου εργασίας του προγράμματός της»!!! Έλεος, όπως θα έλεγε ο οποιοσδήποτε σώφρων υπήκοος αυτής της χώρας, της Ελλάδας!!! Δεν έχουν την δύναμη ούτε λεκτικά να αντιπαρατεθούν και να τοποθετήσουν προ των ευθυνών του τον τουρκομογγόλο Νταβούτογλου!!! Δεν έχουν καν τη διάθεση να απαντήσουν στις κλιμακούμενες προκλήσεις της Άγκυρας, η οποία επιθυμεί να επαναλάβει την τραγικότητα της Κύπρου, αυτή τη φορά εις βάρος περιοχής που βρίσκεται στην Ελληνική Επικράτεια, βολιδοσκοπώντας μέσω συνεχών παραβιάσεων και εικονικών βομβαρδισμών κάποιο Ελληνικό νησί ή αμφισβητώντας την Ελληνικότητα των κατοίκων της Θράκης. Απέναντι σε έναν ανύπαρκτο πρωθυπουργό, που έχει μάθει να ακούει (αν κάποιος υπουργός συνεχίζει να τον ενημερώνει…) αλλά δεν έχει μάθει να παίρνει αποφάσεις, ο «κουμπάρος» Ταγίπ, ανεβάζει τις απαιτήσεις του, δεν διστάζει να τον προσβάλλει και απειλεί εν μέσω καλοκαιριού (παραβιάζοντας άτυπη συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών) με θερμό επεισόδιο άγνωστης χρονικής διάρκειας, προκειμένου να αποκτήσει έστω και ένα κατοικημένο Ελληνικό νησί!
Η ιστορία δυστυχώς επαναλαμβάνεται, παρατηρώντας τον τούρκο υπουργό Εξωτερικών να προχωράει ένα βήμα παραπέρα αναφέροντας επίσης ότι «οι άδικες απομονώσεις της «ΤΔΒΚ» -όπως αποκάλεσε το ψευδοκράτος- δεν μπορούν να συνεχιστούν. Είτε αλλάζει το στάτους κβο στο τέλος των διαπραγματεύσεων και οικοδομούμε ειρήνη και μια ζώνη ασφάλειας στην ανατολική Μεσόγειο ή όλοι θα πρέπει να αναζητήσουμε εναλλακτικές λύσεις», ανέφερε, αφήνοντας σαφή υπονοούμενα για το είδος των «εναλλακτικών λύσεων»!!!
Σαφέστατα δεν είναι δυνατόν να συνεχιστεί η κατοχή της Κύπρου από τον τουρκικό στρατό, κατοχή που κάποιος θα πρέπει επιτέλους να θυμίσει στον ικανότατο τουρκο-μογγόλο υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας, πως έχει καταδικασθεί από το σύνολο σχεδόν των κρατών του πλανήτη και πως υπάρχουν πλήθος καταδικαστικών αποφάσεων του ΟΗΕ τόσο για την εισβολή όσο και για την δράση των τουρκικών στρατευμάτων κατά τη διάρκεια της εισβολής το 1974 όσο και μετά από αυτήν… Κάποιος επιτέλους θα πρέπει να πει στον απαιτητικό αλαζόνα Ταγίπ πως θα πρέπει να ακούσει τις φωνές των θυμάτων που έχουν δημιουργήσει τα εγκλήματα και ο φασισμός της Τουρκίας, ειδάλλως θα υποχρεωθεί δια της βίας (και όπως ποτέ πριν στο παρελθόν) να γευτεί την αγανάκτηση που προκαλεί στους Έλληνες πολίτες η στάση των τουρκικών κυβερνήσεων αλλά και του ιδίου. Κάποιος πρέπει να πει επιτέλους στον «Κίσινγκερ» της Τουρκίας Νταβούτογλου αλλά και στον «αμερικανοθρεμμένο» Ερντογάν πως έχουν ξεπεράσει τα όρια και πως «πατάνε» σε περιοχή άκρως επικίνδυνη.

Ανώνυμος είπε...

Ο Γιώργος Μήτσαινας κυβερνήτης του ΝΙΚΗ-11 είναι από τις Θεσπιές και έχει γράψει το βιβλίο "Ελληνικά Φτερά στην Κύπρο" http://ptisidiastima.wordpress.com/2011/07/22/%CF%84%CE%B1-%C2%AB%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%86%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%AC-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BA%CF%8D%CF%80%CF%81%CE%BF%C2%BB-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-3%CE%B7-%CE%AD/